• Sara H

vaginal vs kejsarsnitt kluven som fan

Jag resonerade omvänt. Vår son föddes 4/9 2013 och låg i säte genom hela graviditeten. Vändningsförsöket misslyckades och jag skulle per automatik få tid för ett snitt.

Dock ville jag föda vaginalt om möjligheten fanns eftersom det sammantaget är det bästa för mor och barn. Självklart kan det gå snett under en förlossning, men det kan det med allt i livet, det finns inga garantier och allt går inte att kontrollera till fullo. Och vi har trots de fall som går illa fantastiskt bra mödravård i Sverige.

Eftersom mitt hemsjukhus inte förlöser sätesbarn vaginalt uppmuntrades jag att föda på ett annat sjukhus i ett annat län, vilket jag också gjorde. Sonen kom i vecka 37+3, förlossningen startade med vattenavgång hemma och exakt fyra timmar senare var han född utan komplikationer. Det var en fantastisk upplevelse! Att välja en vaginal förlossning är det bästa beslut jag fattat hittills i livet, både jag och vår son mådde finfint efteråt och jag slapp en stor bukoperation (som ett KS trots allt är) som skulle varit helt i onödan.

Stort lycka till hur beslutet än blir!

Svar på tråden vaginal vs kejsarsnitt kluven som fan