Inlägg från: majsan1980 |Visa alla inlägg
  • majsan1980

vaginal vs kejsarsnitt kluven som fan

iknasi skrev 2014-04-13 10:44:45 följande:
    Blev ett planerat snitt :P

Läst din tråd nu eftersom jag är gravid och också förlossningsrädd. Hur var din upplevelse av snittet? Är också mer inne på snitt än fl men inte helt bestämt mig ännu. Ska också få prata med någon snart framöver.

Hur kom du fram till planerat snitt?

• majsan1980
    iknasi skrev 2014-04-14 19:47:01 följande:

Grattis till graviditeten :) Jag fick höra att ett snittskontrakt som jag blev godkänd innan är ju inte helt 100. Beror ju på om dom har fullt på förlossningen den dagen, det vet man ju som sagt inte då man väl åker in. Man kan få vänta allt ifrån 1h till flera. Man är som sagt inte prioriterad om det inte är akut dvs. Det gjorde att jag ville ha ett planerat snitt helt enkelt. Hade situationen varit tex att man kunde ha provat först och det inte funkade och dom kunde ta in mig på en gång så hade jag kört vaginalt såklart. Men det fanns inga garantier för det.

Däremot stack dom mig fel med bedövningen 5-6ggr. Dom fick ringa in en annan läkare som satte den direkt. Trodde att jag skulle bli sövd först, tack och lov så blev jag inte det. Men jag åkte ju på spinal huvudvärk efter att ha blivit felstucken och det var ingen höjdare så då fick ja en blood Patch 2 dygn senare efter att ha varit sängliggande. Den huvudvärken / nackstelheten lindrade bara genom att man låg rak lång. Så jag kände mig väldigt snuvad dom första dagarna som mamma. Spinal huvudvärk kan man även få utav epiduralen om man har otur.

Efter att bedövningen tog sig så någon min senare så åkte jag på blodtrycksfall. Hemskt obehagligt
    då jag endast kunde röra huvudet & försökte kräkas (ursäkta detaljerna). Kände mig en aning borta även om jag ändå var med. Kände knappt att dom höll på i magen, dom trodde det skulke ta längre tid och få ut dottern men jag har knappt något underhudsfett så hon var ute efter 3 min. Trots att jag kände mig helt väck så fick man ju tårar i ögonen när man hörde skriket:P

Så det var ju bedövningen som tog tid att sätta samt när jag skulle bli sydd, så tog D väl 10-15min.

Väl inne på bb så fanns det ju bm som inte ens visste att jag hade blivit snittad. Dom ville att jag skulle sitta och amma redan samma dag som operationen vilket inte fungerade alls. Provade med flera sittande amningställningar men var ingen som var bekväm direkt vilket även påverkade amningen att min dotter inte vill ta bröstet. Försökte bra länge med sittande/liggande men funkade inte direkt.

Hoppas du kommer fram till något beslut som känns rätt för dig
    Tack Och tack för ditt svar och din erfarenhet av snittet. Tråkigt att bedövningen inte tog och att det orsakade så mycket. Varför var det så svårt att sticka rätt? Hur fungerar amningen nu? 

Jag funderade ju också på att jag ville försöka men avbryta om det tar för lång tid men nu när du säger att det inte är så självklart att man får det så vet jag inte. Känns verkligen jobbigt att välja.

Skulle du göra snitt igen? 
Svar på tråden vaginal vs kejsarsnitt kluven som fan