• gullibjörn2

Ska man sätta på sonen nattblöja igen efter 2 månader utan? han är 5 år!

vet inte hur vi ska göra, han är torr på dagen sedan han var 3 år och han är 5 år nu.
    han kissar ner sig 2-3 gånger per natt, någon gång är han torr när han vaknat.
    maken tar upp honom 3 gånger per natt, vi har försökt i 2 månader, men funderar på att sätta på honom nattblöja igen eftersom han inte är redo.
    BVC tyckte vi skulle fortsätta ha utan blöja, och att det är ärftligt då maken vart sen med.
    sonen blir oftast ledsen för att han är trött, orkar inte gå upp, ligger kvar genomsur utan att gå upp och ta av sig sina kalsonger,
    Han tycker det är jobbigt ibland att han ber om ursäkt och gråter.

Hur ska vi göra`?

• Svar på tråden Ska man sätta på sonen nattblöja igen efter 2 månader utan? han är 5 år!
  • gullibjörn2

glömde skriva att han inte vill ha blöja, han säger att han är en stor kille och blöjor är för bebisar :(

• Modernmom

Det handlar om ett hormon som ska utsöndras, så man kan inte träna upp det där. Ni kan gå upp 50 ggr per natt och ändå inte få en torr pojk förrän hormonet är igång. Min son var sex år när han helt plötsligt var blöjfri, så håll ut.

• Mälaröbo

Om han inte vill tycker jag inte ni ska sätta på blöja. Det vi gjorde med sonen, förutom att kissa honom under natten, var att underlätta för OSS. Vi gjorde så att vi bäddade flera lager med lakan och underlägg + att han fick sova naken. Hade handdukar och mer lakan och underlägg på hans rum. Kissade han så torkade vi av honom behjälpligt, drog av ett lager och sen sängen igen.

• Cider

Precis där är vi också med vår fyraåring.

Följer!

• Lady Namárië

Köp kisskydd på apoteket (om ni inte kan få dem från bvc redan nu, här måste de vara äldre) och bädda med. Se till att han inte dricker så mycket efter middagen och ta upp honom och kissa vid regelbundna tider på natten (t. ex när ni går och lägger er och en gång till - ställ klockan!).

Det är en skitjobbig period, men så småningom kickar hormonet igång och det vänder som en hand. och gör det inte det får ni hjälp av barnmottagningen när han är sju.

So say we all
  • Lady Namárië

En sak till: Om han tycker att det är jobbigt, försök prata med honom och avdramatisera det så att det inte uppstår några låsningar eller psykiska orsaker till framtida problem. Vi körde med att

"ibland tar det ett tag innan kroppen fattar att den måste vakna för att gå på toaletten om man blir kissnödig när man sover. Det kommer att fixa sig när du blir större och till dess gör vi så här och så här..."

So say we all
  • gullibjörn2

kiss skydd har vi, ingen engång, han får inget och dricka innan han går och lägger sig, gråter när vi tar upp honom för och kissa, han orkar inte

• Queenie70

Jag gjorde samma misstag. Tog bort blöjan för att jag tyckte det "var dags" Kämpade om nätterna, tog upp honom för att kissa, och störde bådas nattsömn. Jag var heeeeelt fel ute, och det är er BVC också. Han är uppenbarligen inte kroppsligt mogen för att vara nattorr, och att ta upp honom för att kissa, fortsätter bara att sända signaler till kropp och hjärna om att man SKA kissa på natten. Jag fick lära mig bättre vad nattkisseri handlade om (ett visst hormon som ska börja produceras, som gör att kroppen drar ned på urinproduktionen) Detta inträffar när det inträffar och är inget man kan "träna fram" Jag satte på ungen blöjan igen, och vi fick sova gott. Några månader senare så började han vakna med torr blöja helt av sig själv, och då plockade vi bort den, och nu fungerar allt klockrent.

• Queenie70
    gullibjörn2 skrev 2013-12-19 10:42:35 följande:
    glömde skriva att han inte vill ha blöja, han säger att han är en stor kille och blöjor är för bebisar :(
    Tala om för honom att det inte stämmer att många 5 åringar behöver blöja. Hjälp honom att avdramatisera det hela.
  • cosinus

Precis så har vi haft det i flera år. Sonen som nu är 7.5 vill inte ha blöja sen 5-årsåldern och vi har inte tvingat. Men han kissar ner sig varje natt. Från 6 år kan man få hjälp på barnmottagningen och även få utskrivet skydd till sängen vilket underlättar en hel del men det blir ändå galet mycket tvätt.

Vår son vaknar aldrig av att han kissar men han verkar ha en hud av pansar så han får helt enkelt sova natten igenom och duscha på morgonen.

• sina

Nu har jag ett lite yngre barn, men vi satte på blöja igen efter tre månader utan. Efter drygt en vecka där vi var uppe nästan varje natt för att duscha och byta lakan bestämde vi oss för att återgå till blöja. Fyraåringen knorrade lite, men när hon förstod att valet stod mellan blöja å ena sidan, och gå upp och duscha och byta pyjamas på natten å andra sidan, så valde hon blöjan.

Så i er situation hade jag nog faktiskt frågat barnet. Att ligga kvar i kisset är liksom inget alternativ - det är blöja eller upp och tvätta sig som gäller. Givetvis utan hot och skuldbeläggning, utan som rent faktum.

• Flickan och kråkan

Jag har två pojkar som varit dagtorra länge som fortfarande har nattblöja. Äldsta fyller 6 år på söndag och mellansonen är 4,5. Vi har varit i kontakt med barnmottagningen nu i höst med äldsta, men så länge han själv inte tycker att det är jobbigt med nattblöja (vilket han inte gör) så är det ingen fara på taket utan de tyckte att det var bättre att baa avvakta och göra det man kan i vardagen - inte dricka massor innan läggning, kissa innan läggning, kissa regelbundet dagtid. Om det blir ett problem för honom innan han är nattorr så ska vi höra av oss för då kan man på medicinsk väg minska urinmängderna. Vill absolut inte jaga upp dem på nätterna och skapa skuldkänslor pga nedkissade sängar när det inte är något de själva styr över. 

• Skruttensmamma

Min son som är 5½ år har blöja på natten. Vi körde en månad utan blöja i våras, för då var han torr, men sen kom han av sig. Först gillade han inte riktigt att han skulle ha blöja igen, men det har han inga problem med nu.

Mitt råd är att övertyga honom om att ha blöja igen, men att inte tvinga honom. Prata med honom om det. Säg att många 5-åringar har blöja på natten. Föreslå att ni ska prova en natt. Troligen kommer han att upptäcka att det är ganska skönt att slippa gå upp och att slippa kissa ner sig.

Svar på tråden Ska man sätta på sonen nattblöja igen efter 2 månader utan? han är 5 år!