• livsmonstret

Frukost

Jag har under de senaste 5-8 åren blivit väldigt dålig på att äta frukost och har problem att få in rutinen igen. Jag tänker mig att om jag hittar någonting som jag verkligen älskar så kan jag få in rutinen. Jag tror i alla fall att det helt och hållet handlar om rutin (samma som med tandtråd, vilket jag alltid använder numera pga att jag har gjort det till en rutin på morgonen. Känns fel att inte använda det nu...).

Jag skulle vilja ha tips på frukostalternativ! Vad ska jag köpa hem för att inspirera mig själv till att äta? Känns så tråkigt med en rostad macka och ost varje morgon...

I övrigt äter jag bra och tränar ganska mycket. Är normalviktig och är nöjd med min kropp. Vill helt enkelt må bättre på förmiddagen och slippa gå runt och vara lite smågrinig. Men av någon anledning känns frukost så tråkigt...

Tack på förhand! :)

• Svar på tråden Frukost
  • amiofo

beror ju helt på vad du gillar men

fil och musli
    gröt och macka

• Gurkan

Smoothie och smörgås. Kokt ägg på smörgås. Äggröra och knäckebröd. Havregrynsgröt/mannagrynsgröt/risgrynsgröt. Fruktsallad och vaniljyoghurt samt smörgås. Fil och flingor/müsli. Varm choklad och smörgås. Bästa är stt plocka ut säg tre-fyra frukostar som låter goda och variera sig. Bestämt att måndag är det ägg, tisdag smoothie, onsdag fil eller yoghurt osv. Då kan du ändå variera men har saker hemma.

• Fröken Vargh

Du kan äta precis vad du vill till frukost. Gårdagens rester t.ex. om du tycker att det är tråkigt med sådant som annars förknippas med frukostmat.

• matildaaf

Havregrynsgröt. Antingen ''plain'' dvs med bara havregryn &  vatten (samt lite salt & socker/sötning för att det ska smaka någonting alls). Gröten går att toppa med allt möjligt, jordnötssmör/mandelsmör/hasselnötssmör, keso, frysta bär, färska bär, nötter, frön, banan, rivet äpple, äppelmos, kanel, sylt mm. För lite variation kan man ha i antingen lite vaniljsocker/vaniljpulver eller 2msk kakao = chokladgröt. Man kan också göra overnight oats - då blandar du havregryn med kvarg/yoghurt samt mjölk i en burk eller skål, smaksätt med tex vaniljpulver. Låt stå i kylen över natten. det är jääättegott!

Smoothies på bär & frukter, valfri slags mjölk, kokosolja ja, det mesta. Gröna smoothies är väldigt gott också. De brukar innehålla allt ifrån spenat, banan, mango, ananas till avokado, kokosolja, kokosmjölk/vanlig mjölk & för vissa (tex mig) spirulinapulver.. Finns även en jäääättegod LCHF -smoothie som jag äter då & då. Jag går inte efter LCHF (uppenbart i mina tips) men älskar den. Den är gjord på apelsin, jordgubbar, mandlar & grädde. Mixar allt väldigt slätt & bam. 

Äter du bröd kan du variera det extremt mycket så där skippar jag detaljerna hehe =) Annars äggröra, omelett, kokta ägg, yoghurt med müsli eller frukt/bär.. 

Nu kommer jag inte på så mycket mer haha :)

• mallansprallan

En god fruktsallad och ett ägg till :) Smoothie på spenat, mango, kokosvatten, banan , macapulver Fröknäcke med avokado, rivna rödbetor, fetaost

Svar på tråden Frukost