• dotson

Arbeta som konsult i egen firma

Hej,

Jag kommer snart att vara arbetslös och söker nya jobb.

Det finns ett enmansföretag som har behov av hjälp men har inte råd att anställa mig. I stället har han pratat om att jag skulle jobba mot provision. Jag funderar på om det inte skulle vara bättre att jag i stället startar en enskild firma och i stället arbetar som konsult för enmansföretaget? Dvs jobbar på uppdrag och fakturerar företaget.

Hur mycket ska man i så fall fakturera för att få en lön motsvarande 25 000 kr före skatt?

Hur funkar det då med a-kassa, SGI, vabb, semester och sånt? Någon som har tips om var man kan läsa på om sånt?

• Svar på tråden Arbeta som konsult i egen firma
  • sportpappa

Här kan du räkna ut hur mycket du ska fakturera:
    http://www.driva-eget.se/kalkyl/lonekalkyl/
    För att få ut 25000 kr före skatt så ska du fakturera 36000 kr + moms. Tänk på att även lägga på dina kostnader i företaget så du får nog fakturera lite mer än så. Semesterersättning kanske du också vill lägga på eftersom du som företagare inte får någon semesterlön.

A-kassa är klurigt. Det kan krävas att du avvecklar verksamheten för att få ut a-kassa. Kolla med olika a-kassor.
    SGI baserar sig på årsinkomst. Det finns undantag för nystartad verksamhet. Kolla med Försäkringskassan.
    VAB är som vanligt. Anmäl och ansök.
    Semester bestämmer du själv över.

Google är bästa och snabbaste sättet för att få svar på dina frågor.

• dotson

Tack så mycket för ditt utförliga svar. Försökte Google men blev mest förvirrad.

• sportpappa
    dotson skrev 2013-12-08 10:41:36 följande:
    Tack så mycket för ditt utförliga svar. Försökte Google men blev mest förvirrad.
    Ja, man får nog vara ganska specifik i sitt sökande, dvs. gör en sökning för varje enskild fråga.
    Ex.
    sgi enskild firma
    Bra sökord om du undrar över hur sgi fungerar om man driver enskild firma. Första träffen för mig är Försäkringskassans sida om vad som gäller:
  • jaghopparhögt

Har han inte råd att anställa dig så är det tveksamt om han har råd att betala dig det som krävs. Att man hellre tar in en konsult än att anställa är för att man inte vill låsa sig fast. Anställer man en person så sitter den stenhårt och händer det något så kan det bli svårt att göra sig av med personen.

• dotson
    jaghopparhögt skrev 2013-12-08 17:12:21 följande:

Har han inte råd att anställa dig så är det tveksamt om han har råd att betala dig det som krävs. Att man hellre tar in en konsult än att anställa är för att man inte vill låsa sig fast. Anställer man en person så sitter den stenhårt och händer det något så kan det bli svårt att göra sig av med personen.

Jo jag vet. Ser inte det som en långsiktig lösning och det lär inte bli på heltid. Under tiden söker jag andra jobb såklart. (Har lön från gamla företaget i sex månader så detta är ju ett tillskott i kassan under den tiden men vem vet. Det KAN ju bli permanent därav min fråga).
Svar på tråden Arbeta som konsult i egen firma