Mytime skrev 2014-03-23 14:40:33 följande:
Jag kommer nog snart vara en okejad medlem på denna sida då vi försökt ganska länge nu och provat pergotime. Har egen ägglossning men de vill inte ta sig. Så ni som är mer el mindre experter på de här med IBF, hur går de till? Vad har jag att vänta? Vad finns de för regler angående BMI osv? Hur lång är varje process? Vad är ET och FET? Vad innebär dem? Vad räknas som ett försök. Ja har förstått att vi kommer få tre försök bekostade av landstinget. Vad kostar varje försök sen? Vore jättetacksam för en förklaring och beskrivning av vad som väntar så att säga
Hej
ET är färskförsök (embryo transfer) och det finns 2 sätt, långa och korta protokollet. Jag har bara gjort det långa. Man går först på nedreglerande nässpray så man mer eller mindre försätts i klimakteriet, därefter går man på sprutor i ca 10 dagar som gör att kroppen produserar maximalt antal med ägg. Sen gör man äggplock och mannen lämnar sin del samma dag så om får mötas på labbet så att säga. Ett par dagar senare kommer man tillbaka för återföring av ett embryo och får därefter vänta ca 2 veckor på att göra gravtest.
Från spraystart till embryoåterföring tar det ca 5-6 veckor.
När det gäller korta protokollet vet jag egentligen inte mer än att man slipper nässprayen och går på sprutorna på en gång.
FET är frysförsök (frozen embryo transfer) det är om fler ägg blivit befruktade så att man har haft ägg att frysa då kommer man tillbaka efter ägglossning och får ett upptinat embryo återfört.
Så fungerar det i korta drag.
Vad det gäller BMI vet jag att det finns riktlinjer (vet dock inte vad dom ligger på) men man bör varken vara under eller överviktig.
Vad som ingår i ett försök skiljer sig väldigt beroende på var man bor och i vilket landsting man gör sin IVF.
Vet bara att i Stockholm och Uppsala län så ingår allt man får i frysen också i dessa 3 försök men så är det inte i alla län tyvärr.
Jag har gått på Akademiska sjukhuset i Uppsala och vet att om man går vidare privat sen så kostar en ny ET
22 500 kr men det priset varierar på vart man väljer att gå och vad som ingår.
Hoppas att det var lite till hjälp!