• I Rose I

Vilket är det gräsligaste namn du skulle tänka dig att ge ett barn?

Alla fantasynamnen, alla gamla namnen, vissa religiösa namn (profetnamnen) men den enda gången jag satte i halsen var när var på folktandvården och sköterskan ropade Goh! (det betyder bajs på mitt hemspråk). 

Den som uppvaktar rosen må känna till dess törne (Sa´di Persisk Poet)
  • I Rose I

Deniz kommer för alltid vara tjejnamn för mig. Det är tjejnamn i hemlandet. Det uttalas dock med lång i.

Dennis gillar jag. Coolt namn. 

• I Rose I
    I Rose I skrev 2014-01-03 21:00:19 följande:
    Alla fantasynamnen, alla gamla namnen, vissa religiösa namn (profetnamnen) men den enda gången jag satte i halsen var när var på folktandvården och sköterskan ropade Goh! (det betyder bajs på mitt hemspråk). 
    Det finns 28 personer i Sverige som bär på efternamnet Goh!! Måste googla och se var dessa kommer ifrån. 
  • I Rose I
    Anonym (m 2) skrev 2014-01-03 20:49:09 följande:
    1. Torbjörn 
    2. Gudrun
    3. Sven
    4. Ragnhild
    5. Evert
    6. Arne
    7. Gunnar
    8. Tova
    9. Ove
    10. Hampus 

I den ordningen
    Jag kan fylla på några till:

Tove 
    Ragnar
    Bertil (Så många småttingar som har fått namnet Bertil! Varför?)
    Gertrud 
    Björn
    Sten 
  • I Rose I
    Anonym (omvänd rasism?) skrev 2014-01-03 21:13:32 följande:
    Detta har alltså blivit en tråd där våra äldres och icke-arabiska och icke-semitiska namn hackas på?
    För min del handlar det inte om att hacka ner på svenska namn utan jag finner inte dessa som fina namn precis som jag aldrig skulle döpa mina barn till 

Mohammad 
    Reza
    Ali 
    Hassan 
    Hussein 
    Akbar 
    Asghar
    Shahram 
    Shahriyar
    Ghazanfar
    Sommayeh
    Roghiyeh
    Esmat
    Zahra
    Maryam
    Djazebeh
    Hodjdjat

Ska jag fortsätta? Bara för att man ogillar vissa saker i en kultur så betyder det inte rasism och jag ber om ursäkt men jag finner majoriteten av de gamla svenska namnen fula. Det är liksom ingenting glamouröst över namnen och sedan att vissa är djur eller saknamn gör inte saken bättre. Det blir heller inte bättre att många namn är hittepånamn eller förkortningar av andra namn vilket tappar dess betydelse. 
    Tjejnamnet Ann är verkligen det gräsligaste namnet och det är absolut inget påhopp mot någon som heter Ann utan jag kan inte hjälpa att jag kopplar namnet med dess betydelse på hemspråket och det är inget fint. 
  • I Rose I
    Anonym (Nyfiken strut) skrev 2014-01-03 21:19:15 följande:
    När blir det dags att döpa våra telningar till Margareta, Gunilla, Vanja och Rut igen? Namn går ju i cykler sägs det, och nästa stora trend som spås är cocooning, rustikt och tillbaka till naturen. Lite 70-tal alltså.
    Margareta och Vanja tycker jag faktiskt är fina namn, likaså Charlotte, Elisabeth, Mona och flera andra men nu handlade tråden om namnen man tycker är fula. 
  • I Rose I
    Anonym (m 2) skrev 2014-01-03 21:31:49 följande:
    Judith är sååååå fult!
    Mår du bättre nu??
    Abdullah, o fyyy!!
    Rokaya, jag spyyyyyr!!
    Och Fransisco herregud usch!!
    Och Chong ska vi ej glömma!!
    Har din puls återgått till det normala nu?
    Mohsen 
    Mahdi 
    Morteza
    Meysam 
    Rashid 
    Rostam 
    Eynollah
    Rahman

Tror jag fick med några namn från alla folkgrupper "där nere". 
  • I Rose I
    MTK skrev 2014-01-03 22:06:24 följande:

Varför tog du inte med Mikael, Peter, Johan, Stefan utan bara arabiska namn? Du kanske hatar europe och araber men gillar hebreiska namn? Och så modenamn efter gangsters som Liam och Cevin-stilen?

WT-varning.

(Att i alla fall läsa 15 senaste inläggen verkar vara för jobbigt)
  • I Rose I
    Anonym (m 2) skrev 2014-01-03 22:10:58 följande:
    Jag ÄR arab. Hatar inte namn efter vart dom kommer ifrån utan pga namnet i sig. Torbjörn är fult. Likaså Abdullah. Har ingenting med var det härstammar ifrån. 
    Jag är pers och jag hatar inte heller namnen efter vart dom kommer ifrån. I listan jag har skrivit så finns det många persiska namn som är så otrolig fula att det borde förbjudas. Kan säkert skriva ner många fler men tror inte någon är intresserad av fula persiska namn. 
  • I Rose I

Det måste ändå vara rätt så lyckad att heta Hora och flytta till Sverige.

• I Rose I

Det var inget skämt. Hora är ett arabisk namn och ett av Fatemehs smeknamn.

Svar på tråden Vilket är det gräsligaste namn du skulle tänka dig att ge ett barn?