symtom alkoholberoende??
Hej alla
Har varit tillsammans med en kille som är 44 ett drygt år nu. tycker att han har en väldigt annorlunda syn på alkohol jämfört med vad jag är van vid. Han har aldrig varit full i min närvaro men ringt en gång på fyllan när han hade suttit hemma med en kompis. Just då mådde han inte så bra men jag tycker inte alkohol är det man ska ta till bara för att man inte mår bra. han vill nästan alltid ha en stor stark när vi äter ute på restaurang och på helgerna öppnar han alltid en flaska vin som han tycker vi kan dela på och sen blir det en mellanöl (3.5) eller tom en starköl till maten. Vi bor inte ihop så jag vet inte hur han dricker när vi inte ses, vi bor några mil från varandra.Hade vi bott ihop så hade jag ju sett om flaskorna och burkarna försvann i snabbt tempo.
min fråga är om det finns några "symtom" jag kan hålla utkik efter med hans sätt att dricka? Jag vill ju veta om han har ett beroende som gör att han hela tiden måste "fylla på" för att kroppen ska må bra. Det känns så ibland. Vi har pratat lite om det och han tycker jag överdriver och säger att alla i hans bekantskap har samma vanor eller dricker ännu mer. Jagsjälv föredrar ju vatten eller mineralvatten och tycker inte ens om öl och vin kanske jag vill ha ett glas varannan vecka eller så. Så det är stora skillnader mellan oss och jag vill bara få lite vägledning i detta. Vad kan jag "hålla koll på"?