SecretlyMe skrev 2015-11-06 20:08:12 följande:
Hm, är skeptisk till det. Då kan man ju lika gärna ta ett sådant test innan man börjar försöka och ringa kliniken om det visar negativt. Jag tror inte det funkar så rent praktiskt. Testet kan ha utförts felaktigt eller så kan man ha haft en "dålig sats".
På klinik tas ju spermieprov om utifall det visat dåligt resultat första gången.
Men vill man lägga pengarna på det och riskera felaktiga svar är det ju upp till var och en. Jag säger bara att JAG och min sambo valde att inte göra det pga dess osäkerhet.
Har man skäliga misstankar om att mannens spermier kan vara dåliga eller obefintliga pga cellgifter samt att man tidigare fryst sperma utifall att. Ja då tycker JAG att man visst kan göra ett hemmatest och ha nåt att gå på om det visar dålig eller ingen mängd spermier i satsen för att kontakta läkare. Hellre det (tycker jag då) än att försöka hemma i ett år innan man får reda på att det inte fanns några spermier i testet. Men allt är ju relativt, hur gamla paret är, hur mycket tid man har på sig osv
På clearblues hemsida står det att deras test är 98% säkert, så helt osäkert verkar det ju inte vara. Men som du säger, ett dåligt test kan ju vara en tillfällighet förstås. Alla får göra som de själva vill. Min sambo skulle gärna få göra ett sånt test, men nu hann utredningen före och hans prover var bra.