• PontL

Hur vet jag vem som har vårdnaden? Pappa

Hej.

Lång historia kort utan att gå in på några detaljer utan jag söker endast ett kort svar:

Vi  ligger nu i vårdnadstvist, det tog slut innan barnet blev fött.
    Barnet är i skrivande stund snart 3 månader. Jag och mamman ligger i vårdnadstvist med advokater som sköldar.

Jag har varit inställd på att betala underhåll fram tills jag har fått min del av vårdnaden. 

Hittills har jag endast gjort ett faderskapets, utöver det har jag inte fått några blanketter från försäkringskassan alt. från några andra myndigheter som styrker att jag är pappa, jag har heller inte fått några uppgifter att betala underhåll.

Betyder detta att jag automatiskt  har vårdnaden om vårt gemensamma barn?.
    Kan man ringa kommun/myndighet som barnet bor i för att se vem som har vårdnaden?

Tack för svar!
    Mvh

• Svar på tråden Hur vet jag vem som har vårdnaden? Pappa
  • Anonym (pip)

Jag vet inte vem du kan kontakta för att få veta status i er vårdnadstvist, men om du inte fått något tydligt besked om att ni har gemensam vårdnad så är det troligen mamman som har enskild vårdnad. Men även om (när) ni får gemensam vårdnad så kommer du att vara underhållsskyldig så länge mamman har boendet. Det är först när du har lika stort umgänge som mamman du slipper betala underhåll. Det har bara koppling till hur stor del av tiden barnet spenderar hos dig, ingen alls till vårdnaden.

• Lindsey Egot the only one

Nej! Är ni inte gifta så har mamman valet att kryssa i om hon vill ge dig vårdnad eller inte.

• Anonym (M)

Det spelar ingen roll om du är vårdnadshavarna för att betala underhåll.

• Brumma
    PontL skrev 2014-01-02 01:53:57 följande:

Hej.

Lång historia kort utan att gå in på några detaljer utan jag söker endast ett kort svar:

Vi  ligger nu i vårdnadstvist, det tog slut innan barnet blev fött.
    Barnet är i skrivande stund snart 3 månader. Jag och mamman ligger i vårdnadstvist med advokater som sköldar.

Jag har varit inställd på att betala underhåll fram tills jag har fått min del av vårdnaden. 

Hittills har jag endast gjort ett faderskapets, utöver det har jag inte fått några blanketter från försäkringskassan alt. från några andra myndigheter som styrker att jag är pappa, jag har heller inte fått några uppgifter att betala underhåll.

Betyder detta att jag automatiskt  har vårdnaden om vårt gemensamma barn?.
    Kan man ringa kommun/myndighet som barnet bor i för att se vem som har vårdnaden?

Tack för svar!
    Mvh

Ligger ni i vårdnadstvist måste du väl veta om du har vårdnaden eller inte? Annars hade det ju inte varit ngn vårdnadstvist?

Kanske fattar trögt, förlåt isåfall :D

Men var ni inte gifta när barnet föddes så får du automatiskt inte vårdnaden. Då är det upp till mamman att fylla i ensam eller delad vårdnad. Gissar ju att du INTE har vårdnad om mamman inte sagt ngt.

Gällande underhåll har det INGET med vårdnad att göra. Så långe du står som pappa till barnet är du underhållsskyldig så länge barnet är boende mestadels hos mamman. Vilket barnet kommer vara i iallafall två till tre år till.

Det du bör göra är att GENAST få till ett schema på umgänge. Det har inte heller ngt med vårdnad att göra. Eftersom barnet är så litet bör umgänget ske ofta, helst flera dagar i veckan, tillsammans med mamman i början (mamman är i det här fallet barnets trygghet).

Om du vill vara föräldraledig är det lite bråttom... Har du ingen vårdnad så har mamman alla föräldradagar. Men tänk på att om du ska vara föräldraledig måste du ha en nära o bra relation till barnet.
  • Anonym (barn)

Du har inte fått några krav än på att betala underhåll eftersom du inte står som fader än på pappret. Att du gjort faderskapstest, betyder inte att du är pappa till barnet. När du får veta resultatet på testet och det visar att du är pappan, så får du gå till familjerätten och skriva på papper på att du är pappan. Detta tar oftast lång tid, under tiden får ditt ex underhållsstöd från försäkringskassan, som du blir återbetalsskyldig när du väl står som pappa på pappret.
    Nästa steg när du väl står som pappa är att kräva gemensam vårdnad om barnet, detta tar ju också lång tid och då är ditt barn minst ett år, om du får igenom gemensam vårdnad om barnet.
    Även om du får igenom gemensam vårdnad så måste du fortfarande betala underhåll, så länge barnet inte bor varannan vecka med dig.  

• h8him
    Brumma skrev 2014-01-02 12:23:48 följande:
    Ligger ni i vårdnadstvist måste du väl veta om du har vårdnaden eller inte? Annars hade det ju inte varit ngn vårdnadstvist?
    Kanske fattar trögt, förlåt isåfall :D

Men var ni inte gifta när barnet föddes så får du automatiskt inte vårdnaden. Då är det upp till mamman att fylla i ensam eller delad vårdnad. Gissar ju att du INTE har vårdnad om mamman inte sagt ngt.

Gällande underhåll har det INGET med vårdnad att göra. Så långe du står som pappa till barnet är du underhållsskyldig så länge barnet är boende mestadels hos mamman. Vilket barnet kommer vara i iallafall två till tre år till.

Det du bör göra är att GENAST få till ett schema på umgänge. Det har inte heller ngt med vårdnad att göra. Eftersom barnet är så litet bör umgänget ske ofta, helst flera dagar i veckan, tillsammans med mamman i början (mamman är i det här fallet barnets trygghet).

Om du vill vara föräldraledig är det lite bråttom... Har du ingen vårdnad så har mamman alla föräldradagar. Men tänk på att om du ska vara föräldraledig måste du ha en nära o bra relation till barnet.
    Klokt skrivet. Vill dock tillägga att man alltid är försörjningsskyldig utifrån förmåga, oavsett hur barnets boende är ordnat.
  • Brumma
    h8him skrev 2014-01-04 10:59:32 följande:
    Klokt skrivet. Vill dock tillägga att man alltid är försörjningsskyldig utifrån förmåga, oavsett hur barnets boende är ordnat.
    Fast vid växelvis boende är man inte skyldig att betala underhåll. Däremot kan man ansöka om underhållsstöd vid växelvis boende.

"Den förälder som barnet inte stadigvarande bor hos ska betala underhållsbidrag. Detta gäller såväl då ni har gemensam vårdnad som när en av er har ensam vårdnad.

När barnet bor ungefär lika mycket hos er båda räknas det som växelvis boende och ingen av er är skyldig att betala underhållsbidrag. Men om det är stora skillnader mellan föräldrarnas ekonomi kan det upplevas som orättvist. I sådana fall kan det vara klokt att ni skriver ner vad var och en av er betalar för barnet och sedan fördelar den summan på ett sätt som verkar rättvist."

www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/separerar/underhallsbidrag

"Om barnet bor växelvis ungefär lika mycket hos er, kan ni få ett särskilt underhållsstöd. Det kallas underhållsstöd vid växelvist boende och kan betalas ut till båda föräldrarna. Ni söker underhållsstöd vid växelvist boende var för sig, och stödets storlek beror på era respektive inkomster."

www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/separerar/underhallstod
  • Anonym (...)
    Anonym (barn) skrev 2014-01-04 10:51:13 följande:
    Du har inte fått några krav än på att betala underhåll eftersom du inte står som fader än på pappret. Att du gjort faderskapstest, betyder inte att du är pappa till barnet. När du får veta resultatet på testet och det visar att du är pappan, så får du gå till familjerätten och skriva på papper på att du är pappan. Detta tar oftast lång tid, under tiden får ditt ex underhållsstöd från försäkringskassan, som du blir återbetalsskyldig när du väl står som pappa på pappret.
    Nästa steg när du väl står som pappa är att kräva gemensam vårdnad om barnet, detta tar ju också lång tid och då är ditt barn minst ett år, om du får igenom gemensam vårdnad om barnet.
    Även om du får igenom gemensam vårdnad så måste du fortfarande betala underhåll, så länge barnet inte bor varannan vecka med dig.  
    Fast vem säger att mamman ens har sökt underhållsstöd??? 
Svar på tråden Hur vet jag vem som har vårdnaden? Pappa