• Lilla Morran

Trött nattarbetare - sjukskriven 50%?

Hej!! Jag är gravid i v.16 och har varit fruktansvärt trött och illamående i drygt 2 månader. Jag har två anställningar som personlig assistent, varav den ena anställningen innebär en vakennatt i veckan. Jag klarar inte av detta, då jag somnar vid flera tillfällen. Jag jobbar ensam och har ingen som kan avlasta. Jag kan arbeta halva mitt pass, 22-03, men sedan måste jag sova. Nån med liknande erfarenhet som vet om man kan bli sjukskriven på t.ex 50 % på just en sån tjänst? Jag vill ju jobba, men kan inte sköta mitt jobb resterande timmar av arbetspasset. Vem pratar jag med? I dagsläget har jag informerat brukarens familj och kommer att sjukanmäla mig halva natten varje vecka, men det är klart att det vore bättre ekonomiskt att bli sjukskriven...

• Svar på tråden Trött nattarbetare - sjukskriven 50%?
  • frupotatisen
    Lilla Morran skrev 2013-12-26 11:17:56 följande:

Hej!! Jag är gravid i v.16 och har varit fruktansvärt trött och illamående i drygt 2 månader. Jag har två anställningar som personlig assistent, varav den ena anställningen innebär en vakennatt i veckan. Jag klarar inte av detta, då jag somnar vid flera tillfällen. Jag jobbar ensam och har ingen som kan avlasta. Jag kan arbeta halva mitt pass, 22-03, men sedan måste jag sova. Nån med liknande erfarenhet som vet om man kan bli sjukskriven på t.ex 50 % på just en sån tjänst? Jag vill ju jobba, men kan inte sköta mitt jobb resterande timmar av arbetspasset. Vem pratar jag med? I dagsläget har jag informerat brukarens familj och kommer att sjukanmäla mig halva natten varje vecka, men det är klart att det vore bättre ekonomiskt att bli sjukskriven...

Ring din bm och förklara läget så får hon fixa så du får träffa en läkare . Kan man inte sköta sitt jobb ska man inte jobba. Jag är i vecka 26 och är heltids sjukskriven pga hemsk foglossning kan inte gå. Jag jobbar som personlig assistent endast natt 100% och var inga problem för mig att bli sjukskriven fast när de gäller trötthet vet jag inte. Sover du på dagen innan natt passet?
  • Lilla Morran

Tack för rådet! har förstått att det är svårt att bli sjukskriven pga trötthet, men jag får väl lägga till illamåendet... Sen tänker jag att det är annorlunda om jag hade arbetat på dagen, då hade jag förmodligen härdat ut. Min jobbsituation gör ju att det blir svårare. jag sover alltid en stund på dagen innan jag ska jobba natt, och det räcker vanligtvis, men nu spelar det ingen roll hur mycket jag sover, är lika trött ändå. Och somnar man på jobbet så känns det ju inte hållbart. Min uppgift är bl.a. Att övervaka teknisk hjälputrustning och det kan man ju inte göra sovandes... Det är ju förenat med fara för min brukare... Ja, vi får väl se, sjukskrivning pga trötthet verkar svårt, men då får jag väl sjukanmäla mig varje vecka istället, vilket inte känns som nån bra kompromiss. Tror ni att BM jobbar nu i mellandagarna?

• Lillnina
    Lilla Morran skrev 2013-12-26 11:17:56 följande:
    Du ska ha rätt till att bli omplacerad av din arbetsgivare till dagtid när du är gravid. Om din arbetsgivare inte kan ordna en omplacering så ska du ha rätt till någon form av sjukskrivning. Förstår att du är trött, jag jobbade till 22 tills för en vecka sedan och höll på att avlida av trötthet. Bad om omplacering och nu jobbar jag 9-16 så kolla upp det där! Hoppas det går bra!
Svar på tråden Trött nattarbetare - sjukskriven 50%?