• Anonym (Ariadne9)

symtom alkoholberoende??

Hej alla

Har varit tillsammans med en kille som är 44 ett drygt år nu. tycker att han har en väldigt annorlunda syn på alkohol jämfört med vad jag är van vid. Han har aldrig varit full i min närvaro men ringt en gång på fyllan när han hade suttit hemma med en kompis. Just då mådde han inte så bra men jag tycker inte alkohol är det man ska ta till bara för att man inte mår bra. han vill nästan alltid ha en stor stark när vi äter ute på restaurang och på helgerna öppnar han alltid en flaska vin som han tycker vi kan dela på och sen blir det en mellanöl (3.5) eller tom en starköl till maten. Vi bor inte ihop så jag vet inte hur han dricker när vi inte ses, vi bor några mil från varandra.Hade vi bott ihop så hade jag ju sett om flaskorna och burkarna försvann i snabbt tempo.

min fråga är om det finns några "symtom" jag kan hålla utkik efter med hans sätt att dricka? Jag vill ju veta om han har ett beroende som gör att han hela tiden måste "fylla på" för att kroppen ska må bra. Det känns så ibland. Vi har pratat lite om det och han tycker jag överdriver och säger att alla i hans bekantskap har samma vanor eller dricker ännu mer. Jagsjälv föredrar ju vatten eller mineralvatten och tycker inte ens om öl och vin kanske jag vill ha ett glas varannan vecka eller så. Så det är stora skillnader mellan oss och jag vill bara få lite vägledning i detta. Vad kan jag "hålla koll på"?

• Svar på tråden symtom alkoholberoende??
  • Påven Johanna

Han dricker en starköl till maten när ni går på restaurang och vill dela en flaska vin på helgen samt ta en folköl eller en starköl i tillägg? Och nu vill du veta vad du ska hålla koll på? 

Jag ser inget konstigt alls i den konsumtion du beskriver här. Eller går ni på restaurang alla dagar i veckan och flera gånger per dag?

• Anonym (Ariadne9)
    Påven Johanna skrev 2013-12-26 10:07:47 följande:
    Han dricker en starköl till maten när ni går på restaurang och vill dela en flaska vin på helgen samt ta en folköl eller en starköl i tillägg? Och nu vill du veta vad du ska hålla koll på? 

Jag ser inget konstigt alls i den konsumtion du beskriver här. Eller går ni på restaurang alla dagar i veckan och flera gånger per dag?
    nej det gör vi inte men varje gång (helg) vi ses
    varför måste man dricka något med alkohol i hela tiden?
    Jag vet inte jag bara undrar om det är så att det är normalt att man vill ha alkohol varoch varannan gång man äter ute eller sitter hemma och myser. Jag har ingen sån erfarenhet från mitt tidigare liv och undrar bara.
  • Påven Johanna
    Anonym (Ariadne9) skrev 2013-12-26 10:11:44 följande:
    nej det gör vi inte men varje gång (helg) vi ses
    varför måste man dricka något med alkohol i hela tiden?
    Jag vet inte jag bara undrar om det är så att det är normalt att man vill ha alkohol varoch varannan gång man äter ute eller sitter hemma och myser. Jag har ingen sån erfarenhet från mitt tidigare liv och undrar bara.
    Finns inget som säger att man måste det. Precis som det inte finns något som säger att man måste ha en alkoholkonsumtion som som ser ut som din. Jag tycker att det är väldigt mycket godare att dricka vin eller öl till mat än jag tycker det är att dricka mineralvatten. 

Du har aldrig sett mannen berusad, han är - vad jag förstår - inte otrevlig eller på annat sätt obehaglig mot dig. Eller? Vad har du med hans val av dryck att göra? Pressar han dig att sluta dricka vatten? 

Jag skulle bli jäkligt irriterad om något tog sig för att "hålla koll" på mig, en vuxen människa. Men din man kanske tycker att det är gulligt med lite övervakning?
  • Anonym (Ariadne9)

Oj vilken trevlig ton du har (ironi) 
    Om du läser igen ser du att jag inte SETT honom berusad men han har RINGT på fyllan och då kunde han knappt prata. För mig är det ett tecken på problem och min fråga var om det kan finnas fler tecken jag kan hålla utkik efter, inget annat

• Påven Johanna
    Anonym (Ariadne9) skrev 2013-12-26 11:01:04 följande:
    Oj vilken trevlig ton du har (ironi) 
    Om du läser igen ser du att jag inte SETT honom berusad men han har RINGT på fyllan och då kunde han knappt prata. För mig är det ett tecken på problem och min fråga var om det kan finnas fler tecken jag kan hålla utkik efter, inget annat
    En (1) gång? Hur kan det öht vara ett problem?
  • frappa

Ja, går man på restaurang så är det rätt normalt att ta sig en öl eller vin till maten.

För de allra flesta, då om man har möjlighet att ta sig hem utan att framföra fordon själv.

Du låter ju lite som den där vars kvinna drack hela 2 mellan öl, ½ flaska glögg och en flaska vin.

Utspritt på 2,5 dagar.
    Sure, visst, du vill inte dricka öl eller speciellt mycket vin, men att du ska strypa en väldans låg konsumtion.

Då är man bara obstinat.

Och ringt dig en gång lite väl berusad, jaha och?

• Anonym (Olika referenser?)
    Anonym (Ariadne9) skrev 2013-12-26 09:55:45 följande:
    Hej alla

Har varit tillsammans med en kille som är 44 ett drygt år nu. tycker att han har en väldigt annorlunda syn på alkohol jämfört med vad jag är van vid. Han har aldrig varit full i min närvaro men ringt en gång på fyllan när han hade suttit hemma med en kompis. Just då mådde han inte så bra men jag tycker inte alkohol är det man ska ta till bara för att man inte mår bra. han vill nästan alltid ha en stor stark när vi äter ute på restaurang och på helgerna öppnar han alltid en flaska vin som han tycker vi kan dela på och sen blir det en mellanöl (3.5) eller tom en starköl till maten. Vi bor inte ihop så jag vet inte hur han dricker när vi inte ses, vi bor några mil från varandra.Hade vi bott ihop så hade jag ju sett om flaskorna och burkarna försvann i snabbt tempo.

min fråga är om det finns några "symtom" jag kan hålla utkik efter med hans sätt att dricka? Jag vill ju veta om han har ett beroende som gör att han hela tiden måste "fylla på" för att kroppen ska må bra. Det känns så ibland. Vi har pratat lite om det och han tycker jag överdriver och säger att alla i hans bekantskap har samma vanor eller dricker ännu mer. Jagsjälv föredrar ju vatten eller mineralvatten och tycker inte ens om öl och vin kanske jag vill ha ett glas varannan vecka eller så. Så det är stora skillnader mellan oss och jag vill bara få lite vägledning i detta. Vad kan jag "hålla koll på"?

För att svara på din fråga; att dricka stor mängd utan att bli märkbart berusad, att ha "sug" kanske bli sur eller arg om det inte serveras alkohol när han förväntat sig det, övervikt/plufsiga kinder, alkohol varje dag. Om du googlar så hittar du nog lätt mängder med info.

Sen kan det vara så enkelt som att ni har olika referenser med er hemifrån. I min mans familj serveras det ALLTID alkohol VARJE dag om vi är där och hälsar på. Det är fördrink, vin till maten, gärna whisky eller drink efter maten också. Varje dag. Medan jag är upp uppvuxen med att man tar en liten körsbärslikör till kaffet o chokladasken på julafton.

Detta gör knappast mina svärföräldrar till alkoholister även om det är en väldig kontrast mot vad jag är van vid.

Hemma hos oss har en kompromiss växt fram genom åren, vi dricker ingen alkohol till vardags, dricker vin eller öl ibland på helgen men inte varje helg.

Vad du tycker är ok, eller inte ok, kan bara du själv svara på.
  • Anonym (Ariadne9)
    frappa skrev 2013-12-26 15:23:14 följande:

Ja, går man på restaurang så är det rätt normalt att ta sig en öl eller vin till maten.

För de allra flesta, då om man har möjlighet att ta sig hem utan att framföra fordon själv.

Du låter ju lite som den där vars kvinna drack hela 2 mellan öl, ½ flaska glögg och en flaska vin.

Utspritt på 2,5 dagar.
    Sure, visst, du vill inte dricka öl eller speciellt mycket vin, men att du ska strypa en väldans låg konsumtion.

Då är man bara obstinat.

Och ringt dig en gång lite väl berusad, jaha och?

Svarade du på fel tråd nu? Har inte skrivit något om dagar. Vadå 2.5 dagar?
  • FireLady

Eftersom du inte ser vardagen för att kunna avgöra om han dricker för mycket så får du lyssna på vad han berättar. Om hans i stort sett alla bra minnen (och dåliga) är kopplade till alkohol så finns det problem, enligt mina mått.

• Anonym (Ariadne9)
    FireLady skrev 2013-12-26 19:38:34 följande:
    Eftersom du inte ser vardagen för att kunna avgöra om han dricker för mycket så får du lyssna på vad han berättar. Om hans i stort sett alla bra minnen (och dåliga) är kopplade till alkohol så finns det problem, enligt mina mått.
    Vilken typ av minnen menar du?
  • frappa
    Anonym (Ariadne9) skrev 2013-12-26 19:33:10 följande:
    Svarade du på fel tråd nu? Har inte skrivit något om dagar. Vadå 2.5 dagar?

Läs problem?

ta du läs en gång till, så kanske polletten trillar ner att det var om en annan jag pratade om *facepalm*

Eller vad tror du att en mening som börjar med "Du låter lite som...." handlar om dig?

• Anonym (Jah)

Det är svårt att se skillnad på "normalt" intag, riskbruk och beroende på det du skriver/har insyn, men jag tror inte att det i hans fall handlar om missbruk. I så fall är det snarare riskbruk om det inte faller inom ramen för normalt drickande. Jag vet flera som dricker mer och oftare än det dubeskriver och som ändå inte faller inom missbruk. Googla på "riskbruk" så får du förhoppningsvis en bättre bild

• Anonym (Ariadne9)
    frappa skrev 2013-12-26 21:36:25 följande:

Läs problem?

ta du läs en gång till, så kanske polletten trillar ner att det var om en annan jag pratade om *facepalm*

Eller vad tror du att en mening som börjar med "Du låter lite som...." handlar om dig?

Särskrivningsproblem?
  • frappa
    Anonym (Ariadne9) skrev 2013-12-26 22:11:14 följande:
    Särskrivningsproblem?

Älskar när man gör så du och kritiserar Svens kan, då vet man att man träffat huvudet på spik en och har ägt.
    Nä jag har inga sär skrivnings problem.

Igen har du läs problem?

Det var den ursprungliga frågan, som var ack så svår att svara på.
    sry, jag vet svar et som är att du in te klarade av att lä sa att det inte var om dig.

Läs igen, så kan ske du kan fat ta att det var en del som handla om en lika obstinat som du.

Svar på tråden symtom alkoholberoende??