• Tekaka

Hon vill bara sitta i matstolen och dricka

Min dotter blir 6 mån på onsdag.
    Försöker sluta amma helt och efter flera veckor så tar hon äntligen flaskan!
    Det som gjorde att hon tog flaskan var att vi bytte sort till HIPP. Hon älskar den.
    Problemet är att hon vill bara dricka ur flaskan när hon sitter i sin matstol. Inte sittandes i knät, soffa, säng eller dylikt.
    Har tom provat att väcka henne och ge direkt i famnen men nej.
    Så hur gör vi när hon vaknar vid 12 på natten och 5 på morgonen?
    Jag har gett henne tutten då vid de tiderna i 2 dagar, men jag vill sluta med det.
    Men hur gör jag?

• Svar på tråden Hon vill bara sitta i matstolen och dricka
  • Nyfikna72

Är hon sex månader så borde hon lika gärna kunna hoppa över mat på natten, det tillför inget i den åldern. Låt hon vara utan några nätter så ska du se att hon glömmer bort det. Det är bara bra om man kan avveckla det i den åldern för det är lättast då.

• Rosa Fluff

Jag håller absolut inte med ovanstående. Behöver hon äta på natten ska hon få göra det. Jag blir hungrig vissa nätter och skulle bli galen om nån nekade mig mat!

Har ni provat ge flaska på natten? Hon kanske går med på det när hon är trött? Eller så kan ni kanske prova pipmugg?

• Tekaka
    Rosa Fluff skrev 2013-12-15 17:19:59 följande:
    Jag håller absolut inte med ovanstående. Behöver hon äta på natten ska hon få göra det. Jag blir hungrig vissa nätter och skulle bli galen om nån nekade mig mat!

Har ni provat ge flaska på natten? Hon kanske går med på det när hon är trött? Eller så kan ni kanske prova pipmugg?
    Det är just det som är problemet.
    Hon vill inte dricka ur flaskan om hon inte sitter i sin matstol...
    Hon gallskriker annars och det finns ingen hejd på henne om jag försöker med flaskan...
    Inatt gav jag henne tutten, för hon har blivit snorförkyld...så jag backar ett steg bakåt igen...

Så vad jag skall göra på nätterna vet jag inte längre.
    Har försökt ha henne sittandes i knät och ge henne men hon slänger sig bara bakåt eller kniper igen munnen och skriker om hon märker att det är nappflaskan och inte tutten.

• Rosa Fluff

Har din sambo provat ge? Är du i närheten känner hon ju din doft och vill självklart hellre ha det. Prova att du sover i ett annat rum. Är det bröstmjölk eller ersättning i flaskan? Det är jätte svårt när de inte vill. Jag själv fick amma i 11 månader då sonen vägrade flaska om det inte var vatten i den. Jag accepterade läget och stod ut. Men jobbigt var det..

• Rebba

Kanske välling innan läggdags så hon sover hela natten utan att bli hungrig?
    Har själv funderat på att börja ge vår 6-månaders välling på kvällen för att slippa nattamma kl 2

Svar på tråden Hon vill bara sitta i matstolen och dricka