• Centurione

Vilket är det gräsligaste namn du skulle tänka dig att ge ett barn?

Ska jag gå på ren fulhet, så tänker jag t.ex. på Hjördis, Hedvig, Åslög, Eulalia, Augusta, Alberta, Roberta, Bert, Gert, Hubert o.s.v. (allt som slutar på -ert), Sune, Urban, Sixten...

Vidare skulle jag aldrig någonsin ge mitt barn ett smeknamnsnamn. Alltså Lasse, Bosse, Kalle, Johnny, Ronny, Benny, Teddy, Freddie, Tom, Fred, Lisen, Lotta, Mia, Mimmi, Dolly, Molly, Bessie, Nelly, Penny, Tea, Tua... De förminskar en människa tycker jag. Tvingar in honom/henne i en evig barn- eller kompisroll - men utan vuxen värdighet.

Sedan finns det namn som egentligen är fina eller neutrala, men som jag av personliga skäl aldrig skulle ge mitt barn. För att de påminde om någon avskyvärd människa jag mött. Exempel: Madeleine, Rebecca, Ulrika, Annika, Ann-Christine, Sonja (ja alla mitt livs skräckfigurer har varit tjejer).

• Centurione
    Ingela 885 skrev 2014-01-12 20:45:19 följande:

Alla tiders bottennapp vad det gäller namn, i alla fall i Sverige, måste väl vara "Snorre" Ändå är det tydligen 25 peroner som faktiskt heter det... 

Jag har personligen svårt för namn som är vanliga på de som är födda på 40 och 50-talet, dvs i den generation mina föräldrar föddes. Tex Göran, Kjell, Agne, Sture, Ellen, Kerstin osv.

Snorre är isländskt, så det är antagligen islänningar som har flyttat hit. Inte mycket att göra åt det. Sedan är det ju vanligt att olika mansnamn blir slangord för penis på olika språk, så det är antagligen den vägen det har gått på Island. Vet inte om de döper sina småpojkar till det längre. Andra exempel är ju t.ex. Willie, Dick och Petter-Nicklas.

...och likadant med det kvinnliga könet, där Fanny är det namn jag kommer på just nu.
  • Centurione
    Apotheosis skrev 2014-10-31 02:59:57 följande:

Ja, det finns ju sa klart olika sorters amerikanska namn, och att man ratar Darlene, Jolene, Deborah och sa vidare kan jag absolut forsta, men att totalt rata alla amerikanska namn rakt av undrar jag over. Varfor gor man det? Ar verkligen alla namn fran hela nordamerika WT? 

Men vad galler son namn sa ar det ju sa man heter i USA. Var och varannan amerikan heter ju Olsen, Wilson, Johnson, Anderson osv.

Madison Johnson, Tailor Anderson och Bradley Olsen ar helt normala och vanliga namn i USA. Tror svenskar att alla amerikaner heter Smith i efternamn? ;) 

Visst har USA ett helt gang fula namn. Jag bor i USA och har ibland svart for att inte skratta nar folk pa riktigt heter Barbara i fornamn eller typ Jackson i fornamn och Johnson i efternamn. eller nar fyra personer pa samma gata heter John... Men ju langre jag bor har och vanjer mig vid vad folk heter, ju fler namn hittar jag som jag gillar. Man maste liksom inte ha svanktatuering for att tycka att Madison eller John ar fina namn.

Fast när man ser namnen Johnson, Anderson och Olsen, och vet att de tillhör amerikaner, så uttalar man dem ju för sitt inre öra på amerikansk engelska. Och DÅ låter inte namnkombinationen konstig, nej. Går inte alls att jämföra med infödda svenskar som bor i Bredäng eller Finspång och heter Jayden Karlsson, Dexter Persson, Sue-Ellen Jönsson eller Alison Bergström...

Namn med anglosaxiskt URSPRUNG, som tagit omvägen hit genom några hundra år på den europeiska kontinenten, och erhållit en svensk form med stavning och uttal som stämmer överens med svenska stavnings- och uttalsregler, är ju något helt annat. Edvard Persson, Alfred Svensson och Edith Lundström t.ex. låter inte knäppt.
  • Centurione
    Velouria skrev 2014-11-01 13:25:55 följande:

Läste en artikel igår om någon tonårig pojke. Stackaren hade Arnbjörn som namn Vilket jävla fult namn...

Tycker du? Det är ett gammalt vikinganamn med mycket styrka i, tycker jag.
  • Centurione
    trollefur skrev 2014-10-31 17:57:35 följande:

Olle är skitfult och namn där man byter ut s mot z brukar oftast se förjävligt ut.

Håller med. Tycker för övrigt att nästan alla smeknamn som tilltalsnamn är - inte nödvändigtvis fula - men de förminskar, förbarnsligar personen. Man får lägre förväntningar om man ska träffa Kalle, Pelle eller Majsan, jämfört med om man ska träffa Karl, Per-Olof eller Margareta.
  • Centurione
    Velouria skrev 2014-11-01 21:44:32 följande:
    Ja fyfan, det tycker jag samt skiter i att det var ett vikinganamn.

Arnbjörn

Arnbjörn

Arnbjörn

Kräks
    Då gillar du nog inte Torulf heller! Drömmer
  • Centurione
    Söt Som Socker skrev 2014-11-02 00:26:26 följande:
    Glöm inte det engelska namnet Pippa. Jag har lika kul åt det varje gång jag hör det :).
    SMEKnamn i och för sig. På Philippa. Men det var en anledning till att jag strök Philippa från min dotterlista, för vi lever i en internationell värld. Annars älskar jag de namnet. (Philippa alltså.)
  • Centurione
    Söt Som Socker skrev 2014-11-02 12:52:54 följande:
    Nej, det finns faktiskt folk som heter Pippa, men det är på samma sätt som folk heter Hasse, Lasse, Janne osv. D.v.s de är döpta till ett smeknamn.
    Jaha OK. Ja, jag ogillar egentligen samtliga smeknamn som dopnamn. Utom de som använts som dopnamn MYCKET länge, som t.ex. Jenny och Ellen.
  • Centurione
    Söt Som Socker skrev 2014-11-02 14:16:34 följande:
    Och Malin? :). Ja, man kanske omedvetet tar någon mindre seriöst om det heter ett smeknan eller något.
    Malin är absolut helt OK, liksom Elin, Elsa, Lina och Stina. Även om jag personligen föredrar ursprungsvarianten av namn så gott som alltid: Maria, Helena, Elisabeth, Eleonore, Christina o.s.v..

Jo, jag tror att det omedvetet påverkar hur vi ser på människor, faktiskt. Helena känns som en betydligt mer seriös och pålitlig person än Nellie!
Svar på tråden Vilket är det gräsligaste namn du skulle tänka dig att ge ett barn?