• Katlan

Hur tänker de då?

Jag undrar hur folk tänker!

Idag var jag på ICA Maxi för att helghandla och började med en snabbfika i deras fik.
    Vid bordet bredvid sitter två överviktiga kvinnor med varsitt fat med kaffebröd och pratar. Jag är ensam vid mitt bord för en stund och överhör deras konversation... om övervikt.
    Det är inte direkt så att jag tjyvlyssnar, det är ärligt talat svårt att undgå att höra då de är ganska högröstade.

De räknar kalorierna i bakverken, gnäller över sin fetma och glufsar i sig kakorna samtidigt som de vältrar sig i ångest över sina fettvalkar.

Nåväl, vi går in och plockar ihop det vi ska köpa och i kön hamnar vi bakom en av dessa kvinnor.
    Hon plockar upp på bandet... chips, cola, lösviktsgodis, glass, färdigmat, bullar, kakor, mixer till allsköns rätter. Mängder av vit pasta, folköl, saft, vitt bröd osv osv.

Behöver jag göra en frågeställning till detta?

Jag fattar inte hur man kan misshandla sin egen kropp, medvetet, på detta groteska vis.
    För en halvtimme sedan grät hon nästan över sin fetma... ja, jag undrar hur folk tänker!

• Svar på tråden Hur tänker de då?
  • Katlan
    La Lola skrev 2013-12-13 16:29:01 följande:
    Samma som för en alkoholist; det är ett missbruk.
    Och svårt att bli frisk från för många.

Äta måste man ju liksom göra.
    Självklart måste man äta, det är jag medveten om.

Jag har haft alkoholister i min närmaste krets, skillnaden på dem och matmissbrukarna är att de inte gnäller ihjäl sig över sitt missbruk.
    Vare sig nyktra eller påverkade.

Det finns hjälp att få för sitt missbruk.

• Katlan
    Nyfiken gul skrev 2013-12-13 16:39:53 följande:
    och hur många missbrukare har självinsikt? 

by the way, det finns många alkoholister som visst ömkar sig o är ynkliga o gnäller om sitt liv men gnället är egentligen bara en ursäkt för att få grotta ner sig i självömkan och öppna en öl till för att det är synd om en... 

samma sak gäller alla missbruk. Man gnäller o gnäller o gnäller för att verkligen ha en ursäkt för att fortsätta med sitt tröstande beteende dvs missbruket. 

att gnälla över hur fet man är och sen gå o köpa en påse chips tillhör själva sjukdomsbilden
    Jag har inga siffror som kan svara på din fråga, bara den erfarenhet mina vänner gett mig.
    En av dessa är alkoholist och har tagit steget att söka hjälp.
    Det har inte gått helt "smärtfritt" under resan men han är nu nykter sedan flera år.
    Dock ändå alkoholist, nykter sådan.

Dina alkoholistvänner kan jag såklart inte veta något om.

Det går att bryta missbruk, fast de gravt överviktiga kan nu för tiden lägga sig under kniven på skattebetalarnas bekostnad och rasa i vikt.
    Anstränga sig, vad är det?
  • Katlan
    Nyfiken gul skrev 2013-12-13 20:35:17 följande:
    det där var en mycket grov generalisering och inte heller en korrekt sådan.  

För att svara på det första du skrev - ja när man HAR kommit fram till att få självinsikt går det att söka hjälp. Innan dess lever alla missbrukare i total förnekelse.  Därifrån kommer beteendet att ömka sig själv för att kunna fortsätta sitt missbruk.  
    Det finns alltid en ursäkt för att ta sig en öl eller ett glas vin till.   Samma ursäkt som matmissbrukare använder.  Same same även om saken för missbruket förändras. 
    Även en som har sexualmissbruk resonerar lika.  Ursäkter och förnekelser.   Ända fram tills den dagen något händer och dom äntligen får självinsikt om sina problem o äntligen kan ta tag i det. 

jag lever med ätstörningar som ju är ett missbruk i grunden och jag vet precis hur det fungerar....
    Har också haft ätstörningar men tagit tag i saken.
    Observera, tagit tag i saken.

Så jag vet också.
  • Katlan
    Nyfiken gul skrev 2013-12-13 21:30:54 följande:
    så varför ställer du frågan i Ts om du vet hur det fungerar....   ?

personerna du skriver om i Ts lever fortfarande i förnekelse eftersom dom inte har fått självinsikt och därmed inte gör något åt saken.

Enkelt.

Om alla hade självinsikt skulle inte missbruk finnas. 
    När jag var anorektisk på 70 - och tidiga 80-talet fanns ingen hjälp utifrån att få.
    Det gällde att ta tag i problemet.

Sluta gulla med alla som det är såååå synd om!
  • Katlan
    Nyfiken gul skrev 2013-12-13 21:45:54 följande:
    såå?

för att du har din story så förstår du inte att alla andra människor fungerar olika och tacklar sina liv på olika sätt eller helt enkelt bara ger fan i det?

vad är ditt problem? 
    De jag lyssnade på gav då iallafall inte fan i det.

Mitt problem, vad jag vet har jag inte några direkta problem.
    Själv då?
Svar på tråden Hur tänker de då?