• 1990amanda

Thailand med 10 månaders, hur fixar man med maten?

Åker till thailand i januari, och är iväg 16 dagar. ni som rest till thailand med små barn, hur gör ni med maten?

Man kan ju knappas dra med sig 20 st burkmat i glas!! dem lär ju gå sönder, finns de att köpa burkmat nere i thailnad!?

vi ska till phuket.

Kommer ha med mig gröt o välling, men är fundersam om hur ja ska få med mig maten...... 

Sen lite tips om hur de vAar där nere men en 10 månaders och hur gick er flyg resa?

• Svar på tråden Thailand med 10 månaders, hur fixar man med maten?
  • Flamma

Resemamman: Ja visst är det synd att de ute äter thai maten, men framför allt sonen är och har alltid varit sååå kräsen.. Tyvärr.

• Mouk

Vi tog med massor med burkmat, gröt och välling (var bara där i två månader iofs).
    Flygresan var helt ok - han sov på golvet i 8 timmar.
    Pommes, ris och korv finns ju överallt och nyttiga drycker.
    Inga problem.
    Mitt snus tog slut däremot vilket orsakade större problem ð???

• Dixie
    Maria 434 skrev 2013-12-09 13:49:28 följande:
    Eftersom det är Phuket ni ska till är det inga problem att köpa barnmat på burk i välsorterade affärer på plats.

Fast den burkmaten är ju bara puré .......
  • Kina79

När vi åkte med äldsta dottern var hon 10-11 månader.
    Hon åt bara hipp burkmat, den där rinniga varianten. Eller bitar som hon kunde plocka själv. Inte mittemellan.

Hon kräktes jättelätt.
    Vi tog med så vi hade en burk om dagen.
    Och välling tog vi med.
    Det var värt det med henne!

Ändå gick hon ner rätt mycket, för det slutade med att hon åt fem burkar på hela resan (5 veckor) och ammade resten. Välling drack hon inte mer än 6-7 gånger!

• Maria 434
    Dixie skrev 2013-12-13 23:39:03 följande:

Fast den burkmaten är ju bara puré .......
    Då har du nog inte varit på välsorterade butiker, där finns allt från pure till mer matigt.
  • basset

Stanna hemma! Varför åker ni till Thailand med ett så litet barn? Vänta hellre tills barnet är äldre. I Thailand finns många svåra sjukdomar som är okända i Sverige. Hur naiv får man bli?

• Pegadol

Jaha vad är det för sjukdomar dåð???? Herregud,ska man hela tiden tänka så kan man lika gärna gå låsa in sig i en låda och slänga bort nyckeln..eller nått!

• Pegadol

Å jösses,bara för att göra dig mer förfärad..min 1-åring är nästan helt ovaccinerad och vi åkte till Thailand!Wooha!

• 1990amanda
    basset skrev 2013-12-14 20:02:02 följande:
    Stanna hemma! Varför åker ni till Thailand med ett så litet barn? Vänta hellre tills barnet är äldre. I Thailand finns många svåra sjukdomar som är okända i Sverige. Hur naiv får man bli?
    hon har redan varit utomland när hon var 7 månder. i turkiet en veck,a ammade bara henne då! 

Klart man måste kunna resa även om barnet är litet.

hon är vaccinerad mot ett par sjukdommar så ska nog inte vara någon fara!.
  • Phantomen

Vi var i Thailand i 2,5 månad förra året. Sonen var då mellan 9,5 och 11 månader. Jag lagade det mesta av maten, och i övrigt åt han av den barnmat som fanns att köpa på plats (begränsat, men vi var på Koh Lanta, det finns säkert större utbud i Phuket) och stekt ris och annat lättsmält från restaurangerna. Jag hade med Ellas mat så att det räckte under resan samt en tid efter att vi anlänt, de är ju väldigt behändiga. Sen är det ju bara att frossa i fruktshaker, juicer och frukt.

Thailand är verkligen det optimala landet att resa till med mindre barn. Thailändarna älskar barn, alla är tillmötesgående och vänliga och allt löser sig alltid. Och skulle det ändå hända nåt, så har de fantastiskt fin sjukvård. Särskilt i Phuket. Lämna vinterkräksjuka och förkylningar hemma.

Så ha en trevlig resa och njuuut av semestern och kvalitetstiden med ert barn!

• 1990amanda
    Phantomen skrev 2013-12-18 14:17:40 följande:

Vi var i Thailand i 2,5 månad förra året. Sonen var då mellan 9,5 och 11 månader. Jag lagade det mesta av maten, och i övrigt åt han av den barnmat som fanns att köpa på plats (begränsat, men vi var på Koh Lanta, det finns säkert större utbud i Phuket) och stekt ris och annat lättsmält från restaurangerna. Jag hade med Ellas mat så att det räckte under resan samt en tid efter att vi anlänt, de är ju väldigt behändiga. Sen är det ju bara att frossa i fruktshaker, juicer och frukt.

Thailand är verkligen det optimala landet att resa till med mindre barn. Thailändarna älskar barn, alla är tillmötesgående och vänliga och allt löser sig alltid. Och skulle det ändå hända nåt, så har de fantastiskt fin sjukvård. Särskilt i Phuket. Lämna vinterkräksjuka och förkylningar hemma.

Så ha en trevlig resa och njuuut av semestern och kvalitetstiden med ert barn!

Jag jag vet att Thailand är ett underbart land! Var där med min son när han var 2 år och De gick hur bra som helst, men då han mat! Nu men vår 10månaders hoppas jag de går också bra, fast som du säger så finns de nog mat att handla i phuket! Men kommer nog ha med mig en del matburkar! :) och sen massa välling :) 
    Ska bli jätte skönt att komma iväg! :)
Svar på tråden Thailand med 10 månaders, hur fixar man med maten?