• Scintilla

Tempar/Fertility friend

Hej tjejer! Jag hoppar in här om det är okej :). Detta är första månaden jag tempar och jag tycker det är svårt att tyda diagrammet rätt. Är det någon här med mer erfarenhet som kan hjälpa mig lite?

För det första: Jag fick ingen snabb, tydligt tempstegring dagen efter ÄL, utan en långsam, gradvis. Är det på något sätt "sämre"? 

För det andra: På DPO 6 höjdes tempen med ytterligare 0.2 grader och har nu legat kvar där (på 36,9) i tre dagar. Kan det tolkas som en trefaskurva, trots att temperaturerna dagarna innan har stigit gradvis och inte legat stadigt? Tidsmässigt kan det ju stämma, om ägget fäste på DPO 6. Men ska inte FF upplysa om detta på något sätt, i "pregnancy monitor" t ex? Där står inget om "triphasic pattern", så jag antar att min chart inte stämmer med hur det "ska" se ut...

Man blir ju knäpp av alla möjliga tolkningar! 

• Scintilla
    Lantlollan skrev 2014-02-28 15:13:04 följande:

Hej och välkommen! :)
    Jag har inte vip-varianten, så jag kan inte säga något om pregnancy monitorn. Men jag har läst om att en trifasisk kurva (jo, det kan vara det du har, tycker jag iaf att det ser ut som) inte på något sätt kan säga att man är gravid. Det är ofta gravida har en sådan kurva, men det gäller inte det omvända (dvs det är inget som säger att man skulle kunna vara gravid).
    Sedan är det en vit ring kring dina tempar CD15-17. Det betyder att de värdena är något osäkra. Har du vaknat tidigare/senare de morgnarna?
    Vad jag har förstått det som är inte en "slow rise" något dåligt (jag har inte heller haft någon jättesnabb ökning). Testa att söka på det på FF och se vad du kan hitta.
    Rent generellt tror jag att de undviker att säga för mycket kring om att man kanske är gravid elle inte, men jag kan ha fel. :)

Tack snälla för det uttömmande svaret! Jag har också läst att en trefaskurva syns något oftare hos gravida, men absolut inte är något säkert graviditetstecken. Jag är mest nyfiken på om min kurva kan räknas som trifasisk :). 

Dagarna med en vit ring runt temparna är dagar då jag vaknat av mig själv innan min vanliga temptid. Jag ställer klockan på 7 varje dag (även helger) för att kunna tempa på en och samma tid, men vid de vita ringarna har jag vaknat vid 6 och tagit tempen då, eftersom man ska haft minst tre timmars sammanhängande sömn innan (det har jag ju inte om jag skulle somna om och tempa när klockan ringer kl 7). När klockan ringt kl 7 har jag tempat igen för att dubbelkolla, och antingen haft samma temp som kl 6 eller 0,1 grad högre. Så kurvan är nog ganska tillförlitlig ändå :).

Hur ligger ni andra till med ÄL, BIM osv? Själv har jag BIM 6 eller 7 mars. 
  • Scintilla
    Lantlollan skrev 2014-03-01 12:09:55 följande:
    Då kan det ju vara så att du skulle haft en nååågot snabbare stegring om du vaknat kl 7! :)

Jag tog gravtest idag på äl+12/13. Det syntes ett suuuupersvagt streck!!! Jag vågar inte hoppas för mycket än (fast jag gör det i smyg ändå), men det ska bli väldigt spännande att testa i morgon!! Tänkte att det kunde vara skönt för dig att veta eftersom jag också har "slow rise". :)
    Men åh vad roligt! GRATTIS! Det sägs ju att ett plus är ett plus, oavsett styrkan på strecket :). Jag håller tummarna för ett starkt positivt test för dig i morgon.
  • Scintilla

Grattis Lantlollan! Det måste kännas härligt! Hoppas att du smittar av dig på oss andra… ;)

Själv är jag ordentligt förvirrad just nu. Jag är på 9 eller 10 DPO (beroende på hur jag räknar, tror nämligen att ägget släppte på natten). I morse hade tempen sjunkit med 0,2 grader och någon timme efter frukost började jag få svag "mensvärk". När jag gick på toa kom det blod! Både i toan och på papperet, rosarött i färgen. 

Jag är bara på cykeldag 22 och har aldrig fått mens så tidigt. Vad tror ni, kan det vara en nidblödning? 

• Scintilla

Det var ingen nidis, det var mensen som kom supertidigt. På ÄL +10, cykeldag 22! Tempen har sjunkit nästan ner till "grundnivå" nu också. Det betyder en lutealfas på 9 dagar. Vad faan liksom?!

• Scintilla

En fråga till er som har lite längre erfarenhet av tempande: Hur snabbt brukar er temp sjunka när mensen sätter igång? 

Jag fick mens i söndags (redan på ÄL +10) och på morgonen den dagen hade tempen sjunkit från 36,9 till 36,7. I går hade jag 36,5 och i dag hade den gått upp igen, till 36,6..! Förra cykeln sjönk tempen direkt från 36,7 till 36,3 när mensen startade. Där stannade den i flera dagar för att sedan gå upp till 36,4, där den låg kvar fram till ÄL. 

De temperaturer som jag uppmätt nu sedan blödningen startade ligger alltså ovanför "coverline" i relation till förra månadens temperaturer. Någon som vet vad en sån liten och oregelbunden tempsänkning kan bero på?

• Scintilla
    Lantlollan skrev 2014-03-04 09:06:09 följande:

Hmmm. Det låter ju fortfarande som en nidis....? Det är inte så vanligt, men vissa kan blöda ganska mycket...?

Min temp har gått ner ganska radikalt dagen före mens och sen ytterligare på dagen för mens. Sedan hållt sig nere. Men jag har bara erfarenhet av två sådana cykler.
    Ja, detta är sjukt förvirrande – jag är på tredje mensdagen och så går tempen upp?! Men nidblödning känns väääldigt osannolikt (tyvärr) eftersom jag blöder i princip som vid vanlig mens (måste ha tampong/binda). Bara att avvakta och se hur tempen utvecklar sig, antar jag Obestämd
  • Scintilla
    fladdertanke skrev 2014-03-04 11:20:26 följande:

Tänk på att en topp kan komma av tusen olika anledningar, kanske förkylning på G exempelvis. För egen del gick tempen upp en halv grad på 4e dagen med blödning denna månaden, men jag är inte gravid. Nuvill jag inte vara negativ men de är lätt att man får upp hoppet när man ser förändringar som kanske har en annan förklaring. Självklart hoppad jag att du faktist är gravid. Enda sättet att få veta säkert är nog att ta ett test :)
    Jag har inget hopp alls om att vara gravid egentligen. Tog ett test senast igår som var negativt, och med en så här "stor" blödning kan det knappast finnas något kvar där inne, även om det var ett befruktat ägg från början :(

Jag blir bara så förvirrad när tempen beter sig konstigt när den tidigare har skött sig exemplariskt ;) 
  • Scintilla
    Lantlollan skrev 2014-03-06 09:34:12 följande:
    Nu blöder jag, så jag tror att det är kört. :(
    Åh nej! Rynkar på näsan Vad tråkigt! Men det måste inte betyda något dåligt – det är ju rätt vanligt att blöda i början av graviditeten. Jag håller tummarna för dig!
  • Scintilla

Så himla tråkigt, Lantlollan! Gråter Jag vet precis hur det känns. Var med om samma sak i början på januari. Jag plussade i samband med BIM och fick missfall bara fyra dagar senare. Kändes för jävligt just då, såklart, men jag har förstått att det är otroligt vanligt med så tidiga missfall (uppemot hälften av alla graviditeter slutar så). Om det inte vore för de moderna, superkänsliga graviditetstesten skulle man ju aldrig fått reda på att man varit gravid, utan tagit blödningen för en helt vanlig mens. På det sättet var det nog skonsammare förr… 

Kanske kan lugna dig lite med att det gick väldigt snabbt och smärtfritt för mig. Jag blödde bara i fyra–fem dagar, hade knappt någon värk och kände mig helt "normal" så fort blödningen upphört. Nästa cykel blev längre än vanligt (sen ÄL) men annars inga konstigheter. 

Jag önskar dig en skön semester och hoppas att du snart kan resa dig från det här och blicka framåt. Nästa gång är det din tur! Kram

• Scintilla

Fladdertanke: Är du säker på att du verkligen haft ÄL? Den kan ju utebli vissa månader, trots positivt ÄL-test.

• Scintilla
    Finmamma skrev 2014-05-23 13:41:37 följande:

Jag vet inte om jag lägger detta i fel forum men jag är orolig över att min temp har gått ner lite idag samtidigt som mina symtom inte märks av lika mkt.

Någon erfaren som har varit gravid och tempat i början av graviditet? Kan tempen gå ner vissa dagar utan att det är ett begynnande mf? phpz7w3mv92178.jpg

Ja, tempen kan absolut sjunka vissa dagar utan att något är fel. Jag är gravid (i slutet av vecka 7) och fortsatte tempa de första två veckorna efter plusset. Vissa dagar var tempen ca 0,2 grader lägre än "normalnivån", vissa dagar lika mycket högre. Den hoppade rätt ordentligt, mer än den brukat göra andra månader när jag inte blivit gravid. Så oroa dig inte :)
Svar på tråden Tempar/Fertility friend