Andra med PCOS, stötta varandra och dela erfarenheter!?
Hejsan!
Vill gärna vara med i denna tråd även om jag kanske inte har sådär jättemycket att bidra med... än.
Jag fick min PCOS diagnos i december så det är ganska färskt även om jag misstänkt sjukdomen i många, många år. Jag har ätit p-piller och haft p-ring sedan jag var 15 år och har därför inte haft så mycket besvär och inte vetat om mina svårigheter att bli gravid.
Men jag har haft ALLA symtom, tex mycket finnar, svår övervikt, ökad behåring av manlig typ osv. Och det har blivit mycket värre sedan jag slutade med preventivmedel förra våren. Nu har jag finnar långt ner på halsen och fått en massa mörka strån på hakan (heltidsjobb att få bort). Och dessutom försöker vi ju bli gravida vilket vrkar lättare sagt än gjort. Vi kommer ett påbörja behandling med Pergotime för att få igång ägglossningen nu i januari. Förhoppningsvis blir det ett barn till slut...
Men jag funderar mycket på hur jag ska "lösa" min pcos-problematik när jag inte försöker bli gravid. Jag vill ju inte vara fet, ha finnar och en massa hår. Jag vet att kosten kan vara en nyckel, men då jag gått ner 45 kilo i vikt och håller vikten, och min pcos inte har förbättrats så ställer jag mig tveksam till att LCHF kan hjälpa mig.
Vad finns det för mediciner som minskar symtomen?
Kan man få hjälp med att ta bort oönskad behåring? Det är jättedyrt att göra privat!