• Natulcien

Är min man ovanligt lat?

Men herregud, din man bor ju på hotell där du är nanny, städerska, kock, tvätterska etc etc etc!! Förvånad

Sluta serva honom!
    Som man bäddar får man, som bekant, ligga...och om du far runt som en tok och städar, fejar, fixar och tar hand om barn så lär han ju inte börja göra något. Han har ju märkt att det funkar att ligga på sofflocket.

Så för att svara på frågan i din trådstart: Ja, din man är ovanligt lat. Sjukt lat, faktiskt. Jag har inte ens hört talas om en man som är så lat i min egen bekantskapskrets.

Och det här meningen i din text förstår jag inte ens: "...annars har vi ett bra förhållande..."
    Hur kan någonting vara bra med en man som beter sig så?

• Natulcien
    scanmia skrev 2013-12-19 04:18:52 följande:
    Nej men sluta serva honom bara. Om ni har haft samma gräl i sex år så kommer han inte att ändra sig utan att du gör det först. Varför skulle han?

När han kommer hem från jobbet så ta en tur till gymmet eller gå på bio utan barn och låt honom ta hand om hemmafronten. Börja behandla honom som en kapabel, fullt fungerande vuxen och medförälder.

När saker behöver göras i hemmet så låt honom inte bara sitta passiv. Vill du dammsuga eller ta badrummen? Vill du laga mat eller ta bebisen? Har du allt du behöver till kvällsmaten för jag ska till affären och göra några ärenden och kan passa på att handla om det är något du behöver? 

Tjata inte utan vägra bara se det som naturligt att han inte tar sin del. Sin fulla del som pappa och partner. Klagar han så kan du ju alltid hålla med om att köksröjning och nattvak och biltvätt är rätt så tråkiga på en skala. Det kan vara svårt att sluta bara fixa och göra allt - det medför ju viss kontroll och du har ju nu vanan inne så att du vet hur man gör det snabbt och effektivt. Försök att inte låta det hålla dig tillbaka utan låt honom göra det på sitt sätt och i sin takt.  Rättvisa kan se ut på många sätt och vill han omförhandla så gör det för all del (avskyr man att ta ut sopor så kan det kanske bytas mot tvättjänst, vad vet jag? Eller om man har svårt för att hålla koll på räkningar och finanserna så kan det kanske kvittas mot något annat.) Man tar hand om varandra i en familj.
    Mycket bra och konkreta tips!!
Svar på tråden Är min man ovanligt lat?