Sereena skrev 2013-12-11 03:37:12 följande:
Hej igen,
ingen som har svar?
Och finns det inga andra ställen i Göteborg än just gynakuten som tar hand om MA?
Jag försökte ringa Sahlgrenskas växel, men hon var helt oförstående och undrade om hon skulle koppla mig till abortkliniken...för något annat alternativ såg hon inte... :(
Hej!
I slutet av september upptäcktes mitt MA i vecka 9 på ett ultraljud. Jag fick en ny tid efter en vecka på min hemort (3 mil utanför Göteborg) för att dubbelkolla att det verkligen var MA. När jag kom till läkaren på min hemort såg jag fram emot att antingen få tabletter med mig hem eller att få en tid för skrapning inom ett par dagar. Väl där berättar läkaren att de inte har de tillståndet som krävs för att skriva ut tabletter utan att de kommer skicka en remiss till Sahlgrenska.
Sahlgrenska ringde dagen efter, tydligen inte med en bokad tid utan hon meddelade att jag skulle komma in till gynakuten. Jag blev arg och ledsen. Pratade en del med kvinnan i telefon om vad som skulle hända, tabletter eller skrapning och för och nackdelar med de båda. Till en början (när MA upptäcktes) trodde jag att det skulle bli tabletter automatiskt men eftersom jag nu hade gått med graviditetssympton i 1,5 vecka fastän jag visste att jag inte längre var gravid så började jag fundera på skrapning för att få allt avklarat så fort som möjligt. Kvinnan från Sahlgrenska sa att de låter patienten välja det själv, som lägger sig inte i och kan diskutera olika alternativ med en om man är osäker. Jag bestämde mig där i telefonen för skrapning och hon sa att de hade tider men inte förrän om 5 dagar och jag var ändå tvungen att komma in till gynakuten eftersom en ansvarig läkare var tvungen att skriva under. Jag var arg och trött och less på allt men åkte till gynakuten en eftermiddag (kvinnan rekommenderade mig att komma innan kl.15). Väl där fick jag träffa kvinnan jag pratat med, vi tog urinprov och blodprov och pratade igenom saken igen. Hon sa att eftersom jag bestämt mig och verkade lugn och klar över vad som hänt och skulle hända så skulle hon försöka snacka med läkaren snabbt och få henne att skriva under för skrapning så jag åkte hem, om jag ville det. Om jag kände att jag hellre ville prata med doktorn fick jag såklart vänta kvar. Eftersom jag vid det här laget pratat mes två BM på min hemort, en läkare och nu en BM på Sahlgrenska och var less på allt så valde jag att hon skulle försöka få OK på skrapning. Jag var på gynakuten ca 45 minuter totalt.
Skrapningen göra på kvinnokliniken på östra och jag tyckte att dem var fantastiska och lyhörda, enda problemet är att de delar uppvakningssal med dem som kommer från förslossningen efter tex kejsarsnitt. Jag låg på uppvaket helt själv men jag var väldigt nervös över att eventuellt behöva dela med någon som var nyförlöst.