Inlägg från: Mellanmjölkens land |Visa alla inlägg
  • Mellanmjölkens land

Two-Way på flyget?

Är Britax Two-Way godkänd för att användas (framåtvänd) på flygplan? Den är ju godkänd för 2punktsbälte. Jag har läst på nån amerikansk sida om folk som använt Two-Way på flyget men vet inte om det var godkänt. I USA är det ju dessutom rekommenderat att man spänner fast barnen i bilbarnstolar på flyget och det har jag aldrig hört om i Sverige.

Kan vi ta med en Two-Way på flyget innebär det att vi dels kan fortsätta ha bägge barnen bakåtvända även hos svärföräldrarna utan att behöva köpa en extra stol och dels att vi kan spänna fast åtminstone ett barn ordentligt på flyget. Enda gången vi flugit sen dottern fyllde 2 fick vi hålla fast henne på sätet med våld eftersom hon var för smal för att hållas fast med bältet. Hade vi inte hållit fast henne hade hon glidit ur och klättrat upp i mitt knä istället.

Frågan gäller i första hand reguljärflyg eftersom vi ska besöka svärföräldrarna nästa jul och då ska åka reguljärflyg. På sommarhalvåret åker vi charterflyg. Om ni undrar varför jag frågar redan nu så ska vi köpa en ny stol och det här spelar in i beslutet om vilken stol vi ska köpa.

• Svar på tråden Two-Way på flyget?
  • Mellanmjölkens land

Det finns nån typ av sele som man kan spänna fast på flygplansstolen för att få barnet att sitta fast lite bättre som är ok att använda på charterflyg (har kollat) men den funkar ju inte att använda när man kommer fram. Eftersom barnet i fråga kommer vara knappt 4 lär flygplansbältet funka bättre när det är aktuellt men däremot kommer vi ha två barn i åldern där de ska sitta bakåtvänt men bara en stol.

Kan vi inte ta med en riktig stol på planet lär vi skaffa en sele till stora tjejen som bebisen kan ta över när 2årsdagen passerats. Att både ha en ålande bebis i knät och försöka övertala stora tjejen om att stanna kvar på sitt säte känns inte lockande.

• Mellanmjölkens land

När vi flög med babyskyddet lyckades de slarva bort det på Arlanda så att vi stod där mitt i natten utan att kunna åka hem. Som tur är lyckades de hitta det efter 1,5h men innan dess var det inte kul...  Jag flyger inte med ordinarie stol fler gånger om jag inte kan ta med den in i kabinen. Att ta med en extra stol att lämna där går heller inte eftersom vi inte får plats med 2 vuxna, 2 barn i bakåtvända stolar, packning och en extra bakåtvänd stol ordentligt inpaketerad i en låda

Åtminstone vår stora tjej verkar kunna förvandla sig till en ål om hon vill och det krävdes 2 vuxna för att fålla fast henne.

• Mellanmjölkens land

Risken att stolen skadas finns ju oxå utöver att den kan komma bort.

När vi flyger reguljärt är det flera byten och det innebär ju att risken för att nått bagage inte hinner med ökar rejält. Sambon  har råkat ut för att grejer kommit ett par dagar sent flera gånger när han flugit den sträckan.

Försvinner stolen på ditresan finns det ingen ersättningsstol att låna eftersom bakåtvända bilbarnstolar inte existerar efter babyskyddet (knappt framåtvända heller). Detta är anledningen till varför vi tagit dit en stol.

Genom att låna ett babyskydd där klarar vi oss tills stora tjejen är 4 men sen kommer vi bli tvungna att vända henne så att det yngre syskonet får stolen Hade vi kunnat ta med en stol i kabinen hade bägge barnen kunnat fortsätta sitta bakåt ett år eller två till även hos svärföräldrarna.

• Mellanmjölkens land
    hannis skrev 2014-01-02 21:32:44 följande:
    Jo så är det för oss också. Byte alltså. Men under de åren vi har åkt så har vi bara blivit av med bagaget en enda gång. Och så stor risk är det ju inte att stolen skall gå söner. Two-way är ju tillverkad i hårdplast till största delen och risken att den går sönder är rätt liten. Dessutom hanterar de faktiskt specialbaggage rätt försiktigt (jämför med vanligt bagage). Packa i bubbelplats och en rejäl plastpåse så går det nog utmärkt. 

Kan ni inte ha en framåtvänd stol till 4-åringen på resan bara? Så gör vi och det känns helt ok när det bara är en begränsad tid. 
    Jag tror sambon blivit av med nått bagage kanske 1/3 av gångerna han flugit den sträckan så risken känns rätt stor. Det är 2-3 byten varav 1-2 är på någon av Europas största flygplatser och ofta med ganska tighta bytestider, dvs om ett plan är lite sent hinner bagaget helt enkelt inte med
  • Mellanmjölkens land

Vid resan i jul kommer hon inte fyllt 4 än och det är där det största problemet ligger. Trycker man ner ett barn på över ett år i ett babyskydd eller vänder man barnet som ännu inte fyllt 4 och som kommer sitta bakåt ett bra tag till hemma?

Kan vi inte ta med en stol i kabinen så kan vi inte utan då får vi lösa det ändå men det vore trevligt att få ta med en stol så att bägge barnen kan sitta så säkert som möjligt.

• Mellanmjölkens land

Har vi en stol som kan tas med på flyget kan vi ju använda den redan nu under våren/sommaren så att bägge barnen får sitta i riktiga stolar vilket antagligen betyder lugnare bilresor. Bebisen är mindre babyskyddsmotståndare än vad storasyster var men det betyder inte så mycket (hon skrek hysteriskt från det att vi spände fast henne tills hon togs loss, bebisen håller sig nöjd kanske hälften av resorna). Första besöket blir antagligen i maj och jag vänder inte en nybliven 3åring för att en 7månaders ska slippa babyskyddet oavsett hur mycket det skriks.

Några tips på andra stolar än two-way som skulle kunna tänkas fungera?

Svar på tråden Two-Way på flyget?