• fladdertanke

Tempar/Fertility friend

Lantlollan skrev 2014-03-06 16:53:58 följande:
    Eftersom jag blödde ganska mycket och började få ont i magen, ringde jag sjukvårdsupplysningen och blev remitterad till gynakuten. Blev därmed tvungen att berätta för min chef varför jag inte kunde hålla föredraget som planerat för kollegorna...

Åkte till gynakuten efter lunch. Här har det tagits prover och VUL.

Först avrådde läkaren att åka på semester över huvud taget (mht den långa flygningen och risken att det var utomkveds), men efter att ha fått tillbaks hcg-provet en timme senare ändrade han sig. Han sade tom att om det hade varit hans egen fru hade han gett henne rådet att åka, så det känns säkert.

Anledningen till hans ändrade råd var att mitt hcg var på 4 (normalt gravtest ger utslag vid 25 och därefter ska det ju öka exponentiellt), så det är till 99% säkert ett tidigt missfall.

Jag är såklart skitledsen, men jag är glad att vi iaf får åka. Hade känts skitjobbigt att gå till jobbet och behöva hitta på ursäkt till varför semestern blivit inställd samma dag. Tillräckligt jobbigt att berätta för chefen och att han nu vet att vi försöker få barn.

Nu ska vi rå om varandra. Skönt att komma bort. Jag får dock inte bada så länge jag blöder mht infektionsrisken. Det kan vara så att jag behöver uppsöka vård (om jag får feber, eller väldigt ont, eller börjar blöda väldigt mycket), men det är inte så allvarligt/akut som utomkveds.

Jag är såklart skitledsen, som sagt. Men vi vet iaf att vi _kan_ bli gravida och det är ju en bra start iaf. Det sade tom läkaren. Troligtvis har det gått snett redan vid befruktningen. Han trodde inte att det var något hormonellt (brist på progresteron), för isf hade det troligen kommit senare (typ vecka tio). Och han var noga med att poängtera att detta inte på något sätt påverkar våra chanser. Nu vet vi att vi funkar.

Kram!
  • fladdertanke
    Reflexen skrev 2014-03-11 12:23:04 följande:
    Hallå katten!

Jag har inte tempat så mkt längre än du så är ingen expert. Kurvan ser ju ganska hoppig ut, så kanske har du inte haft ägglossning.

Tempar du samma tid varje dag?

Jag håller med, tänk på att tempa samma tid varje dag efter minst tre timmars sammanhängande sömn.
  • fladdertanke

Nu är det ja som önskar hjälp med minkurva. Jag fattar ingenting. Den verkar gå upp nu, i förgår 36,4 igår 36,5 och idag 36,7 Men äl testen visar nada. Jag blir så trött.

• fladdertanke
    HallåKatten skrev 2014-03-12 20:28:27 följande:
    Kanske du haft en kort och intensiv hormonstegring och missat den? Har läst att det kan hända ibland. Och med tanke på att du fått en tempstegring och om den håller i sig, så kan det ju hända att det är det som skett. Fast jag skulle fortsätta mysa ända tills jag skulle vara säker att temphöjningen är ihållande :)

Fast tråkigt ändå att kroppen inte lever enligt "regelboken"..

Tänkte också de, får väl skaffa mig lite tålamod och se om tempen håller sig uppe :)
  • fladdertanke
    Reflexen skrev 2014-03-12 22:23:19 följande:
    Fladder:

Vad svårt det är när tempen inte uppför sig som man vill/den borde.

Borde du ha ÄL nu, tidsmässigt?

Har också hört att man lätt kan missa ÄL om man testar en gång per dag o har lite otur.

Tyvärr är mitt stora problem att jag har oregelbundna cyklar. Allt mellan 32 till 54 dagar. Så därför försöker jag denna månaden med alla metoder samtidigt att få fatt i när äl sker :) senaste dagarna har jag testat två ggr om dagen just för att jag misstänkte att de va något på G. Men, ah vi får se. Kanske blir de positivt imorgon...
  • fladdertanke
    Reflexen skrev 2014-03-17 23:21:33 följande:
    Hur går det med testandet o tempandet, Fladder?

Jag har åkt på en rejäl förkylning så de går sådär. Litar inte på tempen nu, äl testerna verkar inte heller vilja ge fullt utslag.. cd 23 :( hur går de för er andra?
  • fladdertanke
    HallåKatten skrev 2014-03-25 09:41:36 följande:
    Hej, är det nån som kan förklara detta för mig? Tror ni att jag har haft äl nån annan dag än vad FF föreslår, eftersom jag nu skulle vara in på 23DPO? Kan man ha en lutealfas på 23dagar?

Lutealfasen föräneras typ aldrig. Så ja, jag tror du hade äl någongångg efter cd 11 för sen går tempen inte under 36, 7 igen...
  • fladdertanke
    HallåKatten skrev 2014-03-25 09:41:36 följande:
    Hej, är det nån som kan förklara detta för mig? Tror ni att jag har haft äl nån annan dag än vad FF föreslår, eftersom jag nu skulle vara in på 23DPO? Kan man ha en lutealfas på 23dagar?

Jag menar dpo 11, cd 23 :)
    Reflexen skrev 2014-03-25 10:55:34 följande:
    Jag har också haft en mer hoppig kurva nu jmf med tidigare månader. Jag har också varit/är förkyld, så lite sjukdom verkar påverka ganska mkt.

Hallåkatten: jag tror också att ff markerat "rätt" på ÄL. Dina tidigare cykler var väl också ganska långa/hade lång lutealfas?

Vad händer med kurvan om du inte justerar tempen själv? Kanske kan du testa det nästa cykel för att se om den blir tydligare?

Fladder: vad konstigt att du inte fått nån tempökning! Du har inte mätt på nåt annorlunda sätt eller så?

Näpp. Men ju mer jag kollar desto mer tror jag att äl va i samband med tempökningen runt dag 15. Isf har jag bim nu typ. Bara så jäkla konstigt att tempwn säger en sak och äl testerna en annan , ska testa och plocka bort testerna från min chart och se vad ff säger...
  • fladdertanke
    Scintilla skrev 2014-03-25 11:20:58 följande:
    Fladdertanke: Är du säker på att du verkligen haft ÄL? Den kan ju utebli vissa månader, trots positivt ÄL-test.

Nej, jag misstänker att jag sällan har äl..
  • fladdertanke
    Lantlollan skrev 2014-03-25 11:23:49 följande:
    Nu vill jag inte låta negativ, men det kan ju vara så att du inte har haft äl, utan bara en hormonstegring men att ägget alddrig släppte? Jag hoppas såklart att jag har fel, tänkte bara att det kunde vara ett spår.

Usch, det är så jobbigt när man inte följer "mallen".

De är precis så jag tror att det är. Och jag tror inte de är första gången, och jag tar inte illa upp :). Kan också vara förklaringen till att det inte hänt något på 12 månader..
  • fladdertanke
    Lantlollan skrev 2014-03-25 11:29:34 följande:
    Har ni försökt länge och hur gammal är du? När jag var hos min BM senast så sade hon att jag kunde höra av mig om det inte hade "hänt något" på ett halvår. Detta trots att jag inte är över 35 (då var jag 32 och nu fyller jag 33 snart). Hon sade att även om det inte blir en formell utredning, så kan man ge lite hormontillskott och annat, ifall ägglossningen strular.
    Vi har försökt i tolv månader nu, är 26 så har inte velat/vågat söka hjälp tidigare med risk för att få nobben, har precis skickar iväg en egenremiss till privat gyn här och hoppas på att få komma dit snabbt. Tror som sagt inte att jag ägglossar som jag ska och hoppas att det är snabbt avhjälpt..
    Testade att tempa i kombination med äl tester för första gången denna månaden och då blev de ju väldigt tydligt att de inte gav utslag samtidigt..
  • fladdertanke
    HallåKatten skrev 2014-06-10 07:05:17 följande:
    Hej igen tjejer!

Tänkte meddela att jag äntligen plussat! Och här ser ni min kurva:) Jag är så glad att jag började tempa mig. Tror det skulle ha tagit mycket längre för oss att pricka in rätt då jag har så oregelbunden cykel.

Grattis ni andra som plussat och lycka till ni som söker ert pluss!

Grattis!
    Murrmys skrev 2014-06-12 05:50:20 följande:
    CD 9 idag, nu närmar det sig ÄL skulle jag tro...hade äggviteflytningar igår, få se hur länge de håller i sig! Tempen nere på 36.2 idag. Hur stor ökning måste det bli för att ff ska identifiera ÄL? Nån som har koll? Har för mig ca 0.5 grads ökning?

Grattis!! Vill åxå ;)

0, 3 brukar man säga för att de ska vara säkert att äl skett.
  • fladdertanke
    Vikkan333 skrev 2014-06-21 21:27:31 följande:
    Fråga om ägglossningstest... Om det var knappt synligt test i förrgår och igår nästan lika starkt som kontrollstrecket och idag nästan inte synligt. Skulle ni ha tolkat det som äl igår?

Äl sker mellan 24-48h efter positivt test. Jag hade tolkat de som att äl skedde någon gång mellan gårdagens positiva och dagens inte på positiva. Tänk på att ägget lever ett tag så chansen finns fortfarande :)
Svar på tråden Tempar/Fertility friend