Hur ska jag hjälpa min vän?!
Jag förlorade mitt barn i v 22, han hade också dött i magen utan förklaring. Läkarna kallar det plötslig spädbarnsdöd i magen. Det var det värsta jag har varit med om. Du frågar hur du ska bete dig? Ja, alla är ju olika, men för det första; finns till för henne om hon vill! Jag ville inte träffa någon än min egna familj den första tiden, men jag hade min man att prata med, och en kurator. Jag anklagade också mig själv, och behövde någon utomstående som talade om för mig, flera gånger, att det inte var mitt fel. Så lyssna på henne och få henne gärna att gå till en kurator. Mödravården brukar ha en sådan kopplad till sig. Det var gratis. När jag sedan hade styrkan att träffa andra, så sa ju en del, i alla välmening, saker som jag blev ledsen för. Till exempel " det var nog bäst så, han var ju nog sjuk". Spelar ingen roll, jag sörjde lika mycket ändå! Vi ville efter ett tag försöka bli gravida igen, men talade inte om det för någon. Jag ville inte höra " det är bara att försöka igen". Och alla som låtsades som om det inte hade hänt! Vi FICK ju ett barn, men han dog. När jag träffade vänner och kolleger igen, så ville jag ju att dom skulle veta. Det var faktiskt skönt när någon frågade "vem liknade han?" , "hur stor var han" , osv. Som man gör med andra som får barn. "Fick han ett namn"? Din vän kommer att ta sig igenom detta, det kommer alltid att finnas med (och det ska det ju göra, ett barn glömmer man ju inte), men det kommer att ta lite tid.