Inlägg från: Aniiee |Visa alla inlägg
  • Aniiee

Varför äter du lik?

Varför äter du lik..... intressant användning av språket, det där. Säger en hel del.....

Ja, jag äter kött. Nej, jag bidrar inte till till något djurs lidande. Död, ja, men icke lidande. Och sen äter jag upp dem. För jag dels behöver det, dels tycker att det är gott och för det tredje för att jag är människa. En omnivor. Som behöver kött för att fungera optimalt. Lika mycket som jag behöver baljväxter och rotsaker. Det är inget jag hymlar med. Alls......

Yaoi is the opiate of the fangirls
  • Aniiee
    Orchid skrev 2014-01-02 15:37:07 följande:
    Naturligtvis kan man inte bli 100% vegan, men det är något att sträva efter. Strävan ska vara att minimera utnyttjandet och lidandet av djuren. Jag värdesätter inte olika djurs liv olika, precis så som jag inte värdesätter olika människors liv olika.
    Nu lurar du bara dig själv. Eller gäller regel "bara söta djur" nu igen? Som för de flesta vegetarianer/veganer?
  • Aniiee
    Orchid skrev 2014-01-02 15:39:44 följande:
    Jag förklarade min användning av ordet i mitt första inlägg :)

Vi människor behöver faktiskt inte äta något animaliskt och vi mår oftast bättre på en välplanerad och strikt vegetarisk kost. Det är lite dit jag vill komma. All den död är onödig eftersom vi inte behöver äta något kött! Tack för ditt svar!
    Sorry, men du har fel. Du vet ingenting om mig och hur min kropp fungerar.

Ditt första inlägg låg inte framme när jag skrev mitt första inlägg. Men som sagt.... det säger en hel del.....

Sen finns det en poäng, som du inte har gjort alls, men jag tar upp den ändå. Medelsvensson äter för mycket kött. Det är sant. Men att alla ska gå från för mycket kött till inget kött alls är en orimlighet.
  • Aniiee
    bitterkopp skrev 2014-01-02 23:31:46 följande:
    Så du anser inte att djur lider av att dö..?
    Nej, du behöver det inte.
    Jag är också människa. Och där är en stol.
    När döden inträffar så upphör per definition lidandet, så... nej, varken djur eller människor lider av att dö.

Återigen, du (eller TS) vet något alls om mig eller min kropp. JAG behöver äta kött, för jag kan inte tillgodogöra mig till räckligt mycket protein från växtriket för att överleva. Bra att DU kan det, men jag är inte du. Sorry....
  • Aniiee
    Lady Paraplyh skrev 2014-01-03 01:30:01 följande:

Protein är inget som en vuxen människa behöver bekymra sig om oavsett om personen är vegan eller ej.
    Du vet inte mycket i ämnet, va? Kyss
  • Aniiee
    Lady Paraplyh skrev 2014-01-03 01:59:02 följande:

Jag är väldigt påläst, då jag blev vegetarian läste jag på massor. Jag är också påläst i härskartekniken du kör så sorry det fungerar inte.
    Ok,  sorry. Själv vet jag ingenting om härskartekniker, så använde jag en sådan så ber jag om ursäkt. Jag står dock fast vid mitt antagande. Men återigen, du har fel. Människor behöver protein för att fungera.  Alla behöver inte animaliskt protein, men alla behöver protein av något slag. Protein är inte = kött, även om det till exempel i kocksvängar brukar låta så, eftersom vi brukar kalla kött för just proteiner. 

Jag är också väldigt pålåst. Dels i kockutbildningen (med näringslära) och i fysiologi. Jag har även medverkat i ett flertal reaserachprojekt på universitetsnivå som försöksperson. Väldigt inrtessant och jag vet efter det hur min kropp fungerar med olika slags näring och -källor. Utan animaliska proteiner fungara min kropp inte alls, just för att jag inte kan tillgodogöra mig tillräkligt mycket växtproteiner.
  • Aniiee
    chrissandra skrev 2014-01-03 02:17:35 följande:

Hur smakar det?
    Som kyckling ungefär.
    Lady Paraplyh skrev 2014-01-03 02:14:24 följande:

Vad är du allergisk mot? Om det är baljväxter du inte tål så fungerar exempelvis qourn utmärkt som substitut. Det är ett svampprotein.

Jag skulle inte kunna äta tillräckligt mycket quorn heller för att få i mig tillräkligt med växtprotein. Jag är heller inte allergisk mot baljväxter, på så sätt. Men skulle jag skippa köttet (vilket, tro mig, jag har provat) så skulle jag behöva äta flera kilo baljväxter och quorn om dagen. Det är inte hållbart, varken för min kropp eller för miljön. 

Nej, jag tror jag fortsätter som jag alltid har gjort. 500 g kött från däggdjur, fåglar eller fiskar i veckan, så mår jag bra och min kropp fungerar som den ska. Ett och annat kräftdjur. Och så mjölkproteiner i form av smör, ost och mjölkprodukter som creme fraiche, grädde och glass, när jag har lust till det. 
  • Aniiee
    bitterkopp skrev 2014-01-03 02:32:36 följande:
    Nej, just det. Det känns inte att bli skjuten i huvudet.
    Jo, kanske i typ en milisekund. Den milisekunden har jag inte dåligt samvete för, kan jag säga, för den hinner man inte registrera. Varken som människa eller djur. Det gör heller inte ont att förblöda.....
  • Aniiee
    bitterkopp skrev 2014-01-03 04:55:40 följande:
    Då bidrar du ju till ett djurs smärta i en millisekund. Du sa ju att du inte gjorde det? :)
    Aniiee skrev 2014-01-03 02:42:14 följande:
    Jo, kanske i typ en milisekund. Den milisekunden har jag inte dåligt samvete för, kan jag säga, för den hinner man inte registrera. Varken som människa eller djur. Det gör heller inte ont att förblöda.....
    svarar jag på det....

Svar på tråden Varför äter du lik?