• Lantlollan

Tempar/Fertility friend

Åh, jag hoppar gärna in här med er andra tempare (tack för tips om Fertility Friend - har precis installerat den på telefonen och ska testa!)!

Jag har bara tempat i ett par veckor, men börjar bli lite orolig. Jag har hittills tagit tempen i munhålan, på morgonen innan jag klivit ur sängen. De röda strecken i diagrammet är mensdagar. Det är väl säkerligen för tidigt att uttala sig, men jag tycker att det varierar väldigt mycket och ser ingen skillnad mellan de olika faserna.

Usch, det är så lätt att börja oroa sig. Tänk om jag inte har ÄL??! :(

Jag har hittills använt vår muntemp som sagt, men igår köpte jag Brauns örontemp. Tänkte att jag får köra den här cykeln ut i munhålan, sedan ska jag testa örontempen.

Vad använder ni för termometrar?

• Lantlollan
    Iskristall skrev 2014-01-14 11:47:12 följande:
    Välkommen lantlollan!
    Har inte sett ditt diagram förut och känner att jag inte riktigt förstår mig på det. Men som du säger, ser ju inte riktigt ut som om du har den temphöjning man bör ha efter mens om du ligger i samma tempar innan mens!?
    Du får ta och tempa lite längre så får du se om du får nåt mönster. Brukar du ha regelbundna cykler, hur långa?
    Angående tempar så sägs det ju att man inte ska använda sig av örontemp då detta inte ger korrekta temperaturmätningar och att temparna kan variera mycket då. Det som rekommenderas är att man tempar oralt, vaginalt eller i ändtarmen.
    Att tänka på är att temparna blir lite lägre om man tempar oralt än vaginalt/ändtarm.
    Precis som jag tänker! Borde kanske kontakta BM om det visar sig att det ser mysko ut de närmsta perioderna. Och så grämer jag mig att jag inte har tempat tidigare. Obestämd

Jag brukar ha hyfsat regelbundna cykler med i snitt 28 dagar (det kan diffa en eller ett par dagar hit och dit). Jag har haft kopparspiral fram till sommaren 2012 och senast innan dess hade jag p-stav i tre år (men det är tio år sedan jag slutade med det), så jag borde verkligen inte vara påverkad av några "utomstående" hormoner.
  • Lantlollan
    joemal skrev 2014-01-14 14:44:38 följande:

Om du är regelbunden borde du ju ha ägglossning. Är du vaken länge innan du tar tempen? Sover dåligt eller varit uppe under natten? Min temp hoppade en hel del upp och ner och man kunde inte se något under en period när jag sov dåligt och var väldigt stressad på jobbet.
    Jag har läst att man kan ha utebliven ägglossning även om man har regelbunden mens - det är både fördelen och nackdelen med internet, allt går att läsa... Flört

Jag tror att jag har tagit tempen direkt när jag har vaknat. Men ja, det har varit en tuff period psykiskt. Kanske har med det att göra. Jag ska testa dubbla termometrar framåt (mun och öra), så får vi se hur det utvecklar sig... 

Tack för omtanken!
  • Lantlollan
    Communitygrodan skrev 2014-01-14 18:19:56 följande:

Ja jag tycker faktiskt de är jätte bra och skapar förståelse för varför tempen är eller kan vara på ett visst sätt. Hoppar tempen upp och ner i lutealfasen kan det också bero på stress.
    Kanon, precis vad jag behövde! Tack för länkarna (och ledsen om jag missat dem tidigare)!!
  • Lantlollan
    Communitygrodan skrev 2014-01-15 07:22:23 följande:
    Vad bra! Du har inte missat dem. Länkade i en annan tråd där Iskristall var med.

Tack igen för länkarna Grodan!! Jag hade inte fattat att det var SÅ petnoga med tiderna för tempen - det förklarar säkerligen min konstiga kurva (de högre och avvikande temperaturerna har varit på helgen då vi vaknat ett par timmar senare)!! Supertack!!
  • Lantlollan

Jag har hittills bara haft en vanlig febertermometer för munhålan (med en decimal), men nu beställde jag en ägglossningstermometer från Babyplan med två decimaler. Någon som har erfarenhet av den?

Använder ni en vanlig febertermometer, eller har ni köpt en särskild?

• Lantlollan

Hur går det för er andra tempare?! Det här är min första månad och den är inte helt rättvisande, för dels bytte jag termometer dag 14 (till en "riktig" ägglossningstermometer med två decimaler), dels hade jag inte koll på att man var tvungen att vara SÅ noga med tiderna för tempen (så jag har justerat dem lite). Men ändå. Min första kurva börjar ta form och jag vågar hoppas att jag har haft äl! Och prickat in den med mys!

Hur ser era kurvor ut i förhållande till sekret osv?

• Lantlollan
    Iskristall skrev 2014-01-22 09:54:48 följande:
    Lantlollan: Fint att du börjar få se hur din kurva artar sig, kommer i håg att det var spännande den där första kurvan

För mig verkar FF nu visa på att jag hade ÄL härom dagen, fast jag testat med äl-test och inte fått nåt fullt positivt utslag?! Jag tycker det är skumt att jag två kurvor på rad missat äl med stickor men FF visar på ÄL.
    Har du testat två gånger om dagen? För vissa går ju stegringen jättesnabbt och man kan missa den om man inte testar både morgon och kväll. För mig gick det tex snabbt. Hade CB dubbel och fick inget "high", utan bara MAX en dag och nästa dag var det noll igen. Hade jag testat mig vid fel tidpunkt hade jag kanske missat det!
  • Lantlollan
    Iskristall skrev 2014-01-22 11:33:53 följande:
    Jo du, förra månaden testade jag 2 gånger om dagen, en dag 3 gånger, men det visade sig sen på kurvan ha varit en dag försent.
    Den här månaden testade jag 3 gånger om dagen. En kväll fick jag det starkaste testet men inte positivt, dagen efter var det svagare igen. Om möjligt hade jag stegring där på natten? Det kan stämma nu med tempen som gick upp lite idag, återstår att se om den fortsätter att stiga i morgon.

Jag har testat så många test per dag att jag bara kört med billiga, tvåstrecks testen. Blir ju så dyrt annars Men håller på att överväga med mig själv om jag ska ta och köpa CB tester till nästa månad och köra en testmånad. Kan ju försöka förtesta med de billiga och tycker jag mig tyda en stegring då ta CB.
    Grejen är ju också att jag är oregelbunden så jag vet ju inte riktigt när äl behagar dyka upp.
    Mitt råd är DON'T! Jag postade precis den här tråden...
    www.familjeliv.se/Forum-1-336/m72305505.html
  • Lantlollan
    Iskristall skrev 2014-01-22 11:33:53 följande:
    Jo du, förra månaden testade jag 2 gånger om dagen, en dag 3 gånger, men det visade sig sen på kurvan ha varit en dag försent.

Den här månaden testade jag 3 gånger om dagen. En kväll fick jag det starkaste testet men inte positivt, dagen efter var det svagare igen. Om möjligt hade jag stegring där på natten? Det kan stämma nu med tempen som gick upp lite idag, återstår att se om den fortsätter att stiga i morgon.

Jag har testat så många test per dag att jag bara kört med billiga, tvåstrecks testen. Blir ju så dyrt annars Men håller på att överväga med mig själv om jag ska ta och köpa CB tester till nästa månad och köra en testmånad. Kan ju försöka förtesta med de billiga och tycker jag mig tyda en stegring då ta CB.

Grejen är ju också att jag är oregelbunden så jag vet ju inte riktigt när äl behagar dyka upp.

Monitorn vet jag dock inte hur den funkar eller skiljer sig.
Svar på tråden Tempar/Fertility friend