• Anonym (slemmig)

Slemmig i halsen, kräks slem var och varannan dag

Hej, Jag är i vecka 21 och har sedan väldigt tidigt i graviditeten varit extremt slemmig i halsen. Jag hostar, nyser och harklar hela dagarna och kräks slem var och varannan morgon. Jag mår alltså inte illa, utan kräks pga slemmet som åker upp och ned i halsen. Räcker med minsta lilla hostning så retar det kräkreflexen.

Jag trodde tidigare att detta skulle ge med sig senare i graviditeten men än så länge tycker jag att det bara har blivit sämre. Känner mig inte riktigt rumsren och skäms när jag är bland folk. Låter riktigt illa när jag hostar och kräks. Ofta river jag också upp i halsen vid kräkning så det kommer blod och gör jätteont efteråt.

Har frågat på apoteket och de har avrått mig från att ta bisolvon ody. Dricker mycket vatten och te men det hjälper uppenbarligen inte.

Finns det något jag kan göra för att minska besvären?

• Svar på tråden Slemmig i halsen, kräks slem var och varannan dag
  • Anonym (slemmig)

Tack för svar. Men om ni barnmorskor här inte har tid att svara längre än så då kanske ni bör fundera på om ni behöver finnas här över huvud taget. Ni är ju inte mycket till hjälp om ni alltid bara hänvisar folk vidare.

• Aleksandra Barnmorska

Vi svarar inom vårt kompetensområde, tyvärr får en läkare göra bedömningen om slemlösande då det finns receptbelagda läkemedel som man utan problem för fostret kan ta under en graviditet. Vi har enbart förskrivningsrätt för preventivmedel. Lycka till

• Anonym (slemmig)

Aha.. fast jag mailade till min barnmorska när jag inte fick svar från dig och hon berättade att slemhinnorna kan bli extra torra av graviditet och att kroppen därför kompenserar genom att producera mer slem. Hon sa också att det inte var någon idé att söka hjälp (hos husläkare) om man inte hade symptom på inflammation. Det svaret räcker för mig, då står jag ut så länge det inte förvärras.

Jag förutsätter att du och hon har samma utbildning då ni är barnmorskor båda två. Jag kanske har fel men jag ser denna spalt som ett sätt för andra personer att lära sig av varandras frågor och era svar. Hade varit ganska enkelt för dig att skriva samma sak som min egen barnmorska gjorde. Kanske hade fler än jag haft nytta av det svaret.

• Aleksandra Barnmorska

Hej! Som barnmorska vet jag att slemhinnorna svullnar pga ökad genomblödning, men för mig låter det inte normalt att kräkas var och varannan dag pga av detta. På din fråga lät det som att du ville ha hjälp att gå bukt med slemmet så att du slapp kräkas, vilket slemlösande hade hjälpt dig med därav mitt svar.

Svar på tråden Slemmig i halsen, kräks slem var och varannan dag