• Brumma

Resa bort med barnet utan att lämna information

Anonym (ovetande) skrev 2014-01-04 14:54:39 följande:
    Uppenbarligen så kommunicerar vi olika hon och jag. Jag informerar om vad som sker i vårt barns liv. Men tydligen så är det även mitt ansvar att sköta hennes del av kommunikationen.
    Det är det väl inte..

Du - vart ska ni åka?

Hon - Tyskland.

Du - ah, ska ni åka runt lite eller stanna i ngn stad?

Hon - vi tänkte oss Berlin mestadels o eventuellt göra lite dagsresor därifrån.

Du - åh, det låter kul. Jag skulle gärna vilja veta vilket hotel ni bor på om det är ok? Om det skulle hända ngt tex.

Hon - självklart, det tänkte jag inte på, vad bra du säger till. Vi ska bo på Radisson. Vänta lite så kolla jag upp kontaktinformationen.....

HUR kan det vara att du sköter hennes del av informationen när hon faktiskt ber dig att fråga om du vill veta ngt...

Sen ATT hon skulle resa med barnet är mer normal kommunikation som hon borde tänkt på - men inte allt annat.

Under alla år o alla resor som vi gjort med bonus o som hennes mamma gjort med henne har vi nog aldrig informerat om var vi ska bo o vilket flyg vi ska åka med.

Vi berättar vart vi ska åka (typ Grekland, Norge, Danmark, Tyskland...), vilken dag vi åker o vilken dag vi kommer hem.

Vill man veta mer så frågar man - svårare är det faktiskt inte...

Sedan FINNS det ju faktiskt vissa fall där den andra föräldern praktiskt taget "stalkar" o tyvärr är det nog då nödvändigt att markera o inte berätta mer än man måste.

Förstår INTE er som tar för givet att detta göra för att jävlas...
  • Brumma
    Anonym (ovetande) skrev 2014-01-04 14:58:26 följande:
    Fast nu frågade jag ju och vet fortfarande ingenting...
    Trodde du fick veta när du frågade.. Sorry..

För självklart ligger det på en själv att fråga (speciellt om man är osäker på om man kommer få ngn info) men NÄR man frågar så ska man naturligtvis få svar då...

Annars stämmer det ju inte när man säger att "fråga så får du veta"...
  • Brumma
    Anonym (...) skrev 2014-01-04 17:11:49 följande:

Jo då men hon anser hon infat dig och du anser du inte fått nån alltså ligger det ansvaret på dig att se till att få info så du är nöjd, dagen innan avfärd är det mesta solklart med flighter i de flesta fall och du kan fråga då om du är missnöjd.
    Queenie70 skrev 2014-01-04 15:48:54 följande:Mitt nick är queenie70, du borde nog söka för din paranoia... :(

Du spelar lika dåligt som vanligt i trådarna skiter i ditt nick för samma visa med det nicket i alla trådar när du blir lite pressad du tror alla andra är wfter dig, kollar dig och alla andra skall söka för paranoia för dina lögner
    Fast nu berättar ju TS att han HAR frågat igen, under samma dag som resan var (?), och ändå ges inget svar. Då HAR han ju frågat o gjort det han kan. Vad mer skall han göra menar du?
  • Brumma
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-01-04 17:19:52 följande:
    Du kan ringa och fråga på ett vänligt sätt. Sedan undrar jag vad du ska med flight nr och hotellets namn? Vet många idioter som bokar in sig på samma resa just för att kunna förfölja exet på semester alt avbokat hela resan utan att de som skulle resa har vetat om det så har de stått på flygplatsen snopna. Nu tror jag inte att du är sådan men man måste inte veta exakt allt och hon har ingen skyldighet heller att lämna ut vare sig flight numret eller hotellet. Däremot kan du fråga om barnet kan ringa dig under den tiden du egentligen skulle haft umgänge så du kan få prata med barnet.
    Fast nu är ju frågan ställd. O TS vet inte ens vilket land de är i. Hotell o flightnummer håller jag med om att man kanske inte behöver veta men land o stad kan man väl få veta om man frågar?
  • Brumma
    Anonym (...) skrev 2014-01-04 18:51:54 följande:

Japp ännu mer när småkronorna gick till final
    Brumma skrev 2014-01-04 18:48:09 följande:Fast nu berättar ju TS att han HAR frågat igen, under samma dag som resan var (?), och ändå ges inget svar. Då HAR han ju frågat o gjort det han kan. Vad mer skall han göra menar du?

Gilla läget att han inte fick veta nåt annat en att de skulle fara iväg
    Så du ändrar dig helt? Med tanke på att du skrivit att han kunde få veta iallafall samma dag när flighter o sådant var färdigt?
  • Brumma
    Anonym (...) skrev 2014-01-04 21:57:57 följande:

Men nu är de väl iväg så då lär han väl imte få veta om han inte tt det innan?
    Antagligen inte nej..

Hur var det svar på min fråga?
  • Brumma
    Anonym (...) skrev 2014-01-04 22:02:27 följande:

Ja du citera just svaret på den
    Nej, min fråga var - Har du ändrat dig i åsikten att han borde fått reda på det om han frågade samma dag som hon åkte - eftersom hon då borde haft informationen?

Att han inte lär få reda på det är ju inget svar på om du ändrat dig? Eller innebär det att du är TS ex?
  • Brumma
    Moofoo skrev 2014-01-05 20:56:01 följande:

Hans tid är HANS tid och din tid är DIN tid den enda tiden ni har gemensamt är vid skiftet/lämningen om ni har har delad vårdnad.  Finns ingen anledning att ta sig tid å meddela dig om alla detaljer, räcker med att du får reda på det efteråt.  ditt ex är väl inget barn och kan väl ta hand om ungen utan din medverkan/inblandning.

- Lägg ner bara -
    Vad lustigt att du antar att TS är en mamma som är förbannad på sitt ex (pappan) för att han inte meddelar detaljer.

Eller lustigt är väl fel ord kanske.. Skrämmande är väl mer rätt...
  • Brumma
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-01-06 09:51:21 följande:
    Mina barn hade INTE egna mobiltelefoner för 10 år sedan. Men farmor och farfar hade det. Och ville vi ja kontakt hade vi kunnat ringa.

Jag kan även förstå att om en förälder ska på semester vill man inte sitta i telefon varje kväll utan kanske hitta på roliga saker med sin familj.
    Fast fortfarande - skillnaden ligger ju i att du KUNDE ringa.. O jag antar du visste vilket land de var i?

Ser inte i något inlägg att TS vill ringa överhuvudtaget, bara veta vilket land de är i o eventuellt var de bor typ.

Skillnaden är ju milsvid mellan ditt exempel o det TS beskriver..
  • Brumma
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-01-06 11:09:12 följande:
    Har du frågat vilket land och fått svar på det borde det ju räcka. Har du tänkt följa med kan jag förstå att flight nr och hotell är viktigt att veta.
    Han har ju inte fått veta land...
  • Brumma
    Anonym (Ovetande) skrev 2014-01-06 13:36:10 följande:
    Tack för infon. Då vet jag var de är nånstans. 
  • Brumma
    Anonym (Greta) skrev 2014-01-06 13:37:26 följande:

Jag förstår mig verkligen inte på den här relationen man verkar ha mitt sitt barns andra förälder efter en separation. Verkar inte finnas tillit eller kommunikation öht. Vilket är otroligt sorgligt för den enda som drabbas är barnet. 

Som en del skriver i tråden att man ska boka in resor på just sin vecka med barnet. Varför då? Det jämnar väl ut sig sen? Får A ha barnet en vecka extra för semester får självklart B barnet två veckor sen för att kompensera om man nu tycker det är nödvändigt. 

Flightnummer och hotell tycker jag man ska berätta eftersom man borde kommunicera med varann. T.ex när man häntar/lämnar. "Ja, ser ni fram emot resan?" osv och så kan man prata om det. 

Det viktigaste är BARNET och det är hens vilja och välmående som alltid ska prioriteras. 

Fast det jämnar ju inte ut sig hos alla, det är ju det som är problemet...

Vi fick vara stenhårda med "pappa tid" resp "mamma tid" eftersom mamman satte i system att dels boka in saker på pappans tid (som dessutom enbart är vh så det finns inte så mkt att ta på) dels att låta dottern ringa o berätta att hon skulle på bio/lekland/finland osv istället för att göra det själv.

Mamman hade även för vana att på sommarveckorna ringa o prata med dottern - vilket hon gärna fick, men hon tog gärna upp frågan om dottern inte hellre ville komma hem till henne. Argumentet som användes var att "ni har ju ändå inget inplanterat"... Att sommarveckorna är den enda tiden på året då vi faktiskt kan få leva vardagsliv med tösen brydde hon sig inte om hur många gånger vi än försökte förklara. Så det fick bli tvärstopp på ALLA byten eller saker på annans tid.

Numera funkar det relativt bra men fortfarande så ska det hämtas tidigare (eller lämnas senare) för att det ska köpas skor o kläder eller att de ska på bio tex. För det kan ju tydligen inte göras de andra 26 dagarna i månaden...
  • Brumma
    Anonym (Greta) skrev 2014-01-06 16:16:25 följande:
    En sån situation måste vara jättejobbig! Det förstår jag och speciellt för barnet som hamnar i mellan och lockas med på massa roligt av mamman. Så jag förstår att ni gjorde som ni gjorde. 

Men jag hoppas att det inte är så jobbigt för alla. 
    O ändå är vi se som vanligtvis har BRA kontakt med mamman :)
  • Brumma
    Anonym (M) skrev 2014-01-06 18:33:56 följande:
    Håller inte riktigt med. När "barnen" blir tonåringar så kan en förälder lätt gå bakom ryggen på den andra och fatta beslut med barnen som den andra inte alls har en aning om. Det går inte att neka utan att bli skurken. När det gäller mindre barn funkar schema bra, om man inte har en manipulativ ex.
    Fast jag tycker set är tvärtom. Nu när barnet är tonåring så förstår hon varför vi säger nej till saker mamman o hon lätt kan göra på "mamma tid". Vi är ju ärliga o säger att tiden vi har med henne är viktig, liksom tiden hon har hos mamman är viktig. O numera (brukar få hårddra det med några års mellanrum så kan vi återgå till normalt givande o tagande sedan) så kan både vi o mamman byta om det är ngt som inte går att rucka på. Tex så kan ju bonus numera själv ringa o kolla om hon kan byta helg för att bästa kompisen fyller år eller för att det är disco på skolan. Självklart får hon då gå på det. Det kommer ju blir mer o mer sådant ju äldre hon blir.

Men som sagt, en tonåring kan man förklara för men med ett litet barn är det svårare att förklara varför det inte blev gröna Lund som utlovat av mamma...
Svar på tråden Resa bort med barnet utan att lämna information