• Lantlollan

Tempar/Fertility friend

Scintilla skrev 2014-03-01 11:34:26 följande:
    Tack snälla för det uttömmande svaret! Jag har också läst att en trefaskurva syns något oftare hos gravida, men absolut inte är något säkert graviditetstecken. Jag är mest nyfiken på om min kurva kan räknas som trifasisk :). 

Dagarna med en vit ring runt temparna är dagar då jag vaknat av mig själv innan min vanliga temptid. Jag ställer klockan på 7 varje dag (även helger) för att kunna tempa på en och samma tid, men vid de vita ringarna har jag vaknat vid 6 och tagit tempen då, eftersom man ska haft minst tre timmars sammanhängande sömn innan (det har jag ju inte om jag skulle somna om och tempa när klockan ringer kl 7). När klockan ringt kl 7 har jag tempat igen för att dubbelkolla, och antingen haft samma temp som kl 6 eller 0,1 grad högre. Så kurvan är nog ganska tillförlitlig ändå :).

Hur ligger ni andra till med ÄL, BIM osv? Själv har jag BIM 6 eller 7 mars. 
    Då kan det ju vara så att du skulle haft en nååågot snabbare stegring om du vaknat kl 7! :)

Jag tog gravtest idag på äl+12/13. Det syntes ett suuuupersvagt streck!!! Jag vågar inte hoppas för mycket än (fast jag gör det i smyg ändå), men det ska bli väldigt spännande att testa i morgon!! Tänkte att det kunde vara skönt för dig att veta eftersom jag också har "slow rise". :)
  • Lantlollan

Det var en implantation dip - jag ÄR gravid!! Testade digitalt nyss och jag är så himla, himla glad!!

• Lantlollan
    Scintilla skrev 2014-03-02 11:43:44 följande:
    Grattis Lantlollan! Det måste kännas härligt! Hoppas att du smittar av dig på oss andra… ;)

Själv är jag ordentligt förvirrad just nu. Jag är på 9 eller 10 DPO (beroende på hur jag räknar, tror nämligen att ägget släppte på natten). I morse hade tempen sjunkit med 0,2 grader och någon timme efter frukost började jag få svag "mensvärk". När jag gick på toa kom det blod! Både i toan och på papperet, rosarött i färgen. 

Jag är bara på cykeldag 22 och har aldrig fått mens så tidigt. Vad tror ni, kan det vara en nidblödning? 
    Tack!! Känns HELT underbart!! :D Jag hoppas också att det smittar! ;D

Det låter onekligen som en nidis - rätt i tid i alla fall. Håller tummarna för att det är det!!
  • Lantlollan
    SaandraR skrev 2014-03-03 07:39:16 följande:
    Efter äl höjs ju tempen, men om man blir gravid måste tempen höjas ytterligare nån vecka efter äl eller kan man va gravid ändå?

Man kan vara gravid ändå!!
  • Lantlollan
    SaandraR skrev 2014-03-04 07:49:10 följande:
    Ok:) och hur mycket räknas som ytterligare temphöjning? 0.1 grad eller mer?

Vad menar du? När alltså? Om du har haft en temphöjning efter äl (har för mig att det ska vara minst 0,2 grader C) och tempen håller sig på den högre nivån behöver du inte ha någon ytterligare temphöjning alls, du kan vara gravid ändå.

Sedan spelar det ju även roll vilken sorts termometer du har, var du mäter och hur konsekvent du är med tiden när du mäter och sömnen dessförinnan.
  • Lantlollan
    Scintilla skrev 2014-03-04 08:48:09 följande:
    En fråga till er som har lite längre erfarenhet av tempande: Hur snabbt brukar er temp sjunka när mensen sätter igång? 

Jag fick mens i söndags (redan på ÄL +10) och på morgonen den dagen hade tempen sjunkit från 36,9 till 36,7. I går hade jag 36,5 och i dag hade den gått upp igen, till 36,6..! Förra cykeln sjönk tempen direkt från 36,7 till 36,3 när mensen startade. Där stannade den i flera dagar för att sedan gå upp till 36,4, där den låg kvar fram till ÄL. 

De temperaturer som jag uppmätt nu sedan blödningen startade ligger alltså ovanför "coverline" i relation till förra månadens temperaturer. Någon som vet vad en sån liten och oregelbunden tempsänkning kan bero på?

Hmmm. Det låter ju fortfarande som en nidis....? Det är inte så vanligt, men vissa kan blöda ganska mycket...?

Min temp har gått ner ganska radikalt dagen före mens och sen ytterligare på dagen för mens. Sedan hållt sig nere. Men jag har bara erfarenhet av två sådana cykler.
  • Lantlollan

Jag är också orolig över min temp. Har legat kring 36,9 sedan en vecka (jag plussade i helgen), men igår gick den ner till 36,67 och idag till 36,45. Känns jättejobbigt detta.

• Lantlollan

Eftersom jag blödde ganska mycket och började få ont i magen, ringde jag sjukvårdsupplysningen och blev remitterad till gynakuten. Blev därmed tvungen att berätta för min chef varför jag inte kunde hålla föredraget som planerat för kollegorna...

Åkte till gynakuten efter lunch. Här har det tagits prover och VUL.

Först avrådde läkaren att åka på semester över huvud taget (mht den långa flygningen och risken att det var utomkveds), men efter att ha fått tillbaks hcg-provet en timme senare ändrade han sig. Han sade tom att om det hade varit hans egen fru hade han gett henne rådet att åka, så det känns säkert.

Anledningen till hans ändrade råd var att mitt hcg var på 4 (normalt gravtest ger utslag vid 25 och därefter ska det ju öka exponentiellt), så det är till 99% säkert ett tidigt missfall.

Jag är såklart skitledsen, men jag är glad att vi iaf får åka. Hade känts skitjobbigt att gå till jobbet och behöva hitta på ursäkt till varför semestern blivit inställd samma dag. Tillräckligt jobbigt att berätta för chefen och att han nu vet att vi försöker få barn.

Nu ska vi rå om varandra. Skönt att komma bort. Jag får dock inte bada så länge jag blöder mht infektionsrisken. Det kan vara så att jag behöver uppsöka vård (om jag får feber, eller väldigt ont, eller börjar blöda väldigt mycket), men det är inte så allvarligt/akut som utomkveds.

Jag är såklart skitledsen, som sagt. Men vi vet iaf att vi _kan_ bli gravida och det är ju en bra start iaf. Det sade tom läkaren. Troligtvis har det gått snett redan vid befruktningen. Han trodde inte att det var något hormonellt (brist på progresteron), för isf hade det troligen kommit senare (typ vecka tio). Och han var noga med att poängtera att detta inte på något sätt påverkar våra chanser. Nu vet vi att vi funkar.

• Lantlollan
    fladdertanke skrev 2014-03-25 11:10:13 följande:

Jag menar dpo 11, cd 23 :)

Näpp. Men ju mer jag kollar desto mer tror jag att äl va i samband med tempökningen runt dag 15. Isf har jag bim nu typ. Bara så jäkla konstigt att tempwn säger en sak och äl testerna en annan , ska testa och plocka bort testerna från min chart och se vad ff säger...
    Nu vill jag inte låta negativ, men det kan ju vara så att du inte har haft äl, utan bara en hormonstegring men att ägget alddrig släppte? Jag hoppas såklart att jag har fel, tänkte bara att det kunde vara ett spår.

Usch, det är så jobbigt när man inte följer "mallen".
  • Lantlollan
    fladdertanke skrev 2014-03-25 11:24:34 följande:

Nej, jag misstänker att jag sällan har äl..
    Har ni försökt länge och hur gammal är du? När jag var hos min BM senast så sade hon att jag kunde höra av mig om det inte hade "hänt något" på ett halvår. Detta trots att jag inte är över 35 (då var jag 32 och nu fyller jag 33 snart). Hon sade att även om det inte blir en formell utredning, så kan man ge lite hormontillskott och annat, ifall ägglossningen strular.
  • Lantlollan
    Tjogge skrev 2014-03-29 09:22:53 följande:
    Hej

Jag kan behöva lite kloka ord.

Denna cykel har än så länge tycker jag varit mkt upp o ner. Vanligtvis har jag 36.4-36.6 m mest 36.5. ( sorry kan inte infoga bild)

Cd 30 sjönk tempen 36.3 Cd 31-35 temp 36.5

Cd 32 1 jättetrådig flytning mer än jag sett tidigare alltså flera cm.

Cd 33 jättetydliga ÄL smärta på em, mer ont än jag brukar och glad gubbe på ÄL test på kvällen.

Cd 34 temp 36.7 o lite lite ÄL känning kvar. Tog inget test.

Idag cd 35 sjönk temp tillbaka till vanligt 36.5????? FF har inte märkt ut ÄL ännu..

Vet att jag kan få svar m temp imorgon bitti m jag blev lite paff. Har ont i bröstvårtor som jag brukar få vid ÄL o ett par dagar framåt.

Trot ni ÄL inträffat? Alla symtom utan tempen ...

Man kan få en dipp precis efter äl. Kommer inte på vad det kallas på fertility friend, men det finns en term för det och det är inget ovanligt.
  • Lantlollan
    Hej

Jag kan behöva lite kloka ord.

Denna cykel har än så länge tycker jag varit mkt upp o ner. Vanligtvis har jag 36.4-36.6 m mest 36.5. ( sorry kan inte infoga bild)

Cd 30 sjönk tempen 36.3 Cd 31-35 temp 36.5

Cd 32 1 jättetrådig flytning mer än jag sett tidigare alltså flera cm.

Cd 33 jättetydliga ÄL smärta på em, mer ont än jag brukar och glad gubbe på ÄL test på kvällen.

Cd 34 temp 36.7 o lite lite ÄL känning kvar. Tog inget test.

Idag cd 35 sjönk temp tillbaka till vanligt 36.5????? FF har inte märkt ut ÄL ännu..

Vet att jag kan få svar m temp imorgon bitti m jag blev lite paff. Har ont i bröstvårtor som jag brukar få vid ÄL o ett par dagar framåt.

Trot ni ÄL inträffat? Alla symtom utan tempen ...

Dvs, ja, jag tror att du har haft äl!
  • Lantlollan
    Hur har det gått för dig Tjogge? Steg tempen sen?
  • Lantlollan
    Tjogge skrev 2014-04-07 17:53:03 följande:
    Jo visst var det ÄL :) o tempen steg :) ÄL+11 idag o tempen håller sig uppe. Sjönk 0.1 idag m jag har sovit dåligt idag så jag hoppas att det var därför den sjönk :)

Härligt att höra, hoppas att tempen håller sig förhöjd och att du får plus!!
  • Lantlollan
    Tjogge skrev 2014-04-07 19:03:17 följande:
    Tack :) Dessa dagarna är de värsta. Usch jobbigt men bara å vänta å se.
    Hur går det för dig???
    Fick mens igår. :P Så det blir till att gaska upp sig för åttonde gången gillt, andra efter mf. :P
  • Lantlollan
    Tjogge skrev 2014-04-11 06:55:34 följande:

Tempen sjönk idag så bara å invänta mensen :( I maj har 1 år gått så nu har vi fått en tid för utredning om 3-4 v.
    :( Skönt iaf att ni får utredning nu. Hjärta
  • Lantlollan
    carro90 skrev 2014-06-28 20:54:03 följande:

Hej allihopa! Hoppas det är ok att jag hoppar in här med er! Jag har tempat sedan vi började försöka skaffa barn hösten -13. Nu har det kommit fram att jag inte har någon egen äl o försöker nu få igång den med Pergotime! Är på äl+6 idag o vill så gärna tro att jag haft en implantationsdip på min chart! Hoppas någon har tid o skriva vad ni tror! Är så spänd, lång tid att vänta tills nästa helg! Flört

Hej Carro och välkommen! En nyfiken fråga. Du skriver att du har tempat sedan i höstas men att det nu kommit fram att  du inte har någon egen äl.... Hur har din kurva sett ut? Har du ändå haft tempstegring, eller var det tack vare tempandet som du har insett och fått hjälp? Hoppas att det ska funka nu!!
  • Lantlollan
    carro90 skrev 2014-07-03 06:34:54 följande:

Plussade i tisdagskväll (25 mlU/ml) på bim-5! Solig tog ett cb idag o där blev ett tydligt + !! (50 mlU/ml) så de blir starkare snabbt! Skrattande

Vilken utdelning, HURRAAAAA!!! Grattis!!!
Svar på tråden Tempar/Fertility friend