• joemal

Tempar/Fertility friend

Iskristall skrev 2013-12-20 10:45:21 följande:
    Vi är några stycken som tempar här på fl med FF. Vi hade dock en tråd som självdog, men den tråden kan ju börja skrivas i igen om ni har lust?

Kolla in den: www.familjeliv.se/Forum-1-336/m71419359.html

Den verkar ha flyttat?

Jag har tempat ett tag, men precis börjat använda FF.
  • joemal

Jag har tempat i ett år ungefär, till och från. Det är ett enkelt sätt att förstå kroppen bättre och se om man har ägglossning

• joemal
    Communitygrodan skrev 2014-01-09 18:04:47 följande:
    Hej tjejer! Hoppar in hör efter tips från Iskristall.

Välkommen

Jag tyckte att min kropp betett sig ganska lika varje cykel, men denna gången har jag lägre temp än vad jag brukar efter ägglossning. Har det hänt er någon gång?
  • joemal
    Communitygrodan skrev 2014-01-10 09:32:15 följande:
    Hur mycket lägre ligger du än vanligt? Riktmärke bör vara upp till 0.5 höjning och ultimata tempen 36.7-36.9 om du tempar oralt. Känns som att jag har hört att flera legat så i december/januari. Min ytterst amatörmässiga bedömning ligger på att många har varit mycket lediga, man hållet lägre tempo överlag och äter mer mat!

Jag brukar ligga på 37.1 eller mer och nu på "bara" 36.8-36.9. Men efter vad ni säger så är det kanske helt normalt och till och med bättre än vad jag brukar!
  • joemal
    Reflexen skrev 2014-01-14 12:51:07 följande:
    Jag ligger ungefär på 36,2 innan och 36,5-36,6 efter ägglossning.

Nu är jag på dag 6 efter ÄL och min temp har två dagar legat på 36,3. Kurvan ser ju lite konstig ut

Vet nån varför det blir så?

Man kan få en dipp i temperaturen när ägget fäster, men det går också att få en likadan dipp utan att ägget fäster. Din temp borde iaf gå upp igen. Annars vet jag inte vad det kan vara. ..

Sweetie, vad tråkigt! Hoppas du får hjälp och att det går bra nästa gång!

Jag är på DPO 11, så letar symptom mycket mer än jag borde...
  • joemal
    Lantlollan skrev 2014-01-14 13:34:46 följande:
    Precis som jag tänker! Borde kanske kontakta BM om det visar sig att det ser mysko ut de närmsta perioderna. Och så grämer jag mig att jag inte har tempat tidigare. 

Jag brukar ha hyfsat regelbundna cykler med i snitt 28 dagar (det kan diffa en eller ett par dagar hit och dit). Jag har haft kopparspiral fram till sommaren 2012 och senast innan dess hade jag p-stav i tre år (men det är tio år sedan jag slutade med det), så jag borde verkligen inte vara påverkad av några "utomstående" hormoner.

Om du är regelbunden borde du ju ha ägglossning. Är du vaken länge innan du tar tempen? Sover dåligt eller varit uppe under natten? Min temp hoppade en hel del upp och ner och man kunde inte se något under en period när jag sov dåligt och var väldigt stressad på jobbet.
  • joemal
    Lantlollan skrev 2014-01-14 14:53:58 följande:
    Jag har läst att man kan ha utebliven ägglossning även om man har regelbunden mens - det är både fördelen och nackdelen med internet, allt går att läsa... 

Jag tror att jag har tagit tempen direkt när jag har vaknat. Men ja, det har varit en tuff period psykiskt. Kanske har med det att göra. Jag ska testa dubbla termometrar framåt (mun och öra), så får vi se hur det utvecklar sig... 

Tack för omtanken!

Haha, ja och man kommer mest ihåg det man vill ska vara sant och eftersom jag inte hittade min ägglossning under en tid, men alltid varit väldigt regelbunden, så satte jag mitt hopp till att regelbundenhet betydde ägglossning
  • joemal
    Cina01 skrev 2014-01-14 20:00:59 följande:
    Hej, Jag hoppar in här :)Jag har tempat i två perioder nu och har sett en tydlig ökning efter ÄL båda gångerna. Har BIM imorgon, hade först tänkt att testa då, men vet inte om jag vågar. Känner inget speciellt o ingen ytterligare ökning på tempen efter att ett ev. ägg skulle ha fäst, så jag är rädd för att bli besviken - tror jag avvaktar någon dag.

Välkommen! Vad jag har hittat på fertility friend så kan man inte se om man är gravid eller inte på temperaturkurvan, man kan bara se om det finns en chans att man är gravid. Så håller tummarna för dig!
  • joemal
    Communitygrodan skrev 2014-01-14 14:54:11 följande:
    Hej tjejer. Allt för många inlägg för att jag skall organisera mig och svara specifikt just nu. Jag skickar med några länkar som jag tycker är värdefulla och bra när det gäller att tolka temp. isthmusacupuncture.com/wp-content/uploads/201... www.whitelotusclinic.ca/basal-body-temperatur.../ bodyandhealth.canada.com/fertility_details.as... Jag går på akupunktur och tempar samtidigt. Min akupunktör säger att den optimala tempen (oral) är 36.2-36.4 under follikelfasen, 36.7-36.9 under lutealfasen. För låg temp så utvecklas inte ägget optimalt ej heller vid för hög temp. Roligt att det är så många i tråden som tempar!
    Tack för länkarna! Idag sitter jag för en gångs skull vid datorn och kunde kolla dem :)

Jag brukar inte tempa på helgerna för att jag då vaknar helt andra tider än i vanliga fall, men jag kanske borde tempa ändå och justera precis som föreslås i en av länkarna. 

Fick min mens två dagar tidigare än vad jag förväntade mig, hade oturligt nog glömt tempa just den morgonen så vet inte om jag hade en dipp eller inte. Oavsett vad så kom den som en överraskning för jag var på DPO 12...
Svar på tråden Tempar/Fertility friend