• Samban1

Tempar/Fertility friend

Hej!

Jag är ny här. Tempar sedan typ 4 månader och börjar få koll på det. Dock får jag inte koll på min ägglossning! Kan ni hjälpa mig?

FF säger ägglossning på dag 18-19 (på dag 20 höjs min temperatur)

Ägglossningssekret har jag dock på dag 21-22, men det borde väl rimligen vara snarare på dag 17?

Ägglossningstest tycker jag är svårt att få till, men de gånger jag hittat ägglossning på det sättet har det typ inte sammanfallit med varken temperaturhöjning eller sekret.

Wtf?! När tusan har jag ägglossning?

Undrar också om det är värt att betala för VIP i ferttility friend? Vad är det son skiljer?

Är Natural Cycles bättre eller sämre än FF?

• Samban1
    lilaemma skrev 2017-10-01 09:33:31 följande:

Tycker du ska lita på tempen. Om äl-test blir positiva utan höjning så blev det inget av det. Äl sekret är vanligt även när man är gravid... Så temphöjning är säkrast. Vad gäller NC vs FF tror jag det är hugget som stucket.

Tack för svar! Ok, så du tycker jag ska lita på temperaturen före sekret. Ägglossningstest tycker jag verkar svårt och osäkert, jag tycker det är svårt att se någon stegring.

Jag misstänker att jag har kort lutealfas, omkring 10 dagar. Hört blandat om progesteronkräm - nån här som testat?
  • Samban1

kakan någon bara förklara det här för mig som kan pinsamt lite om kroppen. Om ägglossning uteblir, uteblir då även temperaturhöjningen? Jag har regelbunden temperaturhöjning och har då utgått från att jag även har ägglossning - är det korrekt? Eller sker temperaturhöjningen oavsett ägglossning? FF markerat regelbundet för ägglossning men eftersom jag inte blir gravid blir jag ju lite fundersam.

• Samban1
    Issari skrev 2018-05-06 16:30:13 följande:

Ja, om temperaturen höjs och ligger kvar på den högre nivån fram till mens så bör du ha haft ägglossning. Det är gulkroppen (det som är kvar när ägget släppts från äggstocken) som producerar progesteron mellan ÄL fram till mens som gör att temperaturen höjs!

Tack för svar! Då är det förmodligen min korta lutealfas som ställer till det. 6-10 dagar mellan ägglossning och mens. ????
  • Samban1
    Issari skrev 2018-05-06 23:06:28 följande:

Ja, det är kort tid! Jag har för mig att om lutealfasen är kortare än 11 dagar så kan det försvåra graviditet då det blir svårare för ett befruktat ägg att hinna fästa! Det kanske är bäst att du söker dig till vården så att du kan få hjälp att förlänga lutealfasen?

Ja jag kanske får göra det. Undrar vad för hjälp som erbjuds? Vet du?
  • Samban1
    Issari skrev 2018-05-07 14:29:26 följande:

Jag vet inte men jag gissar att man i första hand får behandla med progesteron som förlänger lutealfasen.

Låter rimligt. Jag smörjer redan med progesteron, men kanske för låg dos,
  • Samban1

Om man misstänker utebliven ägglossning, ska man ändå smörja med progesterall? Jag får inte kläm på om jag haft ägglossning eller inte, saknar den där karaktäristiska stegringen tre dagar i rad. Är på dag 22 nu och brukar ha regelbunden ägglossning på dag 18. Har smort med progesterall i två cykler, tror ni jag ska göra det nu också eller är det slöseri med kräm?

Svar på tråden Tempar/Fertility friend