Inlägg från: Thinkerbell |Visa alla inlägg
  • Thinkerbell

Andra med PCOS, stötta varandra och dela erfarenheter!?

Jag har inte haft svårt att bli gravid trots att inlägget hamnar under den kategorin. Men skulle vilja komma i kontakt med andra som har PCOS och lider av symptom på olika sätt. Lätt att känna sig lite ensam. Skulle gärna vilja höra med andra vad ni testat, om ni hittat saker som funkar mot olika typer av symptom och problem. Jag har läst mycket på nätet från och till och fått en del idéer och inspiration på naturliga sätt att förbättra tillståndet, men vet inte riktigt var jag ska börja.

Hoppas att någon mer vill få stöd och stödja.

• Svar på tråden Andra med PCOS, stötta varandra och dela erfarenheter!?
  • Thinkerbell

Oj, missade att det kommit lite svar! Jag har inte lidit av övervikt själv, utan mest oönskad hårväxt, dålig hy och har fått tunnare och tunnare hår på huvudet Jag upplevde att p-piller gjorde saken värre och har läst att de kan förvärra glykosintolerans, vilket leder till för mycket insulin och i sin tur mer testosteron i kroppen. Åt Apiforce ganska länge, något som hjälpte bra, fick regelbunden mens, bättre hy tex. Det är också ett tips om ni har svårt att bli gravida, ökar fertiliteten!

Verkar som att forskningen nu pekar på att insulinresistens är en huvudorsak och att man bör behandla den för att komma åt symptomen...Inositol och metformin verkar vara det som ska prövas i första hand.

Finns också en del tillskott för att komma åt olika symptom, tex saw palmetto som kan sänka testosteronhalten och vitex som balanserar hormonerna. Även viktigt med fettsyror och mineraler/vitaminer.

Funderar nu på att kolla upp min hormonnivåer och utifårn det pröva passande tillskott. Finns ju även progesteronkräm om man har för låga nivåer av det, vilket de med pcos ofta har tydligen.

Lycka till med bebisskapandet! 

• Thinkerbell

P-piller hjälper bara symptomen, inte orsaken, ofta blir det ännu värre när man sen slutar, då är kroppen ännu mer i obalans. 

• Thinkerbell

för ca tio år sen när hyn var som sämst åt jag Diane ett tag och det hjälpte ju jättebra med acne och har aldrig haft så lite hår på benen...men för mkt biverkningar för mig känner jag. Och sen när jag slutade tog det jättelång tid att få ordning på hormonerna igen. Har blivit bättre efter graviditet för mig, kanske för att ägglossningen uteblir då och de cystor jag hade "läkte" bort och sen har inte nya uppkommit, kollade för några år sen via ultraljud och då fanns inget pärlband. Tyvärr tycker jag att hårväxten på benen fortsätter öka och håret på huvudet känns bara tunnare...vet inte om det går att göra något utan läkemedel. Men ni som har väldigt oregelbunden mens, testa apiforce! Det åt jag när jag slutade med Diane och fick regelbunden mens  och hyn höll sig hyfsad

Svar på tråden Andra med PCOS, stötta varandra och dela erfarenheter!?