• Zora

Tempar/Fertility friend

Loppan84 skrev 2016-09-16 17:43:00 följande:

I instruktionerna till cb gravtest står också att alla kan testa 4 dagar innan mens vilket ju inte heller stämmer.

Kvinnor har LH-stegring olika länge, de flesta har en kort peak och då kan man sluta när man fort positivt men några (inkl mig) har en lång peak på 2-3 dagar. Är ju inte heller alla som får så starka positiva test som jag får, ens om de prickar perfekt. Vi har helt enkelt olika nivåer och om man först ska testa med äl-test är det ju bäst att man hittar sin nivå. Märker man att man alltid bara får positivt en dag kan man ju sluta när man fått det, men kan man få smiley många dagar i streck så vet man att man har lång stegring och då kan det ju va smart att gå över till stickor så är det lättare att se stegring också efter positivt (mitt starkaste äl test är alltid teststrecket betydligt starkare än kontroll). Tyvärr verkar jag raderat varenda testbild från mobilen men om du sitter vid datorn och orkar gå tillbaka till antingen runt 30e december-2 januari eller 2:e-5e februari i år i denna tråden så tror jag att jag lagt ut bilder så ser du att jag hsr 2-4 dagar med test som är positiva (like Starks streck) men att det till slut tippar över till ännu Starkare

D

T va
    Men får du alltså Äl 2-3 dagar efter sista positiva testet??
  • Zora
    Bell13 skrev 2016-09-16 15:47:40 följande:
    Jag är 42 år. Skönt med någon ungefär samma. Stort lycka till nästa cykel
    Å jag är 38
  • Zora
    Loppan84 skrev 2016-09-16 17:43:00 följande:

I instruktionerna till cb gravtest står också att alla kan testa 4 dagar innan mens vilket ju inte heller stämmer.

Kvinnor har LH-stegring olika länge, de flesta har en kort peak och då kan man sluta när man fort positivt men några (inkl mig) har en lång peak på 2-3 dagar. Är ju inte heller alla som får så starka positiva test som jag får, ens om de prickar perfekt. Vi har helt enkelt olika nivåer och om man först ska testa med äl-test är det ju bäst att man hittar sin nivå. Märker man att man alltid bara får positivt en dag kan man ju sluta när man fått det, men kan man få smiley många dagar i streck så vet man att man har lång stegring och då kan det ju va smart att gå över till stickor så är det lättare att se stegring också efter positivt (mitt starkaste äl test är alltid teststrecket betydligt starkare än kontroll). Tyvärr verkar jag raderat varenda testbild från mobilen men om du sitter vid datorn och orkar gå tillbaka till antingen runt 30e december-2 januari eller 2:e-5e februari i år i denna tråden så tror jag att jag lagt ut bilder så ser du att jag hsr 2-4 dagar med test som är positiva (like Starks streck) men att det till slut tippar över till ännu Starkare

D

T va
    Fast cb digital graviditetstest står det inte att alla kan testa 4 dagar innan. Eller jo, alla kan testa, men inte alla som är gravida få + 4 dagar innan. Bara 65%, så den informationen är ju korrekt :)
  • Zora
    Loppan84 skrev 2016-09-16 18:00:22 följande:

Tusan också! Hur gjorde ni andra som la upp bilder idag? Är på mobilen i safari (inte appen)

Jag kan bara lägga upp via appen eller via datorn
  • Zora
    Loppan84 skrev 2016-09-16 18:05:10 följande:

Ok prövar i appen då. Sorry spamming, funkar det inte nu så ger jag upp ;)

Ok, fast då har du ju inte Äl 2-3 dagar efter sista testet, utan samma dag som sista. Då är det ju ändå så att du har Äl ca 48 h efter första test :) (ok, lite fler timmar enligt det där) men jag vidhåller nog ändå att man bara behöver gå efter första testet och att Äl inträffar ca 24-48h efter det. Sen bör man ju inte sluta ha sex förrän tempen verkligen bekräftat Äl, eller om man inte tempar, ha sex iallafall upp till 5 dagar efter positivt test (och såklart skadar det ju inte med fler dagar) Då missar man inte :)

Hade varit intressant att se Äl testen också, men sitter inte vid datorn..
  • Zora
    Loppan84 skrev 2016-09-16 18:25:21 följande:

Sorry såg inte detta innan jag svarade. Nej alltså det är inte så nära första positiva testet. Äl har satts ut till sista positiva testet i samtliga fall vilket är runt 72-96 timmar efter första positiva för de flesta månader. Detta har också sett väldigt riktigt ut med tanke på både Temp och flytningar.

Du får gärna kolla testen sen om du ör nyfiken men tro mig att de var positiva (smiley på digitalt och minst lika starka streck på vanliga stickor) när jag säger det - har hängt i denna tråden i över 1,5 år och försöker bara hjälpa så inte så att jag hittar på. Vill bara visa att det där med äl-test (aka lh-stigning) kan vara individuellt. Så även om du och de allra flesta kan räkna med äl efter ett positivt test gäller det inte alla - och därför kan det va smart att dortsätta med äl-test tills man ser en minskning i styrka åtminstone ett par gånger till man lär känna sin egen individuella cykel.

Jag tror dig absolut! Såklart att det finns undantag, men jag ser ändå egentligen ingen mening med att fortsätta testa efter första positiva testet. Får man positivt kan man räkna med Äl ca 24-48h senare, även om det bevisligen kan ta längre tid. men man ska ju som sagt inte gå blint efter dom angivna timmarna utan fortsätta ha sex flera dagar efter för att täcka in. Sen kan man ju även få positivt utan att Äl sker, men det syns ju isåfall på grafen.

Nyfiken fråga, när på dagen brukar du testa?
  • Zora
    Loppan84 skrev 2016-09-16 18:16:20 följande:
    Ja exakt, det står det när man läser lite mer noga - men på framsidan stort på paketet står det bara stort att du kan testa tidigt 4 dagar innan beräknad mens. Är inget fan ac CB, men tycker det är lite oseriöst när man sen går in och läser det finstilta att 65% av graviditeterna kan upptäckas då. Är ju ganska stor felmarginal så de borde kanske inte marknadsfört dem med det.
    Typisk smart marknadsföring.. Skriv stort det som alla vill se och sedan "gardera" med mikrotext i det finstilta.. :p
  • Zora
    Loppan84 skrev 2016-09-16 18:56:23 följande:

Ofta på morgonen och eftermiddagen - behöver jag säga att jag av testaholic ;) Men tydligast utslag på eftermiddagen. Lite konstigt men hört andra som hade samma på äl-test medan graviditetstest bara funkade på morgonen för mig framtill bim (som för de flesta).

Ja jag förstår verkligen att för din räkning hade det varit sjukt onödigt att fortsätta - du har ju bekräftat att du inte har onormalt lång stegring. Som sagt är inte ment till dig utan jag skrev ju detta från början till Allex som inte var lika solklart och som aldrig hade testat efter första positiva och dessutom tar progestoronkräm - det vill säga att hon inte kan va säker på att äl varit för temphöjning kan lika gärna komma från krämen. När man ska ta progerstoron bör man va helt säker på att äl varit för annars kan man ju göra så äl uteblir helt fast den egentligen var väldigt nära. Då brukar man fortsätta med äl-test tills man ser en minskning därefter tar man progestoron (och riskerar därmed inte att skjuta upp äl och få en "falsk" äl med temphöjning pga krämen)

Haha! Ja lätt hänt att man blir testoman!! Jag får förövrigt bara positivt mitt på dagen med Äl test. Testar jag morgon eller sen eftermiddag är det negativt. Kväll har jag inte provat.

Själv försöker jag testa så lite som möjligt. (Äl test använder jag ju) Tycker det är lite sorgligt att företag tjänar en massa pengar på folks längtan (tänker på graviditetstest och hur många sådana som förbrukas av längtande människor varje månad) och känner att jag inte riktigt är bekväm med att stödja det. Vi som tempar har ju det bästa testet egentligen. Hög temp utan mens ca 16-18 dagar efter bekräftad Äl så är det läge att ta ett "vanligt" test och sannolikheten för att man är gravid då är väldigt hög!

Nu blev det kanske liiite ot här i tråden och en massa prat om timmar hit och dit. Hoppas övriga här tycker det är ok :)
  • Zora
    Mila skrev 2016-09-16 18:33:50 följande:

Tror jag blivit lurad :p äl testet svarar idag. Så får nog vänta några dagar iaf. Men rejält med vattnig flytningar imorse och nu äggviteflytningar. Vad ska jag fylla i?

Resan till ett gemensamt kärleksbarn ~ Missfall i juni ~ blogg.alltforforaldrar.se/livetslycka/
    Om du fick positivt på Äl test idag så fyll i det. Vattniga flytningar kan du också fylla i, fast jag brukar lägga det som en anteckning istället, tills Äl har bekräftats med tempen. Då lägger jag ibland in det som vanligt och tar bort anteckningen. Gör så eftersom jag tycker att FF ibland blir lite lurat av flytningarna och går mer på dom (fast är man tvärsäker på typ av flytning så kan man ju lägga in det direkt)
  • Zora
    Guffy78 skrev 2016-09-16 19:11:43 följande:
    Då är vi i samma ålder;) jag är 38 jag med...:)
    Kul (eller vad man ska säga) att vi är några som är "lite äldre" :)
Svar på tråden Tempar/Fertility friend