Var på ultraljud idag och fick en chock
Han mätte bebisen till ca 17 v. Och sa då att han *fuskar* med veckorna så slipper han ansöka hos socialstyrelsen om tillåtelse. Skriver även i journalen att det står frivillig abort.
Jag ringde upp dom och avbokade tiden, sa att vi ville smälta och fundera lite samt att jag vill ha rätt vecka i mina journaler och att vi får ansöka gör inte mig något. Allt ska vara rätt.
SSk i telefonen sa: Men du kan inte vänta hur länge som helst. Vi har bara fri abort till v 18!!
Jag: Du jag är i v 21 nu.
Hon: Ja men det kan vi inte veta då fostret är så litet!!
Jag: Då räknar du från senaste mensen! Som läkarna gör.
Hon: hmm!! Det blir ju sånt himla pappersarbete om vi ska ansöka och skriva rätt vecka i papperna.
Jag blev så arg att jag ville strypa henne över telefon.
Jag vill ha rätt info i mina journaler för framtida ingrepp/barn/ivf/pgd osv. Ser inte bra ut om det står : Frivillig abort v 17.
Så tråkigt för dig TS!
Däremot förstår jag inte riktigt vad du bråkar om? Barnet verkar ju utom tvivel vara mycket allvarligt skadat och inte kunna överleva utanför livmodern? Varför inte bara göra en abort så är det hela över? Varför förlänga lidandet för alla?
Och som någon här ovan skriver: det läkarna mäter med ultraljud räknas starkare än datum för senaste mens. Om datumen för dessa två går isär så "gäller" alltså ultraljudet. Alltså tror jag inte du har något att vinna på att tvista om detta. Dessutom borde det ju vara till din fördel att ansökan om abort går lätt och snabbt och man inte behöver skriva en massa intyg och ansökningar till Socialstyrelsen??
Att bemötandet av dig varit dåligt är ju en annan sak och väldigt tråkigt, men väger nog inte så tungt vid en ev. anmälan.