• Miss Olsen

Omföderska och förvärkar v.34, ngn som vill dela med sig?

Går in i v.34 imorgon. Har sista 2-3v fått förvärkar som håller i sig några timmar. Ibland regelb ibland oregelb. Innan dess hade jag enbart haft sammandragningar, magen drog ihop sig utan smärta. Nu gör det ont i länden. Sista dagarna har det också börjat stråla fram i magen och lite ner i ljumskarna. Sedan i em är det som mest och nu har det hållt i sig sedan 18 ungefär med mellan 3-5min mellanrum. (Det har det varit innan också då det varit regelb.) Har provat med vetekudde men den har inte hjälpt. Tog 2 alvedon nu för att se om det hjälper. Ringde FL i måndags för att få lite råd men de svarar bara att det inte är dags för förlossning. Näää... Det tror jag inte heller och man kan ju aldrig veta om värkarna påverkar tappen förrän man undersöks, men nu har det tilltagit i styrka och ändrat karaktär och blivit mer smärtsamma. Någon som vill dela med sig av liknande erfarenheter? Har ni haft det så länge före start? Har tappen inte blivit påverkad? Svårt att veta hur man ska tänka då vad man än läser så stämmer det in på FLvärkar. Men tror ju inte jag är där men börjar undra om jag kanske närmar mig? Eller kan man va så påverkad ändå? Detta hade jag inte förrän samma dag som FL drog igång med nr 1...

• Svar på tråden Omföderska och förvärkar v.34, ngn som vill dela med sig?
  • daxförnästa

Jag har också förvärkar som kommer relativt regelbundet. Vaknat på natten av det tillomed. Haft det så sen efter vecka 32. Är snart i v 38. Hade inte heller sånna här förvärkar med första barnet, då var de mer sammandragningar.

• Miss Olsen

Har det hållt sig likadant sedan det började eller känner du mer nu och är det mer regelbundet?

• Isabella06

Jag hade hemska förvärkar från v 28 med barn nr 2.

Låg inne en sväng i v 30 med värkavstannande.

Mina va oregelbundna men kraftiga hela tiden fram till v 37 när dom under natten helt plötsligt ändrade karaktär på riktigt och sonen föddes 42 timmar efter det. Va öppen 2-3 cm när jag vart inlagd på fl. Så för mig hade dessam hemska förvärkar inte riktigt gjort så pass mycket med tappen som jag faktiskt trott :/

Men stå på dig, känner du dig osäker så be om att få komma in på koll på fl.

Inte jätte kul om det blir en stört förlossning när det sedan drar igång.

• Miss Olsen

Nä det är ju det. Just nu känns det som att det antingen kan ändra karaktär och sätta igång vilken dag som helst eftersom att förvärkarna tilltar mer för varje dag som går. Igår hjälpte varken vetekudde eller alvedon. Men jag känner ju att det inte är på g som i förlossningsvärkar. Dock undrar man ju om man kan ha det så här upp till 6v till och att tappen inte påverkas alls... Kan ju känna att man borde bli kollad med jämna mellanrum eftersom att det tilltar om än långsamt. Är ju lite skillnad på att föda nu elr om 6v. Varför gav de dig värkavstannande om inte tappen va påverkad? Börjar tro att det inte finns ngt bra svar på det här med förvärkar och vad de gör... Känns som att det är lika osäkert för förlossningspersonalen, att de varken kan säga det ena eller det andra.

Svar på tråden Omföderska och förvärkar v.34, ngn som vill dela med sig?