Bebis arg vid bröstet
Hej!
När han vaknar och är hungrig efter att ha sovit så är det inga problem - han suger tag på en gång och då kan jag amma en ganska lång stund tills att han känner sig nöjd och inte vill ha något mer för stunden. Sen kanske jag byter på honom och sätter ned honom i babysittern. Efter ett tag blir han otålig, han börjar "grymta" och ge andra tecken av att vara hungrig. Så då tar jag upp honom och sätter honom till bröstet. Men där tar det stopp! Nästan så fort jag får honom på plats och närmar munnen med bröstvårtan så vänder han bort huvudet. Först är han inte arg, utan han ligger och tittar bort, kanske mot något fönster bakom mig och verkar superintresserad av det. Jag försöker truga mer och då blir han argare och argare, sprattlar och spänner benen. Till slut så skriker han och är jätteupprörd. När detta började första gången så trodde jag att han ändå inte var hungrig, men jag har fått mer och mer klart för mig att han ändå är det. För om jag gör ett avbrott och lägger ner honom någon annanstans så är han ändå orolig och ger hungertecken. Jag har lyckats lugna ner honom genom att samtidigt buffa på rumpan och det har hjälpt en del, att han till slut börjat "hacka" efter bröstvårtan och tagit tag i den. När han väl fått in den så äter han på som bara den och kan äta ganska länge. Efter det blir han lugn igen och oftast så somnar han. Så jag kan inte tänka mig att han inte skulle vara hungrig. Att buffa på rumpan hjälper inte lika mycket längre, nu kan det ta 5-10 minuter av skrikande innan han till slut tar bröstet.
Ibland har jag trott att orsaken är övertrötthet hos honom, men det här kan hända även när det inte var så länge sedan han sov sist. Jag försöker prata lugnande med honom och tycker inte jag stressar upp mig gentemot honom (alltså så att han märker det). När han väl äter så äter han mycket och han hade gått upp brai vikt vid senaste kontrollen.