• Lilinanan

IVF januari 2014 - vi som kämpar vidare

Hej! Jag är gärna med här. Vi ska göra vår sista ivf nu i januari och var på möte på Carlanderska i Göteborg i dag. Vi har försökt i 3,5 år, gjort tre ivf:er och en avbruten. Jag är svårstimulerad och har antagligen lätt endromentrios så vi har inte fått så många bra embryon. Vi har alltid fått sätta tillbaka två embryon, men bara en gång har vi fått två st. Under våra tidigare ivf:en har vi gjort långa metoden och nu äntligen får vi själva välja hur vår behandling ska se ut. (Eftersom vi har bytt till privat klinik). Så nu ser vår behandling ut så här: korta metoden med plock i mitten av januari, Assisted Hatching, både Menopur och Gonal F, och sätta in två. Hoppas att det gör susen! Jag vet att våra chanser att lyckas är minimala och är helt tillfreds med att starta adoptionsutredning till våren, så mitt mycket bättre humör och avslappnande inställning till denna ivf kanske också gör skillnad. Innan har jag även testat ALLT, alla kosttillskott som det skrivs om, akupunktur, zonterapi mm.

• Lilinanan
    trex2013 skrev 2013-12-19 09:21:03 följande:
    Lycka till nu i Januari. skönt att kunna få välja och styra upp själv hur ens behandling ska se ut!
    Jag har också endometrios och får ut många ägg men väldigt få som ens blir befruktade.
    Du vet väl att det kan vara bra om du får utskrivet kortison inför din behandling? typ prednisolon?
    det kan "lugna"ned ditt aktiva immunförsvar som man brukar ha om man har endo.

Hej trex2013!
    Vi pratade faktiskt lite om immunförsvaret och tog nya TSH:prover. Jag har länge funderat på om det är ett problem i mitt fall, har inte varit sjuk på några år heller. Men min läkare trodde inte att det är problemet. Jag ska ringa och fråga henne i alla fall. Vet du hur länge man ska ta Prednisolon innan man har ET? Vi har ET om ca 1 månad bara. Tack för tipset!
  • Lilinanan

Nu fick jag veta att vår läkare är borta ända fram till den 7:e januari. Är det för sent att börja med kortison då? Då har jag redan börjat med sprutorna kanske en vecka.

• Lilinanan

Hej dizz!
    Vi är också inne på vårt fjärde år och jag tänker faktiskt inte på något annat. 90% av mig har dock gett upp hoppet med biologiska barn så jag är glad att vi ska starta adoptionsutredning till våren och att vi verkligen kommer att få barn nu, på ett eller annat sätt. Vi gör en sista ivf för att svärföräldrarna betalar och vi vill testa lite andra metoder en sista gång. Men just nu vill jag hellre adoptera och längtar efter vårt barn som redan finns någonstans i världen, jag har blivit mycket lugnare sen vi bestämde det.

• Lilinanan

Det blir inget prednisolon för mig. Får nöja mig med detta svar: Prednisolon är ett potent läkemedel och det är mycket tveksamt om cortisonbehandling skulle vara av värde vid IVF (utom möjligen ev i vissa specifika fall), kan även ha en negativ effekt i vissa fall. Vi har ju redan gjort flera ändringar jämfört med era tidigare behandlingar som jag hoppas ska ge resultat. Dina thyroideavärden var perfekta, TSH 1,14 mIU/L och fritt T4 12 pmol/L. Men det känns OK!

Svar på tråden IVF januari 2014 - vi som kämpar vidare