• Anonym (Pappa)

Pappa umgänge

Jag är en kille som har ett barn på 3 år, min dotter och mitt ex bor ungefär  30 mil från där jag bor.

Vi blev tillsammans för ungefär 4 år sedan och sedan kom vår lilla tjej. Hon var inte planerad och på grund av stress, dålig ekonomi och en massa annat höll inte mitt och min tjejs förhållande.

Mamman flyttade då tillbaka till sin hemstad med dottern som då bara var 6 månader.

Vi har problem med umgänge dels för att jag vill träffa min dotter under längre perioder till exempel under min semester , under jul och så vidare,

Mamman vill att jag ska ha henne varannan helg, det funkar inte för mig.

Hon tror även att jag ska kunna åka 30 mil när som helst och ställa upp att vara barnvakt.

Kan hon tvinga mig att ta hand om flickan när det passar henne?

Kan jag tvinga mamman att få ha dottern över min semester?

• Svar på tråden Pappa umgänge
  • Anonym (Z)

Tvinga varandra till det ena och det andra är helt fel inställning till vad det handlar om idetta läge handlar det om ert gemensamma barn och med tanke på att du inte vill ha ug med barnet varannan helg så känner inte barnet dig och att då vara med dig en lång period som din semester eller under jul är inte aktuellt i dagsläget. Ni måste ju trappa upp ug från noll till några timmar, till en dag, till 2dagar, till övernattning etc jag tror du fattar. Hur ser vårdnaden ut och varför godkände du barnets flytt?

• Anonym (Ditt ansvar)

Ditt ansvar att ta hand om barnet. Varför fungerar inte varannan helg? Du kan ju inte kräva barnet bara bär du tycker det passar. Pappa är du jämt och då borde du även agera så och ta hand om ditt barn MINST varannan helg i alla fall

• Anonym (Pappa)
    Anonym (Ditt ansvar) skrev 2013-12-11 12:06:49 följande:
    Ditt ansvar att ta hand om barnet. Varför fungerar inte varannan helg? Du kan ju inte kräva barnet bara bär du tycker det passar. Pappa är du jämt och då borde du även agera så och ta hand om ditt barn MINST varannan helg i alla fall
    Blir jag som får åka 60 mil tur och retur

En helg i månaden fungerar.
  • Anonym (Z)
    Anonym (Pappa) skrev 2013-12-11 12:46:11 följande:
    Blir jag som får åka 60 mil tur och retur En helg i månaden fungerar.

Ja men om hon kan efter sin ekonomi skall ni dela på billigaste färdsättet de mil som överstiger 10 mil för 10 mil betalar du själv är det billigaste att åka buss så delar ni den kostnaden men väljer du då att ta tåg så får du inget extra. Hur ser vårdnaden ut och varför skrev du under att barnet fick flytta
  • Anonym (Pappa)
    Anonym (Z) skrev 2013-12-11 12:58:44 följande:

Ja men om hon kan efter sin ekonomi skall ni dela på billigaste färdsättet de mil som överstiger 10 mil för 10 mil betalar du själv är det billigaste att åka buss så delar ni den kostnaden men väljer du då att ta tåg så får du inget extra. Hur ser vårdnaden ut och varför skrev du under att barnet fick flytta
    Kände mig tvungen till det då hon bara var 6 månader.

Ångrar det idag , men gjort är gjort.
  • Anonym (Z)
    Anonym (Pappa) skrev 2013-12-11 13:00:36 följande:
    Kände mig tvungen till det då hon bara var 6 månader. Ångrar det idag , men gjort är gjort.

Då får du börja från grunden helt enkelt, hur ser ug ut idag?
  • ZsaZsa

Din dotter är ett litet barn som främst behöver trygghet. När de är så små kan de inte skapa en trygg relation med någon som de träffar en gång i månaden. Ni måste träffas oftare. Till och med varannan vecka är tveksamt. Att ta barnet med på semester i flera veckor är uteslutet av samma skäl. Din dotter har sin huvudsakliga trygghet med mamman och att då vara ifrån mamman så länge kan vara en hemsk upplevelse för ett litet barn. Det handlar _inte_ om att det är något fel på dig, utan bara om grundläggande behov hos små barn.

Trettio mil enkel resa ställer till det och jag antar att det är svårt att göra något åt. Det är bedrövligt när mammor gör så mot sina barn, för det är ju barnet hon försvårat för att ha sitt rättmätiga umgänge med sin pappa.

Resorna ska ni dela på. Om du kör så får hon betala hälften, alternativt hälften av biljettkostnader på buss eller tåg. Ni kan också enas om att köra varannan gång, vilket väl inte vore helt orimligt. Om du står för alla resor och kostnader så innebär det i praktiken att underhållet äts upp av det. Du ska alltså inte både betala underhåll och stå för reskostnaderna, för umgängesresor är en del av barnets grundläggande försörjning.

Du behöver heller inte ställa upp som barnvakt och har hon skapat trettio mils avstånd borde hon dels förstå det och dels inse att hon själv skapat det problemet om det är ett problem.

• Anonym (nämndeman)
    ZsaZsa skrev 2013-12-11 13:47:42 följande:
    Din dotter är ett litet barn som främst behöver trygghet. När de är så små kan de inte skapa en trygg relation med någon som de träffar en gång i månaden. Ni måste träffas oftare. Till och med varannan vecka är tveksamt. Att ta barnet med på semester i flera veckor är uteslutet av samma skäl. Din dotter har sin huvudsakliga trygghet med mamman och att då vara ifrån mamman så länge kan vara en hemsk upplevelse för ett litet barn. Det handlar _inte_ om att det är något fel på dig, utan bara om grundläggande behov hos små barn.

Trettio mil enkel resa ställer till det och jag antar att det är svårt att göra något åt. Det är bedrövligt när mammor gör så mot sina barn, för det är ju barnet hon försvårat för att ha sitt rättmätiga umgänge med sin pappa.

Resorna ska ni dela på. Om du kör så får hon betala hälften, alternativt hälften av biljettkostnader på buss eller tåg. Ni kan också enas om att köra varannan gång, vilket väl inte vore helt orimligt. Om du står för alla resor och kostnader så innebär det i praktiken att underhållet äts upp av det. Du ska alltså inte både betala underhåll och stå för reskostnaderna, för umgängesresor är en del av barnets grundläggande försörjning.

Du behöver heller inte ställa upp som barnvakt och har hon skapat trettio mils avstånd borde hon dels förstå det och dels inse att hon själv skapat det problemet om det är ett problem.
    Om du bara visste hur fel du har när du vill påstå att barnet uteslutande behöver sin mamma. I flertalet domar de senaste åren har pappor fått boende för sina små barn, från 2 år och uppåt, för att mamman har obstruerat med umgängen, flyttat och därmed försvårat barnets rätt till en nära och bra kontakt med den andra föräldern osv.

Ofta blir det så att den förälder som flyttat även får i ansvar att lösa transport av barnet en väg, alternativt halva vägen eller hela vägen.

Jag vill råda dig Ts att prata med en bra advokat inom familjerätt, för naturligtvis har du och barnet rätt till längre umgängen över semester, jul och andra ledigheter, samt att ni ska kunna träffas oftare.
  • Flappan

Om jag har barnen på heltid, pappan väljer flytta 6mil bort, ska jag behöva köra för haan ska ta sina barn varannan helg?

Svar på tråden Pappa umgänge