aroundhere skrev 2013-12-15 16:00:57 följande:
Jag undrar lite över era femåringar- hur är dom avseende humör, vilja och sociala relationer? Jag har en femårig pojk som har ett väldans humör och ett allt som oftast begränsat tålamod. Han är dominant i relation till nära kompisar och familj och ser helst att han själv får bestämma allt. I nya situationer är han däremot ofta ängslig och vill ha tydliga direktioner på vad som förväntas och hur saker kommer att bli. Det jag oroar mig mest för är att hans tilltro till sin egen förmåga verkar låg då han ofta bryter ihop när något går dåligt och aldrig heller exempelvis vill ha på sig något/tycka om något om inte han vet att hans kompisar tycker detsamma. I övrigt är han en mycket känslig go kille som verkar ha mycket i huvudet hela tiden...Är nyfiken på hur ni andra har det med era femåringar!?
Vi har också en femårig son. Han är väldigt skötsam, på gränsen till plikttrogen. Vill absolut inte göra fel när det gäller något, och blir väldigt ledsen när det blir så ändå. Väntar i det längsta med att prova på att göra saker som han skulle kunna misslyckas med som att skriva sitt namn och cykla. Man kan lite på honom till 100% om vi sagt att han ska bete sig på ett visst sätt. Tyvärr sätter han sig gärna över sina vänner och skäller på dem när de inte sköter sig, vilket inte uppskattas av vännerna. Är väldigt egen när det gäller val - bryr sig inte alls om vad någon annan tycker utan tar det han vill. Blir lätt uppspelt och speedad, men otroligt sällan arg. Hemkär - skulle helst sitta i soffan med pyjamas dygnet runt alla dagar om han fick välja.
Han börjar närma sig sexårsåldern nu och vi börjar märka av det som kallas "lilla tonåren". Han kan vara på dåligt humör, speciellt på morgonen, och då är han väldigt otrevlig och sur.