Förändrad tapp
För tre veckor sedan låg jag inlagd på förlossningen över natten med prematura sammandragningar som kom var 3-4 minut och höll i sig 40 s. De lugnade ner sig efter Bricanyl men VUL visade att tappen öppnat sig lite upptill, dock 3,8 cm lång. På återkoll 6 dagar senare var läget oförändrat, tappen 3,6 cm. Sen dess har det varit ganska lugnt, jag är sjukskriven för detta. Har sammandragningar då och då men det är normala sådana och de blir aldrig så täta/regelbundna. Får dock ibland senaste 2-3 dagarna sammandragningar som känns i hela kroppen och tar i rejält, håller i sig 50-60 s. Men inte många på raken utan några få då och då.
Till saken hör att detta är tredje barnet, jag har två prematurer i v 35 och 36 sen tidigare och jag är nu i vecka 30+5. Vid återbesöket på sjukhuset sa läkaren att tappen var väldigt långt in, långt bak kanske det heter, och inte öppen ned till. Jag hade själv märkt att jag inte kunde nå tappen så jag vet att det stämde. Idag kände jag av någon anledning efter igen och nu var tappen helt annorlunda. Jag hade inte ens tänkt komma åt den men den var långt fram och jag kände direkt att jag får in ett finger. Aldrig känt min tapp sådan förut för jag brukar inte känna där alls som gravid.
Min fråga nu, är det en vanlig grej för en omföderska att tappen ändras så här på knappt två veckor eller bör jag nämna för min BM att något hänt där inne? Med mina två första har jag smygöppnat mig och sen haft snabba förlossningar så nu blir jag orolig att något händer där inne och att bebis kanske är på g igen precis som för tre veckor sedan.
All input välkommen!