• Fettot

De som inte kan gå ner i vikt trots att de äter lite

Jag är mycket förundrad över en sak. Det finns ju vissa som hävdar bestämt att de inte KAN gå ner i vikt fast de äter jättelite. Hur kommer det sig då att man gör gastric bypass? Och hur blir det då om en sådan person utför operationen. Fungerar den inte då?
    Kan dessa personer inte svälta ihjäl?
    Jag känner nämligen till en sådan person som åt lite (enligt sig själv) utan att tappa vikt. Men hon gick ner sedan efter operationen. Då undrar jag. Vad är det för skillnad på om man medvetet äter lite och äta lite pga krympt magsäck? Det borde ju vara fysiskt precis Samma sak. Så varför kan inte dessa personer då gå ner i vikt utan att skära bort en bit av magsäcken? Jag tycker att det är ett mycket intressant fenomen. Vad tror ni?

Finns det speciella sjukdomar som gör att man verkligen inte kan gå ner i vikt?

• Svar på tråden De som inte kan gå ner i vikt trots att de äter lite
  • lövet2
    Fettot skrev 2014-01-01 12:57:09 följande:
    Finns det personer som gastric bypass inte biter på?
    Intressant fråga. Jag har funderat på en massa sådant själv. Har nämligen en vuxen dotter med någon sorts ämnesomsättningsfel, som ställt till massor av problem under de senaste 3 åren. Eftersom ursprungsfelet inte hittats, så har hon bl a drabbats av massiv järn- och D-vitaminbrist, smärtor och kräkningar. I ungefär ett halvår kräktes hon 20-30 ggr/dag och åt minimalt. Hon stod helt stilla i vikt och gick inte ned ett hekto ens. Jag begriper inte hur man kan låta bli att rasa i vikt när man är i det tillståndet! Hur kan man halvvägs svälta i hjäl utan att gå ned i vikt?
    Om någon, med samma hälsoproblem som hon, hade gjort en gastric bypass-operation, så vete sjutton om den hade gjort någon verkan ...
  • ShinMama

Jag tror det har med hur man äter att göra, med en GBP operation så äter man och så tar det stopp (nu finns det ju en massa regler man ska följa osv men om vi tar det simpelt) så den som opererats äter "lite" och regelbundet precis som man ska.

När man annars äter "lite" men inte går ner i vikt så tror jag personen i fråga antingen äter för lite, som jag, så kroppen måste lagra för att den får lite panik eller att dom äter lite under dagen och sen lite mer åt hets äter sen på kvällen av ren hunger. Så går man inte ner i vikt.

• Erizajo

För det första så ja det finns ett fåtal som inte går ner alls trots GBP. Det handlar inte bara om att äta lite och röra sig mer som många verkar tro, det har att göra med hormoner, arv mm. Efter en GBP ändras hela hormonerna och då man inte har någon magsäck så kommer mättnads känslorna snabbare (tar ungefär 20 min för mat att passera genom magsäcken) jag tyckte jag åt små portioner före min op, men det visade sig efteråt att mina små portioner var jättestora. Statistiken visar att det är näst intill omöjligt för en person med fetma att gå ner till en normal vikt och BEHÅLLA den i mer än 3 år. Jag själv har efter GBP gått ner 50 kg, gick som mest ner 10 innan som snabbt kom tillbaka.

• Fettot

Jag känner 5 som genomgått gbp varav två sköter kosten och har rasat i vikt. De andra tre klarar inte av att hålla sig ifrån godis och för mycket mat. De äter små portioner MEN fyller på ofta så att de i slutändan ligger på högt kalori intag i slutet på dagen. En del verkar inte klara av att vara utan socker hur de än gör. Det är verkligen som missbrukare. Men hade dessa tre personer skött sin diet så tror jag nog att de skulle lyckas.

• Fettot

Utreds man ordentligt innan gbp så att inte operationen är bortkastad? Görs det någon psykisk undersökning?

• OnlyZ

Jag tror att många tror sig äta lite fast dom i själva verket inte gör det, sen är det stor skillnad på mat och mat.. Den ena kanske tar en cheesburgare medans den andra tar en banan.. Och sen är det otroligt viktigt att äta ofta, lite men ofta.. Jag har gjort en GBP, har gått ner 50 kilo på den, jag hade inte klarat av att göra det själv.. Nu går det ju inte att äta för mycket, det gick förut.. Mitt problem var aldrig godis, läsk eller onyttigheter, det va matmängden och sättet jag åt på. Jag åt en jättestor måltid om dagen.. Inget mer.. Så jag äter ju exakt samma mat som innan, men mindre och oftare..  På mig gjorde ingen psykisk undersökning, jag tror att väldigt många operationer blir bortkastade tyvärr...

• Virriga Vera

Ja, det finns de som inte går ner något efter GBP, de är inte många men de finns. Läkarna kan inte förklara varför. Det finns de som rasar i vikt och sedan finns det de som endast går ner lite, m.a.o det finns hela spannet.

Svar på tråden De som inte kan gå ner i vikt trots att de äter lite