Inlägg från: evaoregon |Visa alla inlägg
  • evaoregon

Two-Way på flyget?

Jag har använt bilstol för barn på flyget, men då har det stått på stolen att den är godkänd att användas på flyg. Jag bor i USA och här är det väldigt vanligt att små barn sitter i sina bilstolar på flyget, men det måste stå på stolen om den är godkänd för flygplan.  

• evaoregon
    hannis skrev 2014-01-01 21:16:16 följande:
    Jag har aldrig sett någon spänna fast ett barn med bilstol på flyget. Är du säker på att svenska flygbolag godkänner det? Jag har själv arbetat på Sas och har aldrig stött på det. I vilket fall så har jag svårt att tro att det skulle finnas några speciella stolar som är mer ok än andra. Men OM det är ok så är ju two-way idealisk i så fall. Du kan ju ha den framåtvänd på flyget och bakåtvänd i bilen på resmålet. Perfekt!

Själva har vi alltid flugit utan stol och det har fungerat utmärkt trots sprallig och smal son.
    Här i USA testas stolarna för flyg och de som godkänts har en text om det på stolen.  Sedan beror det på stolens storlek om den passar i flygplansstolen så visst finns det speciella stolar som funkar medan andra inte ens får plats.  
  • evaoregon
    momomo skrev 2014-01-01 21:15:18 följande:
    Såvitt jag ser på britax's hemsida så är two-way inte godkänd för användning i flygplan.

Hos de flesta flygbolag kan man dock checka in bilbarnstolar som bagage, så ni borde kunna få med den ändå.
    Nej, jag har för mig att den stolen är för stor för att passa i flygplansstolen.  Om man checkar in stolen så riskerar den att t ex få en spricka utan att man märker det då den slängs runt bland resväskor mm.  En del brukar köpa en begagnad eller billig stol just för resor då det inte känns säkert att använda den stolen i vardagen.  
  • evaoregon
    Mother of 4 skrev 2014-01-02 01:09:17 följande:
    Jag ringde och kollade när vi skulle flyga, det var inte tillåtet på tui fly iaf, inte ens babyskydd även om man betalade en extra stol.

Har också läst att det är tillåtet i USA, men verkar inte så här.
    Konstigt.  Att man betalar för ett eget säte åt barnen är ett måste om man vill använda bilbarnstol och då tycker man ju att man borde kunna använda en bilbarnstol i sätet.
  • evaoregon
    Mellanmjölkens land skrev 2014-01-02 18:33:32 följande:
    När vi flög med babyskyddet lyckades de slarva bort det på Arlanda så att vi stod där mitt i natten utan att kunna åka hem. Som tur är lyckades de hitta det efter 1,5h men innan dess var det inte kul...  Jag flyger inte med ordinarie stol fler gånger om jag inte kan ta med den in i kabinen. Att ta med en extra stol att lämna där går heller inte eftersom vi inte får plats med 2 vuxna, 2 barn i bakåtvända stolar, packning och en extra bakåtvänd stol ordentligt inpaketerad i en låda

Åtminstone vår stora tjej verkar kunna förvandla sig till en ål om hon vill och det krävdes 2 vuxna för att fålla fast henne.
    Det har hänt en gång att vår bilstol kommit bort, men då fick vi tillfälligt låna en annan bilbarnstol av flygbolaget för bilfärden hem.  Vi fick behålla den tills vår egen hittats.
  • evaoregon
    hannis skrev 2014-01-02 21:32:44 följande:
    Kan ni inte ha en framåtvänd stol till 4-åringen på resan bara? Så gör vi och det känns helt ok när det bara är en begränsad tid. 
    Det tycker jag också är ok.
  • evaoregon
    hannis skrev 2014-01-03 05:47:57 följande:
    Tror dessutom att problemet med äldsta dottern har löst sig tills dess. 4-åringar brukar ju gå att prata och resonera med angående att sitta still i stolar under start/landning.
    Det tror jag också.  Fyraåringar brukar man kunna prata med.  Flört
Svar på tråden Two-Way på flyget?