• Anonym (M)

Var på ultraljud idag och fick en chock

Anonym (UL räknas) skrev 2014-01-04 21:15:32 följande:

Så tråkigt för dig TS!

Däremot förstår jag inte riktigt vad du bråkar om? Barnet verkar ju utom tvivel vara mycket allvarligt skadat och inte kunna överleva utanför livmodern? Varför inte bara göra en abort så är det hela över? Varför förlänga lidandet för alla?

Och som någon här ovan skriver: det läkarna mäter med ultraljud räknas starkare än datum för senaste mens. Om datumen för dessa två går isär så "gäller" alltså ultraljudet. Alltså tror jag inte du har något att vinna på att tvista om detta. Dessutom borde det ju vara till din fördel att ansökan om abort går lätt och snabbt och man inte behöver skriva en massa intyg och ansökningar till Socialstyrelsen??

Att bemötandet av dig varit dåligt är ju en annan sak och väldigt tråkigt, men väger nog inte så tungt vid en ev. anmälan.

Det är inte så enkelt. Det är superviktigt att det blir rätt i journalen, för journalanteckningar hänger med i flera år och om det är något som kan misstolkas (som t.ex. att TS skulle valt en sen abort för att hon "ångrat" sig) kan det leda till stora problem med både försäkringsbolag och vanliga vården senare. Att korrigera en gammal, felaktig journalanteckning är nästan omöjligt.

Det tänker tyvärr inte alltid sköterskor och läkare på, utan de vill bara lösa situationen så snabbt och smidigt som möjligt.

TS, jag beklagar verkligen, och tycker du gör helt rätt som står på dig. Lycka till!!

Svar på tråden Var på ultraljud idag och fick en chock