Two-Way på flyget?
Är Britax Two-Way godkänd för att användas (framåtvänd) på flygplan? Den är ju godkänd för 2punktsbälte. Jag har läst på nån amerikansk sida om folk som använt Two-Way på flyget men vet inte om det var godkänt. I USA är det ju dessutom rekommenderat att man spänner fast barnen i bilbarnstolar på flyget och det har jag aldrig hört om i Sverige.
Kan vi ta med en Two-Way på flyget innebär det att vi dels kan fortsätta ha bägge barnen bakåtvända även hos svärföräldrarna utan att behöva köpa en extra stol och dels att vi kan spänna fast åtminstone ett barn ordentligt på flyget. Enda gången vi flugit sen dottern fyllde 2 fick vi hålla fast henne på sätet med våld eftersom hon var för smal för att hållas fast med bältet. Hade vi inte hållit fast henne hade hon glidit ur och klättrat upp i mitt knä istället.
Frågan gäller i första hand reguljärflyg eftersom vi ska besöka svärföräldrarna nästa jul och då ska åka reguljärflyg. På sommarhalvåret åker vi charterflyg. Om ni undrar varför jag frågar redan nu så ska vi köpa en ny stol och det här spelar in i beslutet om vilken stol vi ska köpa.