• MeraMia

Present till vegan?

Hej!

Jag har tänkt ge en liten julklapp till min handledare som hjälpt mig jättemycket i mina studier.
    Han är 50+ och vegan. Vi har ingen nära relation så jag vill inte ge nåt dyrt eller för personligt.
    Funderar på att ge honom något ätbart, kanske nåt jag gjort själv men vet inte riktigt vad som är ok. Tror inte han äter speciellt mycket sötsaker.

Har hittat recept på knäckebröd men är inte säker på vad man ska utesluta eller byta ut i så fall.

Jäst
    Mjölk
    Honung
    Frön och kryddor
    Vetemjöl
    Rågmjöl
    Grahamsmjöl

Är det bara mjölken jag behöver byta ut? Hur är det med jäst och honung?

Har ni nåt annat förslag?

• Svar på tråden Present till vegan?
  • Aspie

Mjölken ska absolut bort (kan kanske bytas ut mot havredryck eller så), men honungen är jag tveksam till faktiskt...

• Aspie
    Pudel skrev 2013-12-08 23:57:13 följande:
    En del veganer äter inte heller jäst. 
    Detta var helt nytt för mig, vadan detta?

MeraMia: Om du bestämmer dig för att göra knäckebrödet får du gärna dela med dig av receptet och skriva hur det gick sen.
  • MeraMia

Tack för svaren. Misstänkte att det skulle va krångligare än vad jag hoppades på :)

Det kanske blir en flaska glögg istället. Har redan kollat upp vilka märken som är ok.

• Hemulen55

Förutom mjölken behöver du byta ut honungen. Fröbröd som blir som knäcke har jag hört ska vara väldigt gott, men inte provat själv. Kan ju också vara ett förslag Glad

Ett annat förslag är choklad, se bara till att det inte är mjölk i. Veganer brukar oftast vara medvetna konsumenter, så välj rättvisemärkt. Kan tipsa om Divine choklad, men det finns andra märken också.

• Hemulen55

Typ det här menade jag med fröbröd, från mittkok.expressen.se/recept/frobrod/

Ingredienser

1 dl solroskärnor 1/2 dl linfrön 1/2 dl sesamfrön 1/2 dl pumpakärnor 2 dl fullkornsdinkelmjöl 2 dl kokande vatten 1/2 dl rapsolja Flingsalt och torkade örtkryddor efter din egen smak, t ex franska örter, hel anis, fänkål, timjan eller rosmarin.
    Sätt ugnen på 150 grader och lägg ut bakplåtspapper på en stor plåt. Blanda ihop alla ingredienser och bred smeten på bakplåtspappret. 
Lägg ett bakplåtspapper över degen och platta ut med handen eller en kavel till ett tunt lager över hela plåten.
 Strö över flingsalt och valfria örtkryddor. 
 Grädda i ca en timme i nedre delen av ugnen. Bryt isär brödet i små bitar.
  • exceptionell

Mitt tips är att köpa något fint te, typ yogi-te eller pukka-te från hälsokosten. :) 

Är själv vegan och får emellanåt ätbara presenter, och det är svårt för en ickevegan att pricka rätt i regel. 

• emsapemsa

Kolla in Renée Voltaires produkter :) finns en del veganvänligt där. Fina förpackningar som är roliga att ge bort också :)

Svar på tråden Present till vegan?