Måste umgänget ske i mitt hem?
Anonym (Orolig) skrev 2013-12-27 12:23:00 följande:
Nej. Jag vet att han inte är skyldig att berätta allt. Men när det gång på gång uppdagas att han ljuger om allt möjligt som inte är nåt att ljuga om så känner jag att jag inte kan lita på honom i andra avseenden heller, t ex rörande sonen. Jag kan inte se hur ett samarbete om något så stort som ett barn ska kunna fungera om han ska vara en total främling. Därmed inte sagt att jag menar att jag ska veta vad han gör hela tiden, vem han träffar eller vad han åt till frukost. Men då förutsätter jag att jag har samma rätt att vara hemlig om mitt liv, att jag kan åka iväg en vecka med sonen utan att berätta var jag ska. Känns jäkligt orättvist om jag ska behöva blotta hela mitt liv för honom men jag ska inte veta nåt om honom. Sen var det ju inte lögnerna i sig som var problemet, utan att jag frågade varför han ljög varpå han stack och har gjort sig okontaktbar i en vecka och skickat sms där han beskyller mig för allt möjligt.Däremot så ska han ju förstås dyka upp om ni har avtalat det. Be om ett nytt möte på FR och gör klart att du vill ha ett umgängesschema som funkar för er båda. Avtala att alla umgängen sker utanför ditt hem. Att all kontakt er emellan skall vara via mail, eller i akuta fall, sms.
Försök hitta ett förhållningssätt till honom där du "kopplar" bort honom som din fd och enbart försöker se honom som pappa till ditt barn. Försök släppa allt runt honom som rör dig, och fokusera på det som rör ert barn. Och spara självklart alla sms om hot om självmord etc, och ta med det till FR och fråga - vad ska jag göra med den här informationen? Vad menar du med det? Ska jag vara orolig att du tar livet av dig när du har vårt barn? För då får du inte se henne/honom tills du mår bättre. Om du inte går med på att ha en kontaktperson närvarande.
Lycka till. Jag hoppas ni hittar en nivå att lägga ert samarbete och kommunikation på som inte dränerar dig.