• jwilb03

Problem med amningen, Amningsproblem, Öka utdrivningseffekten, tuttförvirring, mjölkersättning, Mitt barn går inte upp i vikt, Mitt barn har stannat i vikt, Öka oxytocin. Öka mjölk i brösten.

Problem med amningen, Amningsproblem, Öka utdrivningseffekten, tuttförvirring, mjölkersättning, Mitt barn går inte upp i vikt, Mitt barn har stannat i vikt, Öka oxytocin. Öka mjölk i brösten.

Hej nu ska jag berätta min historia och ge råd åh tips om amning. Min bebis gick ner på bb och fick därför lite ersättningsmjölk där. Sen kom vi hem allt var frid och fröjd hon gick upp i vikt som hon skulle en vecka Sen kom den första dippen på vågen hon hade bara gått upp 65 gram  jag ammade ganska sällan så jag började amma lite tätare och hon gick nästa gång upp 125gram och det var på gränsen tyckte sköterskan och desto mer gånger jag var hos bvc desto mer låste sej amningen. Jag började få för mej att jag inte hade mjölk, att utdrivningseffekten inte var så bra, Att bebisen höll fel grepp, Att jag drack för lite dricka Allt allt åh det gick till hjärnan tack vare att min bvc sköterska inte gav mig några tips eller ideér. Sen när hon var fem veckor hade hon bara ökat 10 gram på en vecka. Och bvc sköterskan började skruva på sig ännu mer och sa ja du har du mjölk så det räcker tycker du? Jag tycker du kan börja ge henne ersättning nu sa hon. Och jag bara svarade ja och sen gick jag ut med bebisen och grät och grät. Då låste sig allt som hade med amning att göra. Min bebis fick i sig mer än några klunkar varje gång hon åt och var hur gnällig som hellst. Och jag tog pumpade, grät och kämpade. Och tänkte. Jag ska ta mej fan inte ge henne någon ersättning. Min mor har arbetat som bvc sköterska. Och jag ringde till henne och var hellt knäckt. Då sa hon jag kommer över. Och hon är min räddning och kommer säkert att bli er med J Hon gav mej hellt konkreta tips hur jag skulle göra. Sen har det varit en kamp en hel vecka för att få igång det. Nu har jag varit hos bvc idag och nu har det lossnat efter ett rent helvete och hon har ökat som hon ska denna vecka… Här kommer tips och råd om utdrivningseffekten, att bröstet släpper mjölken), viktavstanning (bebisen ökar inte i vikt) med mera.

Har ditt barn problem med sin kurva ska du veta att ungefär vid en månads ålder för alla som ammar kommer ett dipp på kurvan. Barnet behöver mer mjölk och brösten har inte hunnit ifatt ( detta gäller så klart inte alla ammade kvinnor men kan vara en anledning till att barnet står stilla i vikt en vecka. Kurvan är ingen sanning….. Alla barn har sin egen kurva. Så länge barnet inte går ner i vikt flera veckor i rad så är det ju ingen fara om barnet är piggt och friskt i övrigt. Så lås inte fast dej vid någon jävla kurva även om bvc sköterskan börjar gnälla. Om ditt barn inte går upp så mycket som du vill i vikt. Så prova följande. Sluta håll på att pumpa dina bröst och jäklas då kan utdrivningseffekten störas. Sätt in pumpen långt långt inne i en vrå där du slipper se den och slipper tänka på den. Om utdrivningseffekten har störts av allt pumpande så återhämtar den sig bara efter några dagar.   Ger du ditt barn napp. Sluta genast med nappen för varje gång barnet är gnälligt kan tyda på att det är hungrigt. Så varje gång det gnäller så ge bröstet i stället även om det bara har gått en halvtimme och du tänker att bebisen inte kan vara hungrig.  Barnet kanske har lärt sig att suga fel på ditt bröst för att den har fått napp. Ingen fara efter några dagar då du bara har gett bröstet har bebisen omlärt sig igen. Bebisen är ju en människa som kan lära och omlära inte en programerad maskin. Drick mycket står det. Ja du måste dricka mycket om du ammar. Det som är viktigt är att du inte bara dricker vatten utan även drycker med näring i.  Mjölk är kanon, saft, läsk, juice. Apelsinjuice kan barn få ont i magen av har jag hört men annars bara drick. Ge fan i att tänka på vikten nu du får tänka på den sen. Nu om utdrivningseffekten…. Det finns ett ämne som heter oxytocin som produceras i hjärnan det gör att mjölken enklare kommer ut ur brösten.  En del får problem med denna den kan låsa sig hellt enkelt för att man blir fixerad vid amningen eller annat bara för att bebisen inte går upp i vikt. Här följer tipsen om utdrivningseffekten. Först och främst försök att slappna av står det på många ställen. Vad fan betyder slappna tänkte jag. Jag kände mej avslappnad men det kom inte någon mjölk ändå fast jag till slut visste att jag hade mer mjölk i brösten. Det du kan göra för att få igång ditt oxytocin (och utdrivningseffekten) är att försöka vara glad och tänka positivt. Gå in på youtube och titta på roliga klipp samtidigt som du ammar, sök på skrattanfall eller funny homevideos eller vad som hellst som tycker om eller blir lycklig av och som får dig att tänka på annat än amningen. Man kan med tänka aktivt att nu rinner mjölken till det kan underlätta. Oxytocinet ökar också vid beröring, kramar, massage, någon som säger något positivt. En människa i din närhet som du blir glad av ökar också oxytocinfrisättningen i hjärnan. Så omge dig av saker och människor som du tycker mycket om och gör dej glad och lugn. Går det ändå inte och du tycker din bebis inte får i sig så mycket. Köp hem svagdricka eller lättöl. Min utdrivningseffekt kom igång efter jag hade druckit 1,5 liter svagdricka en kväll sen har den funkat nästan felfritt. Skulle det verkligen inte gå så finns det ett receptbelagt läkemedel som ökat oxytocnet som heter syntocinon som bvc kan skriva ut. Ger du ersättningsmjölk? Sluta genast om ditt mål är att helamma. Det hämmar din produktion av mjölk. Det är nästan omöjligt att komma igång genom att pumpa och ge ersättning samtidigt. Du kommer bara gråta, gråta, gråta. Ge fan i pumpen och ersättningen. Låt ditt barn amma klart på en sida. Även om det kanske inte kommer så mycket mjölk i slutet och du tänker at nu ska jag byta. Låt barnet släppa bröstet på den sidan han ammar. Bebisen kan ju också släppa taget om bröstet ibland för att pausa lite, få upp en rap, eller ta ett andetag. Ett tips är också att inte tvinga barnet till bröstet alltså inte trycka på bakhuvudet av barnet mot bröstet utan låt barnet själv söka bröstet och hjälp till bara lite. Låt bebisen vila på vid din armbåge om du inte har någon amningskudde. Prova detta nu en vecka. JAA det kommer vara jobbigt dom första dagarna. Och nej barnet kommer kanske inte få i sig så mycket som det ska dom första dagarna du provar detta som jag har skrivit. Men jag lovar det är värt ett försök . Min sköterska gav mig inte ett ända tips för att hjälpa mig hon sa bara. Ge ersättning ditt barn ökar inte i vikt du har nog inte mjölk så det räcker. Jävla kärring jag fattar varför så många slutar amma efter bara några månader för man pallar inte att kämpa med pump och det blir inte mer mjölk och bla bla bla. Det är ju bara en ond cirkel som för de flesta verkligen kan ta sig ur. PROVA DETTA innan du slutar amma.  Hade jag lyssnat på min bvc sköterska så hade jag gett ersättning och om ett par månader hade jag slutat att amma hellt. Statistiken säger att fler slutar amma tidigt. Åh jag förstår nu verkligen varför. …….
  • Svar på tråden Problem med amningen, Amningsproblem, Öka utdrivningseffekten, tuttförvirring, mjölkersättning, Mitt barn går inte upp i vikt, Mitt barn har stannat i vikt, Öka oxytocin. Öka mjölk i brösten.
  • pigglet

Så roligt att det löst sig för er. Det kommer fler perioder när det kommer strula med amningen, men får man bara rätt kunskap och vågar lite på att kroppen vet vad den gör så ordnar sig det mesta.

• Leola

Bra skrivet!! Hoppas det kan hjälpa de som har problem med amningen..

Läser var och varannan dag att bvc gett felaktiga/dumma råd om bl.a amning o annat, visst är bvc bra också men jag har inte jättestort förtroende för dem efter att ha läst så mkt om dem.

(Även om jag förstår att det finns många bra o kloka bvc-sköterskor oxå.)

Våran bvc sköterska hävdade bestämt att bebisar inte kan bli tutt-förvirrade om man ger dem flaska men jag har läst många som upplevt det med sina bebisar. Kanske är en del bvc-sköterskor dåligt uppdaterade..?

• Dagfördag

Har du (eller din kloka mor) nån aning om hur det är med att suga på fingret? På bb sa den ena sköterskan att man kunde låta honom suga på lillfingret tex vid läkarundersökning, och sen kom nästa och sa att han inte skulle suga på fingret. Sen fick vi prova amningsnappen för han skrek så mycket vid bröstet då det inte kom fort nog...?Han är jättegrinig oftast då det verkar frustrerande för honom att han inte får tag om bröstet. Men han har det i munnen, men suger liksom inte till....funderar om det kan ha blivit tokigt med sugreflexen då han fått suga på lillfingret ibland (även om han nyss ätit och är mätt) och då vi oftast måste ha amningsnapp för att han ska få tag. Jag borde inte behöva det, har inte platta bröstvårtor (om än inte stora heller) Så, kort-försvåras amningen av att sätta på amningsnappen (jag vill verkligen inte ha den men oftast går det bara inte utan) eller att suga på lillfingret ibland? Blir så ledsen då det känns som jag gör fel hela tiden då han inte får tag och inte suger till....

Svar på tråden Problem med amningen, Amningsproblem, Öka utdrivningseffekten, tuttförvirring, mjölkersättning, Mitt barn går inte upp i vikt, Mitt barn har stannat i vikt, Öka oxytocin. Öka mjölk i brösten.