• FrökenE1985

Tempar/Fertility friend

Hej på er!
    Hoppar in är om det är okej. Använt FF senaste 2 månaderna, men har tempat i flera år bara för att ha lite koll de perioder jag inte använt p-piller. Är iaf inne på tredje riktiga försöket att bli gravid nu. BIM 17 september. Så väntar otåligt nu. Flört

frestelsen skrev 2016-09-08 18:09:42 följande:

Har mått bajs ett tag o va inne o tog lite prover. Troligt borrelia då antikroppar fanns men måste ta nytt prov om 2 veckor. Läkaren tycker jag va svullen om halsen så hon tog prov på ämnesomsättning med. Svaren tycker hon såg bra ut men de va högt blodvärde o jag tycker t3-fritt är högt. Hjälp mig förstå om detta kan va något som gör att vi inte får behålla grav.. om jag nu inte har borrelia, kan jag ha skumma antikroppar mot nått annat?

Kan inflika med att dina prover inte ser att avvika något märkvärdigt. Det som inte ligger inom referens ligger ju bara precis utanför. CRP är ju snabbsänkan och visar på att det finns en infektion i kroppen. Men den är ju inte skyhög. CRP stiger ju snabbare än vanliga sänkan (B-SR) som ligger som den ska enligt referensvärdena. Det är troligen därför de vill ta nya prover om två veckor. För att se om den "vanliga" sänkan och CRP har förändrats. Så du behöver nog inte oroa dig.

En annan har TPO-AK på över 400 och den ska ju ligga under 34. Jag har läst att det kan försvåra att behålla ett befruktat ägg. Men jag har bestämt mig för att inte oroa mig över det än.
  • FrökenE1985
    Loppan84 skrev 2016-09-09 07:09:35 följande:

Hej och välkommen!

Är du sjuksköterska eller nått sånt? Väldigt bra med en sån i tråden isåfall :D

lycka till!

Tackar!

Är tyvärr inte sjuksköterska, men har haft väldiga problem med kroppen. Har därav haft oändliga diskussioner med läkare och sköterskor så har lärt mig lite iaf. Jag har varit fast besluten om att förstå så att jag kan kämpa mig till rätt vård. Nu mår jag bättre men tar prover var 6:e månad för att hålla koll på värdena för sköldkörteln (tsh, t4 fritt, t3 fritt, tpo-ak och trak) då mina höga värden av tpo-ak ger en ökad risk att utveckla autoimmun sjukdom.
  • FrökenE1985
    frestelsen skrev 2016-09-09 06:39:52 följande:

Okej, tack:)

Ja man får väl lita på läkarna. Dock mår jag influensa sen en tid tillbaks. Ont i leder, bihålor som strular, ont i huvud o fått utslag i hårbotten. Så mitt hår lossnar. Fick antibiotika nu mot hudinfektion att börja med. Så struntar helt i att försöka bli gravid tills jag mår bra. Men jobbigt med en "dålig" kropp utan svar:(

Uscha, inte kul. Hoppas att antibiotikan hjälper så att du kryar på dig!
  • FrökenE1985
    201405 skrev 2016-09-09 11:37:08 följande:

Måste inflika och ge lite hopp kanske, att jag hade också tpo-ak på nästan 400 (haft runt där i minst 1,5 år) när vi hade försökt i 3 mån. Började då jodprotokollet, har inte fått testat efter om det sänkts med gissar det iaf blev jag gravid månaden efter det men fick tidigt mf och 4 mån senare fick vi plus igen och är i v 14 nu

Det jag läst är att höga antikroppar alltid leder till hypoterios tillslut (även om läkarna inte alltid bryr sig) så gäller att hålla koll på bara lycka till!

Men så härligt! Det ger absolut lite mer hopp iaf.

Jag hade 426 i tpo-ak i november förra året. Proven från i våras vet jag inte. Fick bara svar på tsh, men det låg iaf som det ska. Mitt värde på tpo-ak har annars höjts med ca 50/halvår.
  • FrökenE1985

Min temp är inte riktigt som den brukar. Gjorde ett litet collage där jag jämfört den med tidigare cykler. Jämförde den även med någon randoms gravid-graf. Vad tror ni? Vågar man hoppas?

• FrökenE1985
    happylife skrev 2016-09-09 15:21:38 följande:
    Jag fattar inte riktigt vad som är vad men att tempen inte är som den brukar kan vara ett gott tecken
    Insåg sen att det såg lite rörigt ut. Haha... Drömmer

Den har liksom stigit mycket, dippat, stigit ytterligare för att sedan dippa, dock inte liga lågt som innan, för att sedan stiga till ytterligare högre nivå för att sedan sjunka lite. Varje ökning har varit med ca 0,5 grader och varje dipp har varit med ca 0,15 grader. Vaknar visserligen olika tider från dag till dag pga sömnproblem. Det har jag haft i flera år, men så här märklig brukar inte min temp vara. Tar alltid tempen det första jag gör. Och det jag gjort i ca 2 år.

Min magkänsla säger att det är något på gång, men osäkerheten över att min kropp klarar en grav gör att jag tvivlar ändå.
    Hoppas hoppas hoppas! (Och att det vill stanna i så fall.)
  • FrökenE1985

Jaha... så sjönk tempen massa igen. Hoppet minskar. Eller kan det vara implantation-dipp? Är ju bara på äl +8 och har 14-15 dagars lutealfas. Man analyserar verkligen minsta lilla. Hoppas tempen blrjar stiga imorn så man kan börja hoppas igen.

• FrökenE1985

Åh herregud! Tog ett babyplan testa tidigt. Kan ana en svagt streck (dock inte inom tiden, har dock inte kunnat ana något på dom tidigare). Blir till att testa varannan dag nu, typ. Hoppas det blir starkare och inom tiden. Bim 17 september. Tänk så hoppet svänger fram och tillbaka vid minsta tecken. Haha

Har en bitter/besk smak i munnen konstant, ömma bröst/bröstvårtor, lätt illamående och huvudvärk sedan två dagat bakåt. Jag har alltid varit extremt hormonkänslig, så har aldrig mått bra på p-piller och dyl. tidigare heller.

Hoppas, hoppas!

• FrökenE1985
    Glädje skrev 2016-09-10 11:38:02 följande:

Men oj är du på typ äl+7 lr nåt då bara?

Japp... Äl+8 idag.
  • FrökenE1985
    U76 skrev 2016-09-15 21:17:00 följande:

Spännande det här med att tempa, känner mig dock nästan febrig på morgonen. Jag som alltid fryser annars. Eftersom att det är första månaden jag tempar så har jag inget att jämföra med. Jag är på Bim - 3, och hoppas såklart att jag inte får mens. Kan jag börja hoppas eller vad tror ni om ni tittar på grafen?

Med risk för falska förhoppningar så tycker jag det ser riktigt lovande ut.
Svar på tråden Tempar/Fertility friend