• Anonym (Utmattad)

När ger jag upp?

Hej! Är en man i 50-årsåldern som efter att ha gått iväggen för ca 7 år sedan bestämde mig för att ta ansvar för mig själv och mitt liv och dom problem jag hade som ledde mig till utmattningsdepression. Detta resulterade i att jag drog ned på arbete, skilde mig, började träna/äta bra och göra saker som var glädjefulla och hälsosamma för mig. Mitt liv blev mkt bättre på många plan. Efter skilsmässan blev min ex-fru ganska destruktiv när det gick upp för henne att hon utan mig skulle få fixa alla saker som jag tidigare gjort men som hon inte varken visste om eller hade uppskattat att jag gjorde ( bokföring/ ekonomi,allt praktisk underhåll i hemmet och bilar osv). Hon innledde då en mkt omfattande förtalskampanj i hela vårat nätverk inkl våra barn bl.a med att anklaga mig för att vara psykopat och att jag hade våldtagit henne systematisk under många år.Jag hade aldri trott at detta kunde hända - jag kunde förstå att hon var bitter och ledsen över att jag lämnat henne, men kunde inte i min vildaste fantasi tro att hon skulle mista verklighetsförankringen i den grad att hon med alla medel ville försöka att krossa mig. Det mest otroliga är att jag är säker på att hon själv tror på det hon säger, är väldigt aggressiv och aktiv i sin kampanj fortfarande ( skilde oss för 4 år sedan!) samtidigt som hon inte vil att hennes barn skal mista sin pappa och att jag vet att hon tycker att jag har många bra egenskaper och är viktig för mina barn. Det går inte ihop, men ändå ger hon sig inte. Det är som om hon försöker köra framåt och bakåt på samma gång. Jag har farit ganska illa av detta förtal. Ibland möter jag människor i vårat lilla samhälle som inte längre hälsar på mig och jag kan få känslan att dom bara vill spotta på mig. Detta gäller speciellt kvinnor som min ex-fru har i sitt nätverk.
    Aggresiviteten i hennes förtal fick en ny skjuts när jag för drygt två och ett halvt  år sedan träffade en ny kvinna. För första gången i mitt liv vågade jag att välja en kvinna utifrån hjärtat, och vi har varit sambo sedan ett halvt år.
    Min nya kvinna har anorexi i sin historia, och det visade sig efter ca ett år efter att vi blev ihop( altså ca ett år  innan vi flyttade ihop) att hon ibland missbrukar tabletter/ alkohol.När hon är påverkad blir hon väldigt ledsen och destruktiv och vill inte leva och kan också bli aggressiv och skälla ut mig ( " du tänker bara på dig själv", " du och dina jävla barn" osv). Efteråt blir hon väldigt ångerfull och bedrövad över att hon utsätter mig för allt detta.När hon är nykter har vi det för det mesta väldigt trevligt. Men det är som om hon med jämna mellanrum blir övermannad av en sökan efter olycklighet, som hon då iscensätter genom att bli påverkad. Jag älskar henne och känner att hon älskar mig, men för varje runda med missbruk/ lögner/oförskämdheter och elände, så märker jag att jag sugs in i en djupare och mörkare förtvivlan där jag undrar på om jag har valt fel livspartner.
    I alla fall så gick det så långt att jag för en vecka sedan bad om ett samtal med henne, där jag sa att " antingen så hjälper jag dig att packa dina saker och så flyttar du ut idag, eller så ringer du inom den närmsta halvtimmen och anmäler dig till ett behandlingshem, och fram tills dess är det total drogfrihet som gäller". Hon valde det sista, och skall åka iväg 18 jan.
    Under den veckan som gått sedan detta blev bestämt, har jag märkt att både hon och jag har sjunkit ned i en svår dysterhet, där vi ibland känner oss främmande för varann, vi sover dåligt, och jag tror ingen av oss känner någon sexlust/sexförmåga.
    Den olust jag tidvis har känt för att möta människor pga min ex-frus kampanj, har blivit mkt starkare, och jag måste verkligen anstränga mig för att våga åka till affären ol. Det känns som om jag bara skulle vilja försvinna och inte visa mig för någon. Det hela är som en ond dröm. Aldrig hade jag trott att mitt liv skulle bli på detta sätt. Jag vill ingen något ont, det enda jag vill är att leva ett hälsosamt och glädjerikt och ansvarsfullt liv. Ändå är mitt liv just nu en mardröm.

-Så jag undrar: Skall jag ge upp min nuvarande relation med min missbrukande och depressiva och destruktiva kvinna som jag älskar, eller skall jag hålla ut med att livet är ett helvete några veckor till tills hon kommer på behandling ?
    Det känns som om jag varken kan lita på mitt förnuft eller mitt hjärta längre- och vad skall då vara min kompass i livet ?

• Svar på tråden När ger jag upp?
  • Anonym (Stark)

Vilken historia! Och vilka tunga år! Jag tycker du har skött det bra med den nya kvinnan. Du har ju lyckats få henne att göra det enda som står i din makt - söka hjälp. Om du ska lämna henne eller inte tycker jag du ska låta bero på vad terapin ger för utslag. Självklart är det dystert just nu eftersom ni säkert bägge två bär på skuld. Hon är nog ganska ångestfylld inför vad som ska komma, det är många motstridiga känslor att hantera om man ska bli kvitt missbruk. Var tydlig när behandlingen kommit igång att (om du gör det fortfarande) du älskar henne och vill att ni båda ska vara hela, att det är det enda sättet för er att ha en framtid. Du ska givetvis inte fortsätta förhållandet om hon återgår till sina missbruksvanor!

• Anonym (Los)

Din kvinna har alltså missbrukat en tid och du tar ifrån henne allt, pang på (vilket jag förstår) men jag undrar hur hon mår?! Lider hon av mycket abstinens? Gör hon det är det inte konstigt med obefintlig sexlust, depression o.s.v.

Droger slutar man inte bara med. Det måste finnas en plan för en nedtrappning.

• Anonym (Los)
    Anonym (Los) skrev 2013-12-14 08:37:53 följande:

Din kvinna har alltså missbrukat en tid och du tar ifrån henne allt, pang på (vilket jag förstår) men jag undrar hur hon mår?! Lider hon av mycket abstinens? Gör hon det är det inte konstigt med obefintlig sexlust, depression o.s.v.

Droger slutar man inte bara med. Det måste finnas en plan för en nedtrappning.

Nu menar jag endast tabletter (har ingen kunskap om annat).
  • niagara

Lämna, flytta, börja om. Livet är för kort för att låta andra få en att må dåligt!

• Anonym (Stark)
    niagara skrev 2013-12-14 09:20:51 följande:
    Lämna, flytta, börja om. Livet är för kort för att låta andra få en att må dåligt!

Allt är 100% tiptop i ditt liv jämt. Inget motstånd och inga känslostormar som du inte själv valt? Härligt! Känns det inte som att det blir lite tomt när man städar bort livet självt?
  • Anonym (Utmattad)

Hon missbrukar tabletter evt i kombination med alkohol ca en gång i veckan för att göra en riktig djupdykning, annars är hon nykter, men det är klart sagt från min sida nu att till och med denna djupdykning får inte förekomma fram tills hon kommer till behandling.
    Så det svänger mkt, och vi mår väl periodvis skit bägge två nu i väntans tider på att behandlingen skall starta i januari. Vi sover dåligt, drömmer en massa hemska saker . Märkligt att det har smittat så hårdt över på mig också, men jag ser ingen annan möjlighet just nu att vi får försöka stå ut och se till å överleva julen så gott det går, och efter att behandlingen kommit igång se hur det hela blir. För min del hade det känts skönt om jag hade haft någon att maila/ prata med som varit i en liknande situation som anhörig. Känner att hela min värld är i gungning.

• EnLitenSvamp
    niagara skrev 2013-12-14 09:20:51 följande:
    Exakt så är det även fast det kanske låter hårt.
    Be with a man who ruins your lipstick, not your mascara.
  • Anonym (Utmattad)

kanske det som gör oss till männniskor är att vi inte direkt "selekterar" bort dom som inte får till det "normala" livet, men ger dom litt xtra tid och tålamod, samtidigt som man måste sätta tydliga gränser för det också.
    Jag skulle känna mig som ett hjärtlöst monster om jag lämnade henne nu då det bara är ngr veckor kvar till att hon skall våga göra ngt som hon aldrig förr i sitt 47 åriga liv vågat- ta emot hjälp.
    Jag förstår till 100% att jag måste avsluta relationen om hon efter behandling skulle återfalla.

• Anonym (jkl)

TS, du verkar söka dig till instabila kvinnorRynkar på näsan. Som du får "ta hand" om, du verkar trivas i den rollen.

Den förra frun låter psykiskt störd rent ut sagt, o det kan du inte göra nåt åt. Din nuvarande låter också instabil och full med obehandlad problematik. Bra att du satte en gräns där! Klart att den nya verkar dyster osv eftersom hon säkert fruktar detta att behöva ta itu med sina problem nu, som hon aldrig verkar gjort tidigare på allvar.

Hur vet du att det är sant att hon skall läggas in den 18 januari? Hon kanske bara sticker till kompisar o super vidare men säger till dig att hon skall "behandlas". Inlagd blir man väl inte heller bara sådär utan utredning osv.

Min egen erfarenhet av de med anorexia är f ö att de är allmänt opålitliga, instabila och att det rätt vad det här kan komma ett utbrott från ingenstans för en småsak, för att sedan vända på en femöring. O det oavsett ålder.

• Anonym (Utmattad)
    Anonym (jkl) skrev 2013-12-15 11:30:30 följande:
    TS, du verkar söka dig till instabila kvinnorRynkar på näsan. Som du får "ta hand" om, du verkar trivas i den rollen.

Den förra frun låter psykiskt störd rent ut sagt, o det kan du inte göra nåt åt. Din nuvarande låter också instabil och full med obehandlad problematik. Bra att du satte en gräns där! Klart att den nya verkar dyster osv eftersom hon säkert fruktar detta att behöva ta itu med sina problem nu, som hon aldrig verkar gjort tidigare på allvar.

Hur vet du att det är sant att hon skall läggas in den 18 januari? Hon kanske bara sticker till kompisar o super vidare men säger till dig att hon skall "behandlas". Inlagd blir man väl inte heller bara sådär utan utredning osv.

Min egen erfarenhet av de med anorexia är f ö att de är allmänt opålitliga, instabila och att det rätt vad det här kan komma ett utbrott från ingenstans för en småsak, för att sedan vända på en femöring. O det oavsett ålder.
    Mitt ex var inte ostabil- hon var helt stabil på att var omogen och väldigt krävande på att bli försörjd och köra sina egoprojekt, och vi hade aldrig ngn kärlek mellan oss - när det var som bäst så var vi som bror och syster, och jag för ta min del av ansvaret för att jag gifte mig och fick barn med en sådan kvinna .
    Min nuvarande är ostabil och har ett mönster i sig från tidig barndom av att inte kunna lita på ngn och peridvis iscensätta  något ( genom att missbruka ) som gör att hon kan få vara olycklig också i den verkliga världen

Jag själv har också mina fel och brister, jag är duktig på massa "normala" grejor, men har hela mitt liv haft en ibland ganska svår ensamhetskänsla. Det finns med i min motivation för att gå den sista biten av vägen mot att ta emot hjälp för min nuvarande kvinna, att jag skulle att någon hade ställt upp för mig på liknande sätt om det vore jag som var i nöd och visade vilja till att ta emot hjälp för att kunna ändra beteende.
    För ordningens skull kan tilläggas att jag vet att hon skall "läggas" in: jag har sett med egna ögon bankutsklriften av att hon betalat in 30.000.- för behandlingen till en privat vårdgivare.
  • Anonym (jkl)
    Anonym (Utmattad) skrev 2013-12-15 17:39:53 följande:
    Mitt ex var inte ostabil- hon var helt stabil på att var omogen och väldigt krävande på att bli försörjd och köra sina egoprojekt, och vi hade aldrig ngn kärlek mellan oss - när det var som bäst så var vi som bror och syster, och jag för ta min del av ansvaret för att jag gifte mig och fick barn med en sådan kvinna .
    Min nuvarande är ostabil och har ett mönster i sig från tidig barndom av att inte kunna lita på ngn och peridvis iscensätta  något ( genom att missbruka ) som gör att hon kan få vara olycklig också i den verkliga världen

Jag själv har också mina fel och brister, jag är duktig på massa "normala" grejor, men har hela mitt liv haft en ibland ganska svår ensamhetskänsla. Det finns med i min motivation för att gå den sista biten av vägen mot att ta emot hjälp för min nuvarande kvinna, att jag skulle att någon hade ställt upp för mig på liknande sätt om det vore jag som var i nöd och visade vilja till att ta emot hjälp för att kunna ändra beteende.
    För ordningens skull kan tilläggas att jag vet att hon skall "läggas" in: jag har sett med egna ögon bankutsklriften av att hon betalat in 30.000.- för behandlingen till en privat vårdgivare.
    Tycker iaf själv det låter i allra högsta grad instabilt (eller psykisk sjukdom) att starta förtalskampanjer med lögner att du våldtagit henne och skulle vara psykopat osv. 

Den nuvarande, ja det verkar som hon ska läggas in då. Sen tänker jag att hon verkar ha nån obehandlad diagnos t ex borderline, instabil personlighetsstörning, ADHD eller nåt annat? Just borderlinefolk tar ofta till droger när allt blir för jobbigt, sen den här svårigheten med destruktivitet, aggression osv i nära förhållanden som hon den nya har.

Tycker iaf du borde gå o prata med nån om din ensamhetskänsla, kanske har du en begynnande depression du kunde få behandling för? Du behöver nog också terapi för att lära dig se varför du dras till såna här kvinnor o accepterar så mycket skit, låt terapin bli din nya kompass .

Sen sambon igen, du behöver inte göra slut med henne, men ni kunde kanske ta en paus. Du verkar iaf känna dig mer ensam MED henne än utan. Be henne flytta ut temporärt, vet inte hur hon bodde innan hon flyttade hem till dig?

Svar på tråden När ger jag upp?