• Zora

Tempar/Fertility friend

E88 skrev 2014-08-19 12:58:48 följande:

Hur går det för er flickor? Nu har jag fått hem en ny temp och ÄL-test :) när i cyklen brukar ni ta ÄL-test?

Ja hur går det egentligen.. Väntar på äl som bör infalla någongång runt månadsskiftet (tror jag), tempar som vanligt, men det är ju ett tag kvar tills det börjar bända grejer.

Jag har inte använt äl stickor förut, men har faktiskt beställt hem för att testa den här månaden så jag vet inte riktigt när man ska börja. Borde ju stå i bipacksedeln eller på paketet tycker jag. Min cykel brukar vara 28-33 dagar så jag antar att jag bör börja testa några dagar innan äl beräknat på den kortaste cykeln. Så kanske runt dag 10-12? Jag har ingen aning faktiskt
  • Zora

Var ett tag sedan jag var in här. Välkommen ni nya! jag är inte så duktig på att analysera kurvor, men den ser ju väldigt intressant ut Venne. Bara att fortsätta tempa och se vart den tar vägen

Fjällsippa: har du så du kan lägga in en bild på din kurva? Jag tycker det är lättare att försöka tolka när man ser kurvan. Jag brukar också få ont i magen vid ägglossning och det har kommit antingen någon/några dagar innan äl enligt tempen, eller precis på äl dagen. Den här månaden tänkte jag testa med äl stickor också, så jag ser om smärtan överensstämmer med när tempen säger att äl var (misstänker att FF ibland sätter äl lite fel, pga att det ibland varierar lite med tidpunkten jag tar tempen, och att smärtan är då den verkliga äl är). Så nu hoppas jag att jag får äl den här månaden och att jag även får den där smärtan jag brukar ha.

• Zora

Jag tycker din graf ser ut ungefär som mina brukar göra. Jag får oftast inte en markant höjning efter äl, utan tempen brukar smyga sig upp. Sen om det har någon betydelse har jag ingen aning om, kanske någon annan som vet?

Din höga temp efter äl beror troligen på febern skulle jag säga. Angående magont bör det väl inte ha med svamp att göra tycker jag, för det ger väl inte sådana symptom överhuvudtaget? Själv brukar jag ha ont i magen från äl till mensen. Först ganska skarp smärta vid äl och sedan övergår det till att känns som allt från mensvärk till dragningar eller bara en känsla av svullnad eller "trötthet" i mage (och ibland även i ryggslutet). Vad det beror på har jag ingen aning om, men jag hade aldrig så innan jag fick första barnet, det har kommit senare. Men det är väldigt störande att "alltid" ha ont, förutom vid mens, då går det över av någon anledning. Har läst någonstans att det kan komma ut vätska i buken vid äl och att det kan göra ont. Kanske är det? Men det är bara spekulationer.

• Zora
    mavidyz skrev 2014-08-25 10:19:05 följande:

Ok! Var någon morgon när jag tempade ca två timmar tidigare som det var

lägre temp (normal 36,5 och hade 36,1 den morgonen) men det var bara den 

gången, sen gick det tillbaka till normalt. 

Gör det något om man hoppar över någon morgon här och var?

När jag jobbar natt sover jag väldigt olika mycket (har inte vaken natt) och ibland

kan jag sova några timmar i sträck och ibland inte alls så blir ju inte bra att tempa

då vad jag har förstått. Ibland måste jag även vara snabb upp även om jag sovit

några timmar i sträck och då hinner jag ju inte tempa innan jag är upp och 

springer ;) Allt hänger på min brukare.

Om man hoppar över här och där är väl risken att grafen blir svårtolkad. Man kanske inte kan utläsa när äl varit. Lika så när man tempar olika tid. Då kan man få en väldigt hoppig kurva som är svår att tyda.
  • Zora
    Fiiaaa skrev 2014-08-26 08:57:48 följande:

Hej på er! Ny i detta forum, men har tempat ett tag, och har en fråga. Igår var jag 14 dagar efter äl, min vanliga lutealfas, och tempen dippade med 0,3 (dock ej under cover line) men ingen mens kom. Förövrigt såg tempen ut precis som i en vanlig cykel. Idag på morgonen hade tempen gått upp 0,1 igen. Här avviker det från en vanlig cykel, då tempen brukar fortsätta att dippa i och med att mensen drar igång. Fortfarande ingen mens. Jag antar att den måste dyka upp under dagen idag, men är det nån som har nån aning om vad detta kan bero på?

Välkommen

För mig händer det ibland att tempen beter sig sådär och att mensen är lite sen och tyvärr har det hittills inte berott på graviditet Men om du misstänker graviditet bör du kunna ta ett test nu eftersom du är såpass många dagar efter äl. Eller så väntar du ytterligare någon/några dagar
  • Zora
    Fjällsippa skrev 2014-08-26 18:07:47 följande:

Så är det antagligen. Jag råkade nog få en massa saker på en gång: ägglossningssmärta som jag aldrig känt tidigare, en febertopp av någon anledning, och så svamp. Inte konstigt man känner sig lite tjyvtjockt :)

Det är precis som du säger, det känns som en dragning eller trötthet i magen, och framförallt efter jag kissat. Jag har aldrig varit gravid men kroppen ändrar sig väl lite så egentligen är jag inte så orolig att det ska vara något allvarligt. Samtidigt som jag funderar på göra en fuling och ta tillfället i akt och boka tid hos gyn för att få en koll, lite försprång om det skulle vara nåt fel. (Vi har bara försökt bli gravida fem månader).

Frågan är isåfall när i cykeln man ska kontakta gyn?

När jag blev gravid så var det oplanerat och jag hade inte en tanke på att jag kunde vara gravid. Det var först ca en vecka efter mensen skulle kommit som jag började misstänka något och testade positivt ungefär 1,5 v efter Mensen borde dykt upp. Vid tiden för mensen kändes det precis som det alltid gör innan mens, dvs mensvärk.

Sen vi började försöka nu så har jag varje gång tyckt att det känns likadant som det gjorde då jag var gravid (fast det har börjat typ direkt efter äl nu och det gjorde det inte när jag verkligen var gravid) men det har ju hittills inte varit något och jag har förstått att det är så här det känns för mig.

Men det betyder ju inte att det måste vara så för alla, för endel kanske en graviditet börjar känns tidigare Jag håller tummarna för att det du känner har med bebis att göra

Jag har aldrig varit i kontakt med gyn för att kolla upp något, men jag antar att det inte spelar någon roll när i cykeln man ringer eftersom man får en bokad tid och jag antar att gyn styr den tiden om det tex måste vara när man inte har mens.
  • Zora
    Fiiaaa skrev 2014-08-26 20:55:35 följande:

Mensen kom igång till slut idag. Igång med ny kurva nu och hoppas på bättre lycka nästa gång...

Ja vi håller tummarna för att det tar sig nästa gång!
  • Zora

Välkomna ni nya, kul att det dyker upp fler

Själv fick jag glad gubbe på cb digitala Äl-test igår morse och vi fick till det då också. På eftermiddagen fick jag Äl smärta, men jag har inte märkt av de karaktäristiska Äl flytningarna.. Tyvärr blev det bara en gång nu i Äl tider för imorse blev det bara halvdant (han lyckades inte slutföra så att säga) och nu har han åkt bort på jobb

Min kurva är ganska hoppig den här månaden mycket på grund av att dottern varit dålig och jag inte fått sova så bra. Men frågan är ju när min Äl inträffade (om den nu har varit än)?

Jag har iallafall inga förhoppningar om att det tar sig den här månaden heller.. Blev ju så lite mys och om Äl inte inträffat ännu så lär det vara ganska kört...

• Zora
    AnnC skrev 2014-08-31 16:38:31 följande:

Zora: förstår uppgivenheten när man inte har möjlighet att göra allt man kan, men jag hoppas äl var igår eller idag för dig, en gång räcker ju faktiskt. Även om det skulle bli imorgon. Men tempen kommer ju visa de närmsta dagarna om det var nu

Jo jag vet att en gång räcker, men förra månaden fick vi bara till det 2 ggr, 4 dagar innan Äl och på Äl dagen ( fast då vart det ca 12 h efter Äl smärtan, den här gången vart det ca 10 h före Äl smärtan) och det blev ju inget. Månaden innan var det 2 dagar innan Äl och blev inget. Så det känns ju inte så hoppfullt måste jag säga Skittrist att ha en karl som jobbar borta ibland och naturligtvis lyckas träffa Äl perioderna då..

Jo jag lär se på temperaturen inom några dagar om nu inte mitt dåliga sovmönster ställer till det så det blir svårt att utläsa något. Hade jag haft Äl igår borde väl tempen stigit mer idag än vad den gjort? Sov iof inte många timmar i natt heller pga bröllop (inte mitt dock)
  • Zora
    E88 skrev 2014-09-01 00:18:42 följande:

Brukar era ÄLtester visa + i flera dagar? Mitt har visar + i fyra dagar nu?

Jag har bara använt Äl tester den här månaden och då digitala. Jag slutade testa när glada gubben kom fram. Hur det fungerar med vanliga stickor vet jag inte.
Svar på tråden Tempar/Fertility friend