• Mellanmjölkens land

Köra på eller backa?

Dottern har varit svårsövd hela sitt liv men sen ett par veckor har hon och jag lyckats rätt ok. En genomsnittlig läggning tar under 1h inklusive 15 min läsning vilket är väldigt bra för att vara hon.

Problemet är att "hon och jag" är de viktiga orden i sammanhanget. Det är bara Mamma som gäller, Pappa duger inte alls om han försöker natta.

Ikväll var det han som tog nattningen ändå medan jag ammade bebisen och det slutade med att hon skrek/grät sig till sömns. Vad tror ni, ska vi vara hårda och köra på varannan kväll med förhoppningen att det blir bättre efter ett par kvällar eller ska vi backa så att jag tar alla läggningar i ett litet tag?

Hon är 2,5 och dagtid skriker hon ofta efter Pappa.

• Svar på tråden Köra på eller backa?
  • Flickan och kråkan
    Min lycka skrev 2013-12-21 21:50:05 följande:

Jo det tycker jag. Behöver man sin ena förälder mer just då, så tycker jag man ska ge barnet det.
    Jag är separerad sen sonen var runt året o när han började sova hos sin pappa då han var straxt över 2 år,så tvekade jag aldrig att åka dit om sonen frågade efter mig.
    Hans pappa gjorde likadant.
    Om behovet o tillgången finns,,,varför ska man då inte ge barnet det?

Fruktansvärt att överge barnet på det sättet.

Men det är ju en himmelsvid skillnad när mamma/pappa faktiskt är frånvarande och barnet dessutom har hela separationsbiten att bearbeta. Man kan ha mer än ett barn med behov . Mina barn är aldrig någonsin övergivna med sin pappa. Känns som ett rätt förfärligt sätt att resonera i min värld.
  • Mellanmjölkens land
    Min lycka skrev 2013-12-21 21:50:05 följande:

Jo det tycker jag. Behöver man sin ena förälder mer just då, så tycker jag man ska ge barnet det.
    Jag är separerad sen sonen var runt året o när han började sova hos sin pappa då han var straxt över 2 år,så tvekade jag aldrig att åka dit om sonen frågade efter mig.
    Hans pappa gjorde likadant.
    Om behovet o tillgången finns,,,varför ska man då inte ge barnet det?

Fruktansvärt att överge barnet på det sättet.

Men ikväll var jag upptagen med bebisen som oxå har behov. Att låta bebisen skrika av hunger för att jag ska lägga storasyster känns inte som ett fungerande alternativ
  • Dr Mupp
    Mellanmjölkens land skrev 2013-12-21 21:59:48 följande:
    Bebisen vill amma ganska intensivt på kvällarna. En 8-veckors förstår inte att mamma/maten kommer om en liten stund. Ännu så länge har vi haft tur och det har funkat att amma precis innan och precis efter läggningen av storasyster men ibland kommer det inte gå (skulle inte gått idag). Vi måste få till en rutin som funkar med bägge barnen.

Man kan amma samtidigt som man sitter med storasyster. Så har vi gjort nästan alltid. Krypit ner i sängen tillsammans med storasyskon och bebis. Oftast somnade vi alla tre.
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Flickan och kråkan
    Dr Mupp skrev 2013-12-21 22:04:08 följande:
    Man kan amma samtidigt som man sitter med storasyster. Så har vi gjort nästan alltid. Krypit ner i sängen tillsammans med storasyskon och bebis. Oftast somnade vi alla tre.
    Det är alldeles förträffligt om/när det fungerar. Med andra barnet gick det mycket sällan. Han var ofta orolig på kvällarna och nöjde sig inte med att sitta/ligga och ammas med mamma och storebror. <slutade bara i kalabalik. Med vår väldigt nöjda lilla trea har det gått jättebra de flesta kvällar.

Sedan kommer det dagar och kvällar med t.ex. sjukt barn. Min yngsta var jättetäppt i näsan för ett tag sedan och hade jättesvårt att både amma och ligga ner, då fick pappa ta nattning med de andra. En 2,5-åring kan ha ett äldre syskon som är sjukt. Vi samsover med alla barnen, men alla har haft perioder som spädisar då de sovit som krattor och jag och bebis flyttat ut ur sovrummet. Att då få "stå ut" med den andre kärldeksfulla föräldern är inget fasansfullt eller hemskt (vet att inte du hävdat detta, bara ett inlägg i diskussionen som sådan) .
  • broglo

Jag har ungefär samma åldersskillnad mellan mina barn och just att räcka till för båda vid läggning var en av knäckfrågorna ganska länge, tyckte jag. (Tills lillasyster blev så stor att hon flyttade in i storebrors rum, vid närmre eftertanke. Då fick vi gemensamma läggrutiner.) Ni får nog pröva er fram och försöka balansera bägge barnens behov så gott det går, helt enkelt. Det är ju ni som bäst läser barnen och vet vem som mest av allt behöver vad (vem) i stunden.

• The Fugly
    Flickan och kråkan skrev 2013-12-21 22:01:20 följande:
    Men det är ju en himmelsvid skillnad när mamma/pappa faktiskt är frånvarande och barnet dessutom har hela separationsbiten att bearbeta. Man kan ha mer än ett barn med behov . Mina barn är aldrig någonsin övergivna med sin pappa. Känns som ett rätt förfärligt sätt att resonera i min värld.
    Jag håller helt med i allt du skriver!
  • Min lycka
    Flickan och kråkan skrev 2013-12-21 22:01:20 följande:
    O i min värld är det ett förfärligt sätt att tänka o göra på när man överger barnet fast man sitter i rummet bredvid.
    Att barnet ska tvingas skrika o gråta efter sin förälder o sen somna ledsen.

Även om det är så att man måste amma det andra barnet samtidigt som det äldre ska nattas så finns det ju lösningar.
    Varför inte använda flaska till just det tillfället?
  • Min lycka
    Mellanmjölkens land skrev 2013-12-21 22:03:38 följande:
    Men ikväll var jag upptagen med bebisen som oxå har behov. Att låta bebisen skrika av hunger för att jag ska lägga storasyster känns inte som ett fungerande alternativ
    Jag har inte skrivit att det lilla barnet inte ska få mat när det behöver. Varför inte pumpa ut o ge flaskan vid såna tillfällen?
    Tycker inte något barn ska bli undanskuffad för att det har syskon.
  • chrissepisse

Eftersom det finns en liten bebis som också behöver mamma hade jag stått på mig mer med att pappa skulle natta, åtminstone om det inte var möjligt för pappa att ta bebisen. Mitt mellanbarn var superdupermammig när han var yngre och var jag hemma tog jag oftast nattningen. Nu hade jag inget annat, yngre barn som behövde mig samtidigt så då var det lättare att låta honom hållas. Det är betydligt svårare om man har flera barn med konkurrerande behov.

Är det inte möjligt att kompromissa, att du t ex läser en saga eller sjunger en sång, för att sedan gå ut till bebisen och så får pappa ta resten?

• Mellanmjölkens land

Bebisen tar inte flaska och när jag försökt ta med bebisen in under storasysters läggning slutade det med att bägge skrek...

Sambon får läsa och sjunga så länge jag kommer in efteråt Det är så vi löst det hitintills för att ge mig mer amningstid men ibland funkar det ju inte.

• Mellanmjölkens land

Igårkväll var det istället pappa som efterfrågades (dock utan gråt). Tidigare har vi bytt när hon frågat efter den andra men det kunde bli 4-5 byten på en kväll och läggningarna tog 2-3h. Inte hållbart. Sen vi bl a införde regeln att den som lägger är den som lägger har genomsnittstiden gått ner till 45 min, hon sover även på morgonen men har istället nästan helt slutat sova middag. Totalt sett skulle jag gissa på att hon sover 1-2h mer än tidigare trots utebliven middagssömn

Svar på tråden Köra på eller backa?