• matildaaf

    Är citronvatten OK vid fasta?

    Hejhej. Jag brukar köra 36 timmars lång fasta lite då & då. Är ganska insatt i det hela & tanken är ju att man endast ska inta vatten, té samt kaffe under fastan. Men jag undrar om citronvatten är OK? Tänkte ta mig ett eller två glas ljummet vatten med ett ca en halv citron fördelat i de båda. Det stör väl inte fastan direkt? Kan nämligen inte hitta specifik information på internet även om jag är en sann googlenörd.

  • Svar på tråden Är citronvatten OK vid fasta?
  • frippe1964

    Du är ganska insatt?

    Frågan går inte att besvara, eftersom du inte uppgivit vare sig orsak eller syfte med din fasta.
    Är du muslim, buddist, hindu, jude eller bara veckotidningsläsare?

  • Daniel12

    Citronvatten är optimalt när man fastar, liksom olika hälso- och ört-theer.

    Citron sägs ju rensa kroppen från slaggprodukter bl.a.

  • Capt Janeway

    Jag gissar att TS praktiserar periodisk fasta, vilket är väldigt hälsosamt.

    Jag skulle absolut säga att vatten med en skvätt citron i är helt okej. Kalorimängden är försumbar och kommer inte påverka fastan.

  • matildaaf

    ''du är ganska insatt'' men ge dig din relativt bittra människa. Svarade ju själv i tråden sedan så att du lade dig i var väl ganska onödigt men tackar för att du lade ner din dyrbara tid =) Det är periodisk fasta & nej jag är varken buddist, hindu, jude, veckotidningsläsare & verkligen inte muslim. Syftet är en rensning av kroppen, att gå från energilagring till energiförbrukning & återgå till kroppens ursprungliga och normala metabola balans. Och aa, jag är ganska insatt ;)

    Tack för de övriga svaren!! :)

  • frippe1964
    matildaaf skrev 2013-12-08 15:57:46 följande:
    ''du är ganska insatt'' men ge dig din relativt bittra människa. Svarade ju själv i tråden sedan så att du lade dig i var väl ganska onödigt men tackar för att du lade ner din dyrbara tid =) Det är periodisk fasta & nej jag är varken buddist, hindu, jude, veckotidningsläsare & verkligen inte muslim. Syftet är en rensning av kroppen, att gå från energilagring till energiförbrukning & återgå till kroppens ursprungliga och normala metabola balans. Och aa, jag är ganska insatt ;)

    Tack för de övriga svaren!! :)
    Nej, jag är inte bitter
    Bara kritisk till alla dessa veckotidningsfastor som helt saknar vetenskaplig grund.
    Men fasta på du, om du tror att det gör nytta.

  • matildaaf

    Om jag tror det gör nytta? Kan inte svara på om jag tror det gör nytta för alla men för mig gör det det. Jag har tidigare varit smått överviktig, extremt sockerberoende & fixerad vid mat. Varje dag korttidsfastar jag mellan 20.00-12.00 dagen efter & jag har sedan jag började tappat sötsuget helt & fixeringen vid mat har försvunnit. Sover också bättre & har ju då självklart gått ner i vikt. Känner mig också stabilare i mitt humör & i min depression.. Sedan kompletterar jag med 36h efter ett par svullodagar, tex efter middagar med utgång, fyllekäk & bakiskäk eller om jag frossat en ''myskväll''. Så, aa.. För mig fungerar det bra :) Korttidsfastan stör mig inte heller då den klaffar helt med min livsstil.. Skål

  • matildaaf

    Juste ja, höll på att glömma.. Har även fått insikt i skillnaden på törst & hunger samt är mindre hungrig..

  • isseboi

    låter bra!!, jag provar detta också. Gör du det fortfarande, o hur ofta?

Svar på tråden Är citronvatten OK vid fasta?