• johanna aa

För eller emot surrogatmödraskap?

Är ni för eller emot surrogatmödraskap?

• Svar på tråden För eller emot surrogatmödraskap?
  • Lady Paraplyh

Stenhårt emot! Kvinnors kroppar är inte handelsvaror. Jag tycker surrogatmödraskap är värre än prostitution, jag hoppas det aldrig blir tillåtet!

• Vilhelmina001
    Jag är bara jag skrev 2013-12-06 19:50:02 följande:
    För eftersom det är sista steget för oss att få barn om inte detta lyckas nu.
    Du har alltså rent egoistiska skäl. Då tycker jag inte riktigt att din åsikt räknas, eftersom du VILL tycka så. Du VILL inte se några nackdelar...
  • glenda

För som fenomen - jag skulle själv ställa upp för en eller två av mima nära vänner, men mot i dess nuvarande form (hyra fattiga kvinnors livmödrar). Det ska självklart vara en kvinnas rättighet att bestämma över sin kropp, men om det är på ojämlika villkor funkar det inte.

• Vilhelmina001
    glenda skrev 2014-01-10 05:00:28 följande:
    För som fenomen - jag skulle själv ställa upp för en eller två av mima nära vänner, men mot i dess nuvarande form (hyra fattiga kvinnors livmödrar). Det ska självklart vara en kvinnas rättighet att bestämma över sin kropp, men om det är på ojämlika villkor funkar det inte.
    Viktigt är också att inse, att även om en kvinna "frivilligt" går med på att göra det "gratis" åt t.ex. sin syster eller svägerska, så kan den känslomässiga pressen vara väldigt stor. Den andra personen kan ha andra hållhakar än pengar. Därför är det mycket bättre att det INTE FÅR göras alls.
  • ica
    Litet My skrev 2014-01-09 14:09:12 följande:
    Ica: kan bara instämma, minns dock en annan tråd där argumentet för indiska surrugatmammor var att "du vet inte hur det äääär att vara baaarnlös" :/ Dock skulle jag vara för att få använda frivilliga surrugatmammor i Sverige/Norden där det noga utretts att kvinnan verkligen vill göra detta, inte att hon är tvungen för att överleva eller som i Indien ofta tvingats av sin man.
    Då är det en helt annan sak. Men då blir tillgången antagligen mindre och kostnaden högre. Vilket jag misstänker att de tycker ska betalas via skatten. Men innan det tillåts måste det nog utredas och juridiken måste fixas.
  • Litet My
    ica skrev 2014-01-10 08:14:50 följande:
    Då är det en helt annan sak. Men då blir tillgången antagligen mindre och kostnaden högre. Vilket jag misstänker att de tycker ska betalas via skatten. Men innan det tillåts måste det nog utredas och juridiken måste fixas.
    Ja det har du nog rätt i.

Minns dock att det fanns en del härinne i någon annan diskussion som kunde tänka sig att vara surrugatmamma, om vi leker med tanken att det går igenom, vad tycker du skulle vara en rimlig summa? Som i Indien (dvs de får råd med hus och skolgång för barnen osv vilket jämfört med i Sverige skulle gå på några miljoner om vi betalat skolan själva) eller exempelvis att kvinnan får ersättning för att vara hemma ett år till med sina biologiska tex eller skall beloppet vara lika högt som för de i Indien dvs miljoner kronor?
  • Litet My
    Vilhelmina001 skrev 2014-01-10 05:03:19 följande:
    Viktigt är också att inse, att även om en kvinna "frivilligt" går med på att göra det "gratis" åt t.ex. sin syster eller svägerska, så kan den känslomässiga pressen vara väldigt stor. Den andra personen kan ha andra hållhakar än pengar. Därför är det mycket bättre att det INTE FÅR göras alls.
    Funderar också på om risken att man knyter an extra mycket till ett barn som man faktiskt är släkt med jämfört med ett barn som skall till andra sidan jorden till okända människor (då tom även de tycker det är jobbigt att lämna ifrån sig bebisen ibland)
  • ica
    Litet My skrev 2014-01-10 08:22:09 följande:
    Ja det har du nog rätt i.

Minns dock att det fanns en del härinne i någon annan diskussion som kunde tänka sig att vara surrugatmamma, om vi leker med tanken att det går igenom, vad tycker du skulle vara en rimlig summa? Som i Indien (dvs de får råd med hus och skolgång för barnen osv vilket jämfört med i Sverige skulle gå på några miljoner om vi betalat skolan själva) eller exempelvis att kvinnan får ersättning för att vara hemma ett år till med sina biologiska tex eller skall beloppet vara lika högt som för de i Indien dvs miljoner kronor?
    Med tanke på de som donerar en njure inte får nånting. Så undrar jag hur det blir. Donerar man en njure får man bara sin sjukpenning. Vilket innebär att man förlorar pengar, framtida pension. Och så har man säkert dyrare kostnader. Plus allt omak. Som har man barn så får de lida för att man inte orkar leka med dem eller ta hand om hemmet.
    Och det jag hört om surrogatmödrar skulle det vara kvinnor som redan har fött "sina" barn.Så jag undrar om samhället är redo för att betala för det. Och om det skulle vara lagligt att få betalt?

Själv skulle jag inte ens kunna tänka mig att donera ägg mer än till syrran. Så jag kanske är udda.
  • Ingrid1989
    Vilhelmina001 skrev 2014-01-10 04:50:39 följande:
    Du har alltså rent egoistiska skäl. Då tycker jag inte riktigt att din åsikt räknas, eftersom du VILL tycka så. Du VILL inte se några nackdelar...

Elakt sagt, tycker du inte?

Hon kanske faktiskt tyckte det redan innan. Hur kan du som inte ens känner henne säga hur hon känner. Jag känner exakt som henne, trots att jag kan bära barnet själv.

Knepig tråd är dessutom, vart vill TS komma?
  • Vilhelmina001
    Litet My skrev 2014-01-10 08:23:45 följande:
    Funderar också på om risken att man knyter an extra mycket till ett barn som man faktiskt är släkt med jämfört med ett barn som skall till andra sidan jorden till okända människor (då tom även de tycker det är jobbigt att lämna ifrån sig bebisen ibland)
    Jo. Och tänk vad svårt det skulle vara att inte lägga sig i, om man tyckte att de sociala föräldrarna uppfostrade barnet olämpligt! Och de sociala föräldrarna - skulle de våga säga ifrån om man la sig i..? De står ju i en förfärlig tacksamhetsskuld. Jag tror att det skulle bli väldigt rörigt och konstigt i relationerna i den familjen efteråt...

Det skulle också bli svårt med frågan, om man ska hemlighålla för barnet i vems mage det har vuxit. Hemligheter är aldrig bra, för det blir som en "skugga" över uppväxten, då barn anar att något är fel ändå... Men säger man å andra sidan sanningen, så kommer det att bli väldigt svårt för barnet ett greppa detta, att det ska säga mamma till EN kvinna, och moster till en annan - fast det var i mosters mage de växte. Och det blir annorlunda emot hur alla kamraterna kommit till, och mot vad de får lära sig i skolan om att man växer i sin mammas mage.
Svar på tråden För eller emot surrogatmödraskap?