• Iskristall

Tempar/Fertility friend

SecretlyMe skrev 2015-11-06 08:54:02 följande:

Jo, men enligt mig själv hade jag inte satsat på det, för antal ger inte så mycket om kvalitén är dålig. Att ha många simmare men som är abnormala och slöa hjälper inte.

Men ja, vill man bara få reda på antal så varför inte :)

Klart man inte bara vill ha reda på antal. Men om man ändå bestämmer sig för att försöka själva x antal månader innan man söker hjälp. Kan det ju för ens egen skull vara kul att veta att det finns simmare iallafall. Det var min tanke bara
  • Iskristall
    SecretlyMe skrev 2015-11-06 12:05:45 följande:

Ja, precis :) Vi tyckte dock att det satte för stor press för oss båda, inte kul att veta om det visar negativt och försöka ett år på det, kände vi.

Men om testet skulle bli negativt så tror jag säkert att man skulle få hjälp tidigare och få göra riktiga tester tidigare än ett år på mannen. Inte skulle man behöva fortsätta försöka själv ett helt år då?! Men det är ju upp till var och en såklart!
  • Iskristall
    SecretlyMe skrev 2015-11-06 20:08:12 följande:

Hm, är skeptisk till det. Då kan man ju lika gärna ta ett sådant test innan man börjar försöka och ringa kliniken om det visar negativt. Jag tror inte det funkar så rent praktiskt. Testet kan ha utförts felaktigt eller så kan man ha haft en "dålig sats".

På klinik tas ju spermieprov om utifall det visat dåligt resultat första gången.

Men vill man lägga pengarna på det och riskera felaktiga svar är det ju upp till var och en. Jag säger bara att JAG och min sambo valde att inte göra det pga dess osäkerhet.

Har man skäliga misstankar om att mannens spermier kan vara dåliga eller obefintliga pga cellgifter samt att man tidigare fryst sperma utifall att. Ja då tycker JAG att man visst kan göra ett hemmatest och ha nåt att gå på om det visar dålig eller ingen mängd spermier i satsen för att kontakta läkare. Hellre det (tycker jag då) än att försöka hemma i ett år innan man får reda på att det inte fanns några spermier i testet. Men allt är ju relativt, hur gamla paret är, hur mycket tid man har på sig osv

På clearblues hemsida står det att deras test är 98% säkert, så helt osäkert verkar det ju inte vara. Men som du säger, ett dåligt test kan ju vara en tillfällighet förstås. Alla får göra som de själva vill. Min sambo skulle gärna få göra ett sånt test, men nu hann utredningen före och hans prover var bra.
  • Iskristall
    Loppan84 skrev 2015-11-07 09:01:15 följande:

Ja precis, det är ju det där med cellgifterna som gör att jag undrar och inte vill vänta ett helt år. Samtidigt säger forskningen att det är löngt från alla som får problem, och särskilt när man haft leukemi som min man så ska det va liten risk.

Hmm svårt drt här, tror jag ska försöka prata med honom om hemmatest om det inte tar sig nästa försök.

Jag ville bara lägga fram ett förslag/ett alternativ. Du/ni gör ju precis som ni vill som ni känner är rätt för er Jag tror att det finns massa fina spermier dock!
  • Iskristall
    SecretlyMe skrev 2015-11-07 11:19:30 följande:

Ja med dom förutsättningar håller jag med dig :) Men jag pratade även mer allmänt om såna test och om vårat beslut att inte göra det, men förstår om mitt syfte blev luddigt när vi pratade om en situation och inte i allmänhet :)

Vi har som sagt inte provat testet och därefter ev kontakt gyn efter det, så jag kan ju inte svara på vad de skulle säga isåfall. Jag är bara allmänt skeptisk till att vården skulle ta hänsyn till dessa, men har som sagt ingen erfarenhet kring det.

Loppan - För er del, om mannen känner att han vill, tycker jag att ni absolut kan prova med ett sådant test. Skulle det mod förmodan visa negativt så har ni många belägg för att kolla upp honom, både vad gäller att han behandlats med cellgifter och fått ett negativt spermietest från cb.

Visar det positivt får ni ju ta det därifrån, men jag hoppas att om ni gör testet visar det positivt och visar sig att han har många fina män! ;D

No hard feelings SecretlyMe Och jag förstår dina argument när man pratar allmänt helt klart!
  • Iskristall
    En del av oss skrev 2015-11-10 14:12:47 följande:

[quote=75984852][quote-nick]Iskristall skrev 2015-11-10 13:05:36 följande:[/quote-nick]

Nu är det bestämt! Vi börjar vår ivf-behandling vid nästa mens

[/

Ska bli spännande att följa dig, kommer du tempa under IVF-behandlingen?

Tack tjejer! Ja det är jättespännande! Vi är alldeles kollriga jag och sambon haha

Ja, jag kommer fortsätta tempa under behandling. Jag har blivit så besatt av tempning att jag bara måste se hur min temp beter sig på ivf-hormoner också!
  • Iskristall
    Allex skrev 2015-11-11 06:35:04 följande:

Hmm...tempen ligger på exakt samma som igår, 36,62. Men hörrni.....är det inte så att den borde gått upp mer vid det här laget? Typ nästan 37 för att jag ska vara gravid? Jag har idag 5 dgr kvar till bim.

Allex, det är väl inte ett måste? Du ligger ju fint över coverline. Alla har ju olika temperaturen, finns nog inget "måste vara nästan 37" Fortsätter hålla tummarna för dig!
Svar på tråden Tempar/Fertility friend